Gå til innhold

FYllekjøring - hvor lenge mister man lappen?

Anbefalte innlegg

Har en kompis som fyllekjørte hjem fra en fuktig kveld/natt på byen, og dro av veien (i 30-sonen ved et gamlehjem, hehe). Ble målt til 1,75 i promille. Totalvraka bilen (rulla rundt, i en lånt firmabil, hurra!)

Han oppførte seg hyggelig ovenfor poilitiet, og dette ble nevnt i rapporten. (samarbeidsvillig etc.)

Så lurer vi litt på hva som kommer til å skje videre her. Han har ikke hørt noe fra politiet etter at de kjørte han til legevakten.

Han mistet lappen der og da. Og må kanskje en liten tur og snekre paller? Men hvor lenge er man uten sertifikat? Og påvirker promillen straffen? 1,75 står det jo en til viss grad respekt av, men kanskje ikke hos politi og påtalemyndighet. Og - dersom han må i fengsel, får han da bot i tillegg?

Han kjørte forresten ikke for fort, bare bomma totalt på veien og rulla ned en skrent. Ingen personskader, og eneste matrielle skader var på bilen.

(Problemene med arbeidsgiveren/bileieren kommer på siden av dette, og blir ordnet opp i på annet vis)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En jeg kjenner ble tatt for fyllekjøring under en rutinekontroll, altså det skjedde ingen ulykke. Mener å huske promillen var på rundt 1,5, og han fikk 21 dager med pallespikring, mellom 15-20.000 i bot (ikke høyere fordi han ikke hadde noen fast inntekt) og mistet vel lappen i to år. Står litt om det her også.

Inntil 0,4 promille normalt ikke tap av førerrett

0,4 – 0,5 promille tap av førerrett i 6 måneder

0,5 – 0,8 promille tap av førerrett i 12 – 18 måneder

0,8 – 0,9 promille tap av førerrett i 18 – 20 måneder

0,9 – 1,1 promille tap av førerrett i 20 – 22 måneder

1,1 – 1,2 promille tap av førerrett i 22 – 24 måneder

Over 1,2 promille tap av førerrett i minst 2 år

Gjentatt promillekjøring innen 5 år tap av førerrett for alltid

Dette er imidlertid bare et utgangspunkt. Tapet av retten kan settes til kortere tid dersom det vil virke urimelig hardt med så langt tap eller dersom det foreligger særdeles formildende omstendigheter. Foreligger det skjerpende omstendigheter, for eksempel kjøring over lang strekning, trafikkulykke, bilbrukstyveri eller lignende, skal det fastsettes lengre tapstid. Tap av førerretten kan da fastsettes til 3 - 5 år eller for alltid.

Så i og med at det skjedde en ulykke, og bilen ble totalvrak, så er vel ikke sjansen så stor for at han får så lite som to år. Dersom ikke vil dekke skadene han påførte bilen (noe som jo er naturlig) kommer nok dette til å bli en dyr lærepenge også.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Men fortjener å miste lappen for godt, og en god lang fengselstraff i mine øyne.

Det er sjelden at jeg sier meg enig i slike uttalelser, men når det gjelder fyllekjørere er jeg faktisk HELT enig. De er livsfarlige for både seg selv og andre i trafikken, og utviser vanvittig dårlig dømmekraft. Jeg har vært påvirket av alkohol mange ganger, og noen ganger litt for mye. Men det har aldri falt meg inn å sette meg bak rattet i en slik tilstand.

Lenke til kommentar
Men fortjener å miste lappen for godt, og en god lang fengselstraff i mine øyne.

Det er sjelden at jeg sier meg enig i slike uttalelser, men når det gjelder fyllekjørere er jeg faktisk HELT enig. De er livsfarlige for både seg selv og andre i trafikken, og utviser vanvittig dårlig dømmekraft. Jeg har vært påvirket av alkohol mange ganger, og noen ganger litt for mye. Men det har aldri falt meg inn å sette meg bak rattet i en slik tilstand.

Jeg er hoppende uenig, og synes at 2-3 år er nok. Man tar hintet da. Trenger ikke få kødda til resten av livet pga. en skikkelig ræva avgjørelse med 1,75 i promille. I tillegg er det mange andre jeg ville straffet like hardt dersom det var sånn, men da hadde vi endt opp med 25% av befolkningen i fengsel, og det går ikke :)

Han det er snakk om her må vel gå til 2012 nå, og kommer sikkert til å betale for morroa like lenge mtp. både bot og bil. Bor forøvrig ikke i Oslo, så det er i praksis ikke et kollektivtilbud her.

