Gå til innhold

Endeli skaffet meg blitz, og trenger tips !

Anbefalte innlegg

Har da gått til innkjøp av en blitz til mitt nikon d40.

valget falt på sigma ef-500 super etter mye om og men.

så har det seg slik at jeg skal i lillebrors konfirmasjon på søndag og akter å ta noe bilder her.

tar gjerne i mot tips til innstillinger og allt annet rundt det med fotografering med blitz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sprett den mot hvite vegger og tak, bruk gjerne en diffusor. Unngå direkte lys i den grad du kan, det gir ofte stygge skygger og andre uhumskheter, særlig over lengre avstander (fordi lyset blir hardere når det er lengre unna).

Å bruke fargefiltre for å balansere fargetemperaturen er også bra - bruker du feks CTO (Color Teperature Orange)-filtre når du skyter i glødepærelys, kan du sette hvitbalansen varmt og dermed få samme farge på for- og bakgrunn. Veit ikke om noen steder som selger sånne filtre her i landet, så det kan hende du ikke får tak i det innen søndag. Men du kan jo prøve flashgels.co.uk, de var ganske kjappe da jeg bestilte derfra.

Les forøvrig Lighting 101 og On Assignment på strobist.com, mye nyttig og inspirerende der! :)

-Koffein

Lenke til kommentar

begynner endeli å forstå litt av dette nå.

men har et teknisk spørsmål å komme med:

Vet noen hvordan jeg får multi modusen til å fungere??

( slik at blitsen gir flere blitz innen for et gitt intervall og antall)

står ikke noe greit forklart i boka, samt at jeg ikke finne ut a det selv :(

Lenke til kommentar
Uff, fysj, blitz. :p

En komplett misforstått kvasipurist-holdning som stammer fra mange generasjoner tilbake da formålet med blitser bare var å øke kvantiteten av lyset, på bekostning av kvaliteten.

EDIT @ TS: Den multigreia, er det snakk om stroboskopisk blits? Normalt er det en egen modus du velger når du blar mellom diverse grader av automatikk og andre moduser, men jeg har ikke noe konkret kjennskap til sigmablitser.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Er det pulserende blitslys du mener,så du kan ta bilder med veldig korte lukkertider.

Edit:Er du en av dem som skal teste hvor mange blink blitsen klarer før batteriene er tomme ved og blinke kontinuerlig,det du da kan oppnå er og overopphete blitsen noe som kan medføre at lampen tar kvelden

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Blitz er en tysk lastebil fra 40-tallet, mens blits er en ekstra lyskilde som brukes ved fotografering for å kompensere for manglende eller uheldig belysning på motivet. ;)

Jeg vil på det varmeste anbefale deg denne boken : Light - Science and Magic

Det gikk opp et lys bokstavelig talt for meg da jeg leste denne. Å si at blits er fysj innrømmer man samtidig at man ikke forstår essensen med fotografi, nemlig å kunne manipulere lyset. Lyset er språket til en fotograf.

Lenke til kommentar

Tok bilder ute i fullt sollys med og uten blits lørdag for en uke siden. Gjett hvilke bilder som ble best ? Folk som er imot blits som fotografisk verktøy må ha gått glipp av ett par ting eller 30 når det gjelder LYS.

Lenke til kommentar
Tok bilder ute i fullt sollys med og uten blits lørdag for en uke siden. Gjett hvilke bilder som ble best ? Folk som er imot blits som fotografisk verktøy må ha gått glipp av ett par ting eller 30 når det gjelder LYS.

Ja, helt enig. Bilder tatt uten midt på dagen uten fyll-lys er veldig ofte blasse, feileksponerte og "popper" ikke slik som profesjonelle bilder ofte gjør.

Jeg kan ikke en skit, men har fort funnet ut at makro uten blits er som å kjøre bil uten lys om natta. Samt at de blir fantastisk mye bedre med blits.

Lenke til kommentar
Eller så liker man kanskje bare ikke blitz. ;)

Hvordan er det mulig å "ikke like blitz", som om det bare er en spesiell type lys. Du kan lage lys med blitz som ser ut akkurat som de fleste typer naturlig lys ;=)

Det er absolutt det teiteste jeg har hørt.

Slike kommentarer om at blits er fy henger bare sammen med manglende forståelse. Må innrømme at jeg har utrolig sans for å slippe unna bruk av blits (da dette ikke lar seg praktisk bruke for tilfredstillende resultat) med å bruke ekstremt lyssterke objektiv og pushe opp litt i den høye delen av ISO-skalaen, men ingen tvil om at oppsett av et par blitser og reflektor gir et langt bedre resultat. Blits på kamera bruker jeg stort sett kun som nødløsning.

Lenke til kommentar

Alle som kan litt om lys vet at dagslys er noe herk. Folk som tar bilder med naturlig lys tar gjerne bildene fra ca 2 timer før sola går ned til litt etter at sola har gått ned. Eller i overskyet vær.

Lenke til kommentar

Haha. Nå må dere slutte. Har Julie Pike null forståelse for blitz fordi hun kun bruker naturlig lys? Eller Signe Vilstrup som sier blitz er det verste hun vet? Det er en smaksak gutter, og har ingenting med forståelse for lys å gjøre.

Smil og vær glad. :)

Lenke til kommentar
Haha. Nå må dere slutte. Har Julie Pike null forståelse for blitz fordi hun kun bruker naturlig lys? Eller Signe Vilstrup som sier blitz er det verste hun vet? Det er en smaksak gutter, og har ingenting med forståelse for lys å gjøre.

Smil og vær glad. :)

Tja, Signe Vilstrup sa vel bare at hun ikke likte å bruke. Foretrakk fastlys fordi det er WSYIWYG ;=)

Tviler på at noen av de ikke liker bilder tatt med blits på en generell basis ;)

Men såklart, mye som er sagt i tråden her er litt spesielt. Det er ikke noe problem å ta bilder i fult sollys om du har god kontroll på eksponeringen din etc, og det blir - såklart - ikke nødvendigvis bedre bilder av å bruke blits.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle som kan få folk til å møte opp på morgen eller kveld når man skal ta bilder utendørs. Å ta bilder i fullt dagslys er kun en utfodring som jeg iallefall kommer til å prøve meg på gang på gang utover sommeren med eller uten blitser (mest sannsynlig med).

Vedlagt ett bilde hvor jeg driver å eksperimenterer med flere blitser hvor en av SB-900 n har blått filter.

Når en fotograf som Joe McNally tar bilder i en solfylt ørken med blitser som verktøy som ser bedre ut enn mange bilder tatt uten blits under "ideele" forhold, så tror jeg faktisk at jeg lar bildene tale for seg selv.

http://video.google.com/videoplay?docid=4838419537938300175

post-46959-1243936108_thumb.jpg

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...