ignoreme Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Hei alle sammen! fikk akkurat ett Pentax me (asah1) hus med suprak auto zoom 3000 blits, 70-150 mm objektiv, Soligor wide-auto F: 2,5 28mm objektiv (vidvinkel) og ett Smc pentax-m 1:1.7 50mm macro objektiv. Samt bæreveske. Det jeg da lurer på er om dette har noen verdi??? Så kommer det ett ankepunkt, dette var ekstremt artig å holde på med. Det vil si att jeg ønsker meg ett digitalt speilreflekskamera som passer for en som er ny innenfor speilrefleks verden. Ønsker meg også ett vanlig objektiv og ett objektiv med stor zoom (70-200 mm, finnes det fks?), artig og kunne zoome inn på ting. Leste litt rundt og leste att speilrefleks ikke kan vise bildene det skal ta på LCD skjermen, stemmer dette enda? (artikkelen jeg leste var fra 2004) Så kan dere hjelpe meg? Setter stor pris på det Endret 22. mai 2009 av mreinha Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Utstyret har stor bruksverdi, men ikke noe særlig til salgsverdi. Det er finfint utstyr, som kan levere gode bilder, men det er mange som har slike liggende og slenge. Kanskje du får solgt det for 5-800 kr med litt flaks. Dersom du ønsker deg et rimelig kamera som kan gjøre det samme (og litt til) som dette, vil Pentax K200D være et godt valg. Da kan du også bruke optikken til dette kameraet dersom du klarer deg med manuellfokus. Kombiner det gjerne med Pentax 50-200 for et godt, men rimelig teleobjektiv. 55-300 kan også være et alternativ. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Takker for svar:) Vel det tar meget bra bilder, eneste negative er att det er analogt. Kan ikke akkurat leke seg med det og lære seg mer om fotografering når man må fremkalle bildene hele tiden Hvorfor anbefaler du pentax k200d? Ser att veldig mange blir anbefalt Canon EOS 450D/ Nikon D60. (så litt på Canon eos 1000d, bedre kamera?) Stor forskjell på disse? leste Testen til akam og ser der att de kommer alle veldig likt ut. Ser jo absolutt fordelen med og kunne bruke de objektivene som jeg har nå, men hadde vært artig med digitalzoom og VR. Men hvordan var det med og bruke lcd skjermen FØR man tar bildet? Endret 21. mai 2009 av mreinha Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Hvorfor anbefaler du pentax k200d? Ser att veldig mange blir anbefalt Canon EOS 450D/ Nikon D60. (så litt på Canon eos 1000d, bedre kamera?) Stor forskjell på disse? leste Testen til akam og ser der att de kommer alle veldig likt ut.Først og fremst fordi det er kompatibelt med optikken du har fått, men også fordi bildekvaliteten er like god som alle de andre - med andre ord - fremragende. Dessuten er det værtettet, og du får bildestabilisering med all optikk du setter på kameraet - også den gamle optikken du har. Ser jo absolutt fordelen med og kunne bruke de objektivene som jeg har nå, men hadde vært artig med digitalzoom og VR.Digitalzoom - gitt at vi snakker om det samme (digital forstørrelse av bildene) - er til alle praktiske formål ikke ønskelig, med mindre du må klippe bildet i postprosess og "forstørre" det etterpå. Bildestabilisering får du som sagt også med K200D. Men hvordan var det med og bruke lcd skjermen FØR man tar bildet?K200D har ikke liveview, det er et av "ankemomentene". Samtidig er det som en bagatell å regne, da det er noe man bruker i spesielle situasjoner, ikke hele tiden. De som bruker det hele tiden fotograferer enten noe veldig spesielt hele tiden, eller bruker kameraet feil etter min mening. Liveview er et hjelpemiddel når søkeren er utilgjengelig eller tungvint å bruke, ikke en erstatning for søkeren. