olerype Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Hvilken vei skal en PSU med to vifter monteres ?! Har en BeQuiet 420w PSU fra 3dfxcool. Jeg har montert den slik at den "innvendige" viften er på toppen. Det virker logisk i forhold til skrift, printoppbygning og kontakter. Men monteres den andre vei, med vifta under, utnyttes vel luftsirkulasjonen bedre (jeg ser flere som monterer denne slik, men blir det ikke opp/ned ?) Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Den skal gå oppover - du vil vel ikke ha masse varmluft blåst rett på hovedkortet? Lenke til kommentar
AMPFILER Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 tror du har satt den feil vei. siden jeg tror att den vifta som er inni kabinettet skal være rett over cpu for å trekke til varm luft derfra.. høres i hvertfall mere logisk ut.. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 hva er det du mener? seff skal vifta inni ned, mot CPU, ellers blir jo vifta stående opp mot taket! (kommer litt ann på hva slags kab du har da ) Lenke til kommentar
AMPFILER Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Den skal gå oppover - du vil vel ikke ha masse varmluft blåst rett på hovedkortet? en vanelig psu Trekker til seg luft fra inni kabinettet.. Lenke til kommentar
olerype Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 Den skal gå oppover - du vil vel ikke ha masse varmluft blåst rett på hovedkortet? Som det påpekes av andre, trekker denne viften luft. Lenke til kommentar
olerype Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 hva er det du mener? seff skal vifta inni ned, mot CPU, ellers blir jo vifta stående opp mot taket! (kommer litt ann på hva slags kab du har da ) Hvorfor er det en selvfølge av vifta skal ned ? Skrift, oppbygning og strømkontakt blir jo opp/ned ? Men jeg ser klart fordelen med at den trekker luft fra CPU-området, men er redd for at jeg da setter kjøleribbene internt i PSU`en opp/ned ? Jeg har et Chieftec midikabinett, hvor det er 5-6cm mellom PSU og kabinett. Lenke til kommentar
olerype Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 Her er et bilde som kan illustrere problemstillingen: http://www.vivacity-patience.com/antec/bil...cture%20060.jpg Jeg mener dette muligens er montert opp/ned ? Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Hvilken vei skal en PSU med to vifter monteres ?! Har en BeQuiet 420w PSU fra 3dfxcool. Jeg har montert den slik at den "innvendige" viften er på toppen. Det virker logisk i forhold til skrift, printoppbygning og kontakter. Men monteres den andre vei, med vifta under, utnyttes vel luftsirkulasjonen bedre (jeg ser flere som monterer denne slik, men blir det ikke opp/ned ?) Se denne og scroll ned til animert grafikk. Oppklarende? Lenke til kommentar
olerype Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 Hvilken vei skal en PSU med to vifter monteres ?! Har en BeQuiet 420w PSU fra 3dfxcool. Jeg har montert den slik at den "innvendige" viften er på toppen. Det virker logisk i forhold til skrift, printoppbygning og kontakter. Men monteres den andre vei, med vifta under, utnyttes vel luftsirkulasjonen bedre (jeg ser flere som monterer denne slik, men blir det ikke opp/ned ?) Se denne og scroll ned til animert grafikk. Oppklarende? Jo, takk for linken. Men det virker allikevel litt ulogisk at printet skal monteres opp/ned (nytt bilde,- se gjennom luftehullene) http://www.vivacity-patience.com/antec/bil...antec%20018.jpg Dessuten stiger jo varmen helt til topps,- hvor da "min" plassering vil trekke dette ut. Eller ? Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Tror ikke kretskortet inne i PSU'en blir nevneverdig lei seg for å tilbringe alle sine dager inverted. Spørsmål: på bildet ser det for meg ut som om du har begge de to 80mm viftene til å suge luft ut av kabissen, stemmer det? Og så har du i tillegg PSUen som suger luft opp fra CPU og surrounding areas og blåser dette ut? Det bygger seg opp et veldig undertrykk i kassa di da skulle jeg mene, med mindre du har en 120mm nederst i front som blåser luft inn? Kjører du "gjennomtrekk" ? Les mine tanker omkring dette her. Lenke til kommentar
geronimo Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Det spiller ingen rolle hvilken vei PSU'en står med tanke på at "innmaten" ligger opp-ned. Den gir strøm uansett hvilken vei den står... Hvis du har en psu med to vifter, vil den på innsida trekke luft inn i psu'en, og da er det fint om denne kan trekke varm luft fra området rundt cpu. Det er litt forskjellig fra kabinett til kabinett hvordan psu'en monteres, men det beste er den som de fleste her har beskrevet. Hvis viften blir stående opp, og "kabinettaket" blir liggende veldig nært, vil det ikke bli så mye luft der for vifta å trekke, så funksjonen til vifa reduseres veldig mye. Da er det like greit å fjerne den vifta... PSU'en tåler mye varme, den er faktisk ofte varmere enn selve CPU'en når den kjøres hardt. Har gjort alt dette selv, så jeg vet hva jeg snakker om Du får bare prøve deg fram til hva som er best for deg, dette varierer mye mtp. hvilken luftgjennomstrømning du har i kabinettet fra før. I mitt tilfelle, prøvde jeg med psu'en opp-ned i mitt kabinett, slik at den innvendige vifta trakk luft fra cpu-området, men dette ble faktisk dårligere enn om jeg satte psu'en den veien den skal i mitt kabinett (med vifta opp) og tok vekk vifta.... Du får ha lykke til.... Lenke til kommentar
olerype Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 Tror ikke kretskortet inne i PSU'en blir nevneverdig lei seg for å tilbringe alle sine dager inverted. Spørsmål: på bildet ser det for meg ut som om du har begge de to 80mm viftene til å suge luft ut av kabissen, stemmer det? Og så har du i tillegg PSUen som suger luft opp fra CPU og surrounding areas og blåser dette ut? Det bygger seg opp et veldig undertrykk i kassa di da skulle jeg mene, med mindre du har en 120mm nederst i front som blåser luft inn? Kjører du "gjennomtrekk" ? Det er ikke min PC det er bildet av. Jeg har imidlertid samme kabinett,- men ikke samme vifteutrustning. Jeg har en diger Zalman løsning på CPU i tillegg til en 12dB Papst (80mm) i front til å kjøle diskene. Ingen vifter bak, bortsett fra PSU. Men om kretskortet inne i PSU monteres opp ned, henger vel kjøleribbene også det (og dermed amputeres kjøleribbenes funksjon) ? Dessuten blir strømkontakten og skrift opp/ned. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Skriften skal faktisk være opp ned.. tro det eller ei. På alle kabinett jeg har hatt så er skriften opp ned. Viften skal trekke varmluft i fra CPU inn i PSU og til slutt ut av kabinettet..!!! Lenke til kommentar
It's me Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Skriften skal faktisk være opp ned.. tro det eller ei. På alle kabinett jeg har hatt så er skriften opp ned. Viften skal trekke varmluft i fra CPU inn i PSU og til slutt ut av kabinettet..!!! Skriften min står rett, men den har "bare" en vifte da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå