Gå til innhold

dataprogram for hjemmebibliotek

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å få en uoversiktlig boksamling. Har noen et godt tips til et gratisprogram som kan hjelpe meg med å systematisere bøkene mine?

Jeg har begynt med å lage et excel ark, men burde egentlig hatt en database, men jeg har ikke tid til å lage min egen (det er et område jeg ikke er så stødig i selv), så om noen vet om et komplett ferdig og klart program en plass på nett hadde jeg blitt glad! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vurdert å koke sammen noe slikt, men er usikker på om det er verdt bryet. Foreløbig har jeg tross alt ikke uoverkommelig mange bøker; 5-6 meter fra gulv til tak i tillegg til litt stablet hist og pist.

Hva føler dere som bruker slikt at dere får ut av det, og hvor mye må man ha før det er verdt det? Bruker sjelden allverden med tid på å finne en bok jeg er ute etter nå, og tror det er enklere å tilfeldigvis komme over bøker jeg vil lese når de er i bokhyllene enn når de ligger i en database.

Lenke til kommentar

Jeg har omtrent 550 bøker, og synes det er flott å ha oversikt. I tillegg til LibraryThing bruker jeg et Excel-dokument med ymse kolonner. Jeg synes det har flere fordeler:

- oversikt over originalspråk

- oversikt over hva jeg har lest og ikke

- sjangerinndelinger

- søkbar samling (bøkene mine står alfabetisk etter forfatter i hylla, så det er kjekt å kunne søke dersom jeg har glemt forfatternavn f.eks.)

- lett å vise frem samlingen til andre

- digital hukommelse (det er ikke alltid like lett å huske hva man har når enkelte bøker får godgjøre seg i årevis før man leser dem)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...