Lenke til kommentar

Jeg er hoppende uenig, og synes at 2-3 år er nok. Man tar hintet da. Trenger ikke få kødda til resten av livet pga. en skikkelig ræva avgjørelse med 1,75 i promille. I tillegg er det mange andre jeg ville straffet like hardt dersom det var sånn, men da hadde vi endt opp med 25% av befolkningen i fengsel, og det går ikke :)

Han det er snakk om her må vel gå til 2012 nå, og kommer sikkert til å betale for morroa like lenge mtp. både bot og bil. Bor forøvrig ikke i Oslo, så det er i praksis ikke et kollektivtilbud her.

Hva med dem så er så uheldige å bli påkjørt av fyllekjørere? Det er en god del av dem, og de får sjelden bare 2-3 års "straff". Da snakker vi fort om rullestol resten av livet, hvis det da i det hele tatt er noe igjen av livet.

Hvis fyllekjøring kun satte sjåførens liv i fare hadde det vært straff nok, men så lenge man mangedobler sjansen for å ødelegge andre liv, har man ikke noe på veien å gjøre. Førerkort er ingen menneskerett, man skal gjøre seg fortjent til å ha det!

Lenke til kommentar

Det kan man si om alt som skjer i trafikken, fra å kjøre for fort til å ikke overholde vikeplikt. De fleste ulykkene skjer ikke i fylla, så det er latterlig at de som har driti seg ut én gang på den fronten skal straffes hardere enn alle andre. Prikksystem? HELVETE I FENGSEL MED DEM ETTER ÉN PRIKK!! Samme om det er å ikke telle 1001-1002-1003 og kjøre i ræva på noen, eller ikke stoppe helt opp når det står et stopp-skilt der. Det er menneskelige feil bak de aller fleste ulykker, man skal tross alt kjøre etter forholda (dvs. "oi det var glatt så jeg fikk skrens" er ikke en unnskyldning)

Nei, jeg synes prikksystem og å miste lappen i noen år + bot holder. Man blir også straffet hardere ved gjentagelse.

INGEN TING i trafikken setter kun sjåføren i fare.

Lenke til kommentar

Nå er det ganske stor forskjell på å være edru og påvirka, så og si at det ikke er noe værre enn en overtredelse når man er edru er bare tull. Det finnes situasjoner der man kun setter sjåføren i fare (hvis denne er aleine i bilen), men er man påvirka har man ikke nødvendigvis herredømme over seg selv en gang. Ellers må jeg si meg helt enig med tor_erik.

Lenke til kommentar
Det kan man si om alt som skjer i trafikken, fra å kjøre for fort til å ikke overholde vikeplikt. De fleste ulykkene skjer ikke i fylla, så det er latterlig at de som har driti seg ut én gang på den fronten skal straffes hardere enn alle andre. Prikksystem? HELVETE I FENGSEL MED DEM ETTER ÉN PRIKK!! Samme om det er å ikke telle 1001-1002-1003 og kjøre i ræva på noen, eller ikke stoppe helt opp når det står et stopp-skilt der. Det er menneskelige feil bak de aller fleste ulykker, man skal tross alt kjøre etter forholda (dvs. "oi det var glatt så jeg fikk skrens" er ikke en unnskyldning)

Ja, man kan si det om det meste som skjer i trafikken. Og nei, de fleste ulykker skjer ikke i påvirket tilstand. Poenget er at sjansen for at det skjer noe galt blir mangedoblet når man er påvirket, og det er den dårlige dømmekraften som tok avgjørelsen om å kjøre i påvirket tilstand som skal straffes - og den skal straffes hardt. Selvsagt er det også farlig å ligge for nær bilen foran og å kjøre for fort - jeg skal ikke forsvare dem som gjør det heller. Men de er da i det minste ved sine fulle fem, og kan reagere mye kjappere dersom en situasjon oppstår. Man vil aldri bli kvitt menneskelige feil, men man kan minimere dem. En god måte å gjøre dette på er å nekte fyllekjørere å kjøre bil resten av livet. Jeg tror at dette ville hatt en så avskrekkende effekt at problemet ville minimeres. Som sagt, førerkort er ingen menneskerett!

Lenke til kommentar

Ot men litt morsom historie:

En kollegavenn av meg og noen andre kompiser var på fest. Min kollegavenn kjørte dit med sin egen bil og fant en bekjent på festen som var edru og kunne kjøre dem til byen i min kollegavenns bil.

Etterhvert setter de reisen mot byen. Underveis hiver en kamerat som sitter i baksetet en flaske ut av vinduet og det viser seg raskt at de har en politibil i hælene.

Det som så skjer er at det viser seg at sjåføren har litt promille og både sjåføren og kollegavennen min mister lappen i 12 mnd og kollegavennen (eier av bilen men sitter i pasasjersetet) min fikk omtrent 20.000 kr i bot (vet ikke hva sjåføren fikk).

Dette er bare slik jeg har fått høre i ettertid av hendelsen som skjedde for omtrent 10 mnd siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...