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Først og fremst fordi det er kompatibelt med optikken du har fått, men også fordi bildekvaliteten er like god som alle de andre - med andre ord - fremragende. Dessuten er det værtettet, og du får bildestabilisering med all optikk du setter på kameraet - også den gamle optikken du har. Dette hørtes egentlig veldig veldig bra ut, Det vil da også si att jeg ikke trenger optikk med VR. (ja akkurat nå er jeg en av de som har lest om en masse fantastiske utrykk uten å ha erfaring, hehe ) Digitalzoom - gitt at vi snakker om det samme (digital forstørrelse av bildene) - er til alle praktiske formål ikke ønskelig, med mindre du må klippe bildet i postprosess og "forstørre" det etterpå. Bildestabilisering får du som sagt også med K200D. Her formulerte jeg meg svært feil, beklager. Digitalzoom er noe jeg ikke vil ha, ønsker ett godt objektiv alla 70-200mm. Helst da med autofokus, kan jo bruke de eldre objektivene jeg nå har fått til litt mer leking Når det gjelder liveview så mener jeg att det er til nyttig bruk, men når jeg tenker meg om så er det som du sier svært lite nyttig. Vel, K200D ser ut som ett flott kamera av det jeg har lest, eneste jeg er litt negativ til er hvilket butikker som selger det, pixmania er totalt uaktuelt. Kunne gjerne ha tenkt meg og kjøpe kameraet i en butikk eller en kjent norsk nettbutikk. Greit kjøp? Dette må da passe meg perfekt, utifra det jeg kan lese ivertfall. Hvordan er det å kjøpe dette brukt? Anbefalt? Om kvitteringer og garantier følger med så må det være greit? Endret 21. mai 2009 av mreinha Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Her formulerte jeg meg svært feil, beklager. Digitalzoom er noe jeg ikke vil ha, ønsker ett godt objektiv alla 70-200mm. Helst da med autofokus, kan jo bruke de eldre objektivene jeg nå har fått til litt mer leking Pentax 50-200 er et godt billigvalg, koster ca 1500 kr. Dersom du vil ha noe litt bedre, er 55-300 et fint objektiv, evt. DA* 50-135 dersom du vil ha luksusvarianten. Scandinavian Photo har fremdeles K200D i listene sine, de har også gode priser på storebror K20D nytt. Tilbudet du linker til synes jeg var litt i overkant, men det er nok en grei deal. Det bør være mulig å finne det billigere. Dersom du vil kjøpe brukt, er denne pakken: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...7&id=108823 et meget godt tilbud (hvis den fremdeles er tilgjengelig). DA* 50-135 på digitalt tilsvarer 70-200 med film, og holder svært høy kvalitet. Da bør du selvfølgelig kjøpe en normalzoom i tillegg, så det bør jo inn i budsjettet. Det er helt sikkert noen som har en 18-55 å selge deg rimelig, hvis du ikke vil putte mer penger i det. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Skulle akkurat poste den linken k-ryeng kom med. Godt tilbud! Egen "kjøpe K200D" tråd. GX-10 med kit objektiv og grep etc. K100D Super, her kan det prutes. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 20d var en god del dyrere enn det jeg ønsker å legge i ett kamera til og begynne med, tenkte maks 6000 egentlig. Hvorfor er det så få som fører pantax i norge? Om det mot formodning ikke blir k200d, hva annet kan du anbefale meg? Ser det er mange gode tilbud på hus med kit for tiden takker forøvrig for hjelpen:) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Om det mot formodning ikke blir k200d, hva annet kan du anbefale meg? Ser det er mange gode tilbud på hus med kit for tidenK-m er også et meget godt kamera, selv om det er både mindre og mindre robust enn K200D. Det er da også billigere, og fremdeles kompatibelt med gammel Pentax-optikk. Ellers kan du egentlig ikke gå feil - alt på markedet er gode kameraer. Canon 1000D, 450D, Nikon D60, D5000, Olympus E-420/520/620, Sony A-200/300/350. Det er mest smak og behag. Hvis jeg skal trekke frem noe jeg ville sett på i tillegg til nevnte Pentaxer, er det Olympus E-520 eller E-620. Førsteklasses optikk og god ergonomi trekker opp. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) NorthPentax, takker for linkene dine. så på tilbudet hos fovi, da vet jeg akkurat hva jeg skal ha tror jeg:) Takker for all hjelp! k-ryeng takker også deg for stor hjelp Endret 21. mai 2009 av mreinha Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg synes tipset om K-m var det beste, for det er nemlig veldig billig. Kun 3500 på JapanPhoto. Jeg digger ikke den "Løst"-knappen der. Er det virkelig løst nå? Har du kjøpt den pakken til 5800 som du linket til? Hadde det vært meg som hadde fått kloa i alt dette gamle utstyret hadde jeg definitivt kjøpt K-m, fordi det er billigst og nyest. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Den K200D pakken har økt med 400kr. på noen få dager!! Pentax K-m Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 k-m kameraet så også snasent ut det også. Eneste forskjellen jeg finner er att K-M er ett treigere kamera i seriebilder, det har færre valg når det gjelder iso. Og k200d har 6 flere fokuspunkter enn K-M har. Men hva syntes dere da er det beste valget her? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) K-m er bedre enn K10D på både auto hvitbalanse og ISO støy, da regner jeg med at K-m er bedre enn K200D. K200D er basert på K10D. Sammenligning K-m <-> K200D K-m har 3,5 bilder pr. sek. K200D har 2,8 bilder pr. sek. K-m har 5 fokuspunkter K200D har 11 fokuspunkter K-m har ikke opplyste fokuspunkter i søker K-m er heller ikke værtettet, men er mye billigere. Endret 22. mai 2009 av NorthPentax Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Når man sier att ett kamera ikke er værtett, regner da med att det tåler lett tåke/ litt fuktig vær? k-m virker jo som ett langt mer fornuftig kamera enn det k200d gjør eneste jeg savner av pentax er liveview. K-m har ikke opplyste fokuspunkter i søker Dette er de firkantene som viser hvor kameraet har fokus, right? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Det er det eneste jeg ikke likte med K-m, den manglet de "firkantene". Det er selvfølgelig en vanesak, jeg ble ikke vant med det siden jeg hadde K10D og K20D. K-m tåler like mye vann som de andre kameraene i denne klassen. Glem Liveview. Det er bedre å bruker søkeren. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Når man sier att ett kamera ikke er værtett, regner da med att det tåler lett tåke/ litt fuktig vær? k-m virker jo som ett langt mer fornuftig kamera enn det k200d gjør eneste jeg savner av pentax er liveview. K-m har ikke opplyste fokuspunkter i søker Dette er de firkantene som viser hvor kameraet har fokus, right? Det betyr at kameraet tåler regn og snø! Ville gått for k200d, solid bygd! edit IKKE tåler like mye regn å snø.... Endret 22. mai 2009 av Kjell75 Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Vel jeg har ingen planer om å grave verken meg eller kameraet ned for å ta bilder, så da blir vel egentlig k200d totalt unødvendig, særlig når det er ett par lapper dyrere. Mulig å laste inn costum software på disse kameraene? Det ville helt sikkert ha løst problemet med firkantene. Takker for alle svar så langt:) Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 At ikke fokuspunktene (firkantene) lyser opp, er det neppe programvaren som gjør. Snarere er nok selve "lysene" fjernet. Men det er ikke et kjempestort handicap om du har et skarpt øye (du ser hva kameraer fokuserer på). Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Jo det er jo sant som du sier Aiki, men når man først legger så mye penger i ett kamera (mye for meg som kun har ett kamera som sitter på mobilen til vanlig)så ønsker man jo seg mest mulig. Men om noe er fjernet regner jeg med att noe annet er lagt til, det er heller ingen kunst og se hvor kameraet fokuserer. Så takker igjen, da blir det nok k-m! Skal ta en tur på JP og få holdt litt i det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå