c-c-cloud Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Hei! Jeg skal ha muntlig eksamen i Historie og Filosofi 1 nå om ca. en uke. Tar det som privatist. Er det noen som har hatt en slik eksamen og har noen tips? Har hørt at det skal være en såkalt "filosofisk samtale/dialog" mellom meg og eksaminator/sensor. Høres ganske vanskelig ut. Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg har Historie og Filosofi 1 nå i år og har hatt en "prøvemuntlig" for ikke så lenge siden. Da fikk vi et tema "Tro versus fornuft" og skulle lage oss en problemstilling ut i fra den. Deretter skulle vi lage en presentasjon på 10/15 minutter (husker ikke helt). Etter at du har holdt denne presentasjonen for sensor, vil dere ha en slik samtale, hvor sensor spør deg ut om både problemstillingen din og resten av temaet. Jeg opplevde ikke den samtalen som spesielt vanskelig, det er jo bare å si hva du tenker og diskutere endel med han. Har du lest godt på teorien og kan dra inn dette i samtalen er det sikkert flott, men ikke noe du må gjøre (tror jeg). Dette var jo hvordan det var for oss, vet jo ikke om dette er samme systemet for dere, men vil jo kanskje tro at det ligner endel. (Det bør det jo gjøre.) Lykke til! Lenke til kommentar
c-c-cloud Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Hadde da eksamenen på onsdag. Fikk et ark med to oppgaver 30 minutter før eksaminasjon, som varte i ca. 25 minutter, fordelt på 15/10 min på første/andre oppgave. Endte opp med å få 5, uten nevneverdige forberedelser og heller ikke undervisning i faget på et år. Var mye lettere enn jeg trodde. Så da vet dere det :> Er det noen som kommer opp i faget er det bare å bruke den tråden her. Lenke til kommentar
Ole0301 Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Noen som har noen tips for skriftlig eksamen i historie og filosofi? Lenke til kommentar
karlh1802 Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Jeg skal opp i skriftligeksamen i Historie og filosofi 2 som privatist nå på fredag, og er kjempenervøs ettersom det er første gang skriftlig eksamen i faget arrangeres og jeg bare har vært igjennom pensum to ganger fordi det er over 500 sider å lese. Men uansett så er min strategi å bruke erfaringer fra livet mitt til å belyse tenkerne som er presentert i boka. Dessuten kan det være en fordel å lese igjennom de faglige hovedpunktene som ligger ute til 4 av de 6 kapitlene på nettstedet til boka Historie og filosofi 2 (Rørvik m.fl.). De synes jeg var veldig "to the point". Til slutt har jeg hørt at man bør skrive minst 5 dataskrevne sider for å få en god karakter. Imidlertid syns jeg det er litt vanskelig å finne ut hvordan jeg skal få til den perfekte matchen mellom historie og filosofi. Jeg merker jeg har en tendens til å fokusere litt mye på filosofi og litt mindre på historie. Skulle gjerne ønske noen hadde noen tips på hvordan man best kan kombinere de to tradisjonene. Det skal bli veldig spennende med forberedelsesdelen i morgen. Lykke til med skriftlig eksamen "Ole0301", og gratulerer med 5-ern "lexmyr". Lenke til kommentar
Neo88 Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 lexmyr: skal ta faget som privatist på mandag. hvordan var oppgaven du fikk? hadde vært greit å få et lite bilde på hvordan jeg bør forberede meg. Lenke til kommentar
Brandes Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Hvordan snakker om man i 15 og 10 min om oppgavene da? Har man to presentasjoner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå