Faktum1 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Hva tror dere vi får om i norsk hovedmål eksamen? Tipper vi får den "Blå Amazon" novella, men bortsett fra det så veg jeg ikke. Men tror det går bra jeg, ser frem til det faktiskt:) Lenke til kommentar
Xomg Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Hva tror dere vi får om i norsk hovedmål eksamen? Tipper vi får den "Blå Amazon" novella, men bortsett fra det så veg jeg ikke. Men tror det går bra jeg, ser frem til det faktiskt:) Hvorfor tror du vi får "Blå Amazon"? Husker jeg fikk om den på en tentamen en gang. Lenke til kommentar
tryvis Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Tror novella Blå Amason har blitt gitt ved en tidligere eksamen. Hørt rykter om at det blir to delt eksamen med en kortsvar og en langsvarsoppgave. Noen som kan bekrefte det? Lenke til kommentar
dePt Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Mener norsklæreren vår har bekreftet dette. Vi har i alle fal forberedt oss på det. Novella "Blå Amason"? Kan ikke huske å ha lest den engang Lenke til kommentar
tryvis Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Mener å huske at den er skrevet av Gro Dahle. Handler om en som er veldig opptatt av bilen sin, men har vanskeligheter med jenter. Lenke til kommentar
Rasks Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Lærern vår sier det er masse rykter om at vi får Hamsun på eksamen. Er jo Hamsun-år i år... Lenke til kommentar
Caroline90 Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Hvem andre har jubileum i år? Det er for øvrig Darwin-år i år, men vet ikke hvor relevant han er for norskfaget, da. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Hamsun ja. Der har jeg fint lite å komme med. Får vel begynde å lese meg opp da. Siden det er Hamsun-år så er vel det veldig sansynlig. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Det er rimelig bankers at det kommer oppgaver om forestillinger om det norske og det moderne prosjekt. Selv kom jeg opp i sidemål i tillegg. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Det moderne projekt og forestillinger om det norske kan det godt komme oppgaver om. Da har jeg plenty med tekster på lager Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Det moderne projekt og forestillinger om det norske kan det godt komme oppgaver om. Da har jeg plenty med tekster på lager Vår lærer sa at det kunne bli relevant. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Antakelig vil man få oppgitt tekster som er relevante å trekke frem i selve oppgaven, men det er greit å ha en viss kjennskap til hvilke som kan være relevante, og hvor man finner de (altså være fortrolig med VG2 og VG3-bøkene). Hvis ikke kan man fort bruke unødig mye tid på å lete. Og ikke ha noen forhåpninger hva gjelder såkalte "plankeoppgaver". Endret 24. mai 2009 av Erik den Raude Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 En "plankeoppgave" er en oppgave som er lett å besvare, altså fordrer den lite til ingen fagkunnskap overhodet. Det sies gjerne at eksamen "alltid har én plankeoppgave", men dette er bare piss. Man føler det bare slik fordi det er noen som er lettere enn andre. Lenke til kommentar
patbateman99 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Kan noen lage en liten guide på hva som er forskjellen på Modernismen og moderniteten? Lenke til kommentar
haarod Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Må man ha forkunnskap? Da er jeg fucked. Det pleier vel å ligge til vedlegg som man skal ta utgangspunkt i. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Tja, litterære perioders særpreg, det moderne prosjekt og gjennombrudd, forestillinger om det norske, de ulike sjangernes særegenheter og slikt burde man ha ganske god oversikt over, eller i det minste vite hvor man finner informasjon om disse i lærebøkene og pensum. Det kommer nok alltids en novelle- eller essayoppgave som ikke fordrer noen spesiell kunnskap, men man må jo klare å skrive i overensstemmelse med sjangertrekkene og bruke fordelaktige virkemidler. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Hvor stor nytte tror dere man vil ha av å ha med seg VG1 boka? Jeg har desverre kun tilgang på VG2 og VG3. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Vi fikk ikke tilgang på VG1 boka heller, av ukjente årsaker - men jeg tviler på at den er spesielt relevant. Hovedfokuset ligger på VG2 og VG3 pensum. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Såvidt jeg kan huske sto der ikke så mye litteratur i den boka? Mer fokus på sjangere og slikt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå