Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pauserom i butikk - dårlig standard

Black Star

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

om gårdeier skal hjelpe til med dette er veldig avhengig av hva som står i leiekontrakten mellom butikken og gårdeier. så lenge ventilasjonsanlegget går som rør inni veggene er det å regne som fastmontert utstyr ibygget. Det er derfor gårdeier sitt ansvar (jfr Husleielovens §§5-1 til 5-7. sjekk også Kapittel 2 i Husleieloven da overnevnte paragtrafer refererer til dette kapittelet).

hvis airconditionanlegget er såpass at det går ut over inneklimaet vil jeg anbefale deg å titte på kapittel 4 i Arbeidsmiljøloven. Får dere hodepine osv er det sikkert andre lover/paragrafer som kan brukes.

Lenke til kommentar
Mener ledelsen at dere skal bruke lageret som pauserom, eller mener de at dere ikke trenger pauserom (altså spise i butikken) ?

En mulighet er jo å få arbeidstilsynet til å se på lokalene for å kontrollere om de er gode nok. Problemet er vel at å tilkalle de kan bli sett på som illojalt kanskje. Jeg ville startet med å høre med andre ansatte i kjeden, og finne ut om det eksisterer noe verneombud/tillitsvalg-ordning.

Hillebilly, jeg tenkte rett etter jeg skrev mitt forrige innlegg at jeg kanskje generaliserte litt for mye ;)

Jeg har vært på mange anleggsplasser, og der har stort sett alltid håndtverkerne hatt felles lunsj, i alle fall de fra samme firma. At det kan være anderledes for andre tviler jeg ikke på. Det høres ut som at du burde blitt litt "strengere" på lunsjen - teknisk sett er det jo din fritid om du ikke får betalt for den. Jeg kan ikke forstå at kunder reagerer på om håndtverkeren tar lunsj om han er der en hel dag - kunden betaler jo uansett ikke for den tida.

har vært med på flere overtagelser av firmaer jeg har vært annsatt hos.

og alle gangene måtte vi skrive ny kontrakt med det firmaet som tokk over.

de som ikke gjorde dette fikk beskjed om og gå umiddelbart.

rettsaken som fulgte det ene stedet fastslo att 3 måneders lønn/oppsigelsestid sto på forje eier. ikke det overtakende firmaet. da det ikke var kontrakt inn i bildet med dem

Har du noen flere detaljer om dette? Jeg synes det høres rart ut - loven er ganske klar på hvilke rettigheter den ansatte har ved virksomhetsoverdragelse.

Hvorvidt oppsigelsestiden er mot gammel eller ny arbeidsgiver spiller liten rolle for arbeidstakeren - om man blir bedt om å gå på dagen skal man uansett ha betalt ut oppsigelsestiden. Det burde også være tvil om det er en lovlig oppsigelse om det foregår på den måten.

Beklager litt mye OT, men måtte få det ut :)

tar pause delen.

ja enkelte av våre kunder klager faktisk på att håndtverkere tar pauser. hvordan det opptas i ledelsen vår avhenger i hvem selger som har saken. høyere opp i ledelsen får en bare "alle har krav til 30 min pause per 4 timers arbeid." altså ingen betydning for meg fra ledelsens side.

men kan fort bli endel dritt ovenfor kunde og selgere.

må si samtidig att hvis jeg får gjort dagens arbeid tidligere. F.eks klokka 1400 så kan jeg reise hjem. (fast tids arbeider sef.)

overtakende firmaer.

endel år siden, men ett firma om bil ombygging blei overtatt av ett annet firma om bil ombygging. alle som var ansatte der fik beskjed om og møte for ny kontrakt. de som tidligere hadde jobbet i ett firma det overtakende firmaet hadde juridisk diskusjon med. (usikker på hva dette var) fikk ikke tilbud om og skrive ny kontrakt.

De sa att dem undersøkte juridisk hjelp men kom ingen vei, ingen av dem var organiserte og dem slo seg heller ikke i sammen for og stå på saken i sammen. Tidligere firma som flagget ut av Norge mente det var det overtakende firmas ansvar og henviste til overtalelses kontrakten. "firma overtas med ansatte"

dette hjalp ingenting. men det tidligere firma bestemte seg for og dekke 3 måneders lønn og saken avsluttet.

hvem dem snakket med om det juridiske vet jeg ikke. hvorfor dem ikke sto i sammen vet jeg heller ikke.

mulig disse fra før hadde av ukjente årsaker dårlig sak for stillingen sin, og viste om dette.

ontopic:

hadde dere hatt mulighet og lagd en avtale med en kafeteria i nærheten? i samme bygg?

feks att dere hadde lov til medbrakt mat der + eventuell rabbat på enkle lunsj retter? og presentert dette for arbeidsgiver. en slik avtale vil sikkert kafeen ha endel garantier eller noe fra arbeidsgiver.

Endret av Hillebillys
Lenke til kommentar
er det ikke gårdeieren som er ansvarlig for luftesystemet i bygget?

Har bedt de sjekke opp med gårdeier om de er interessert i å hjelpe til med det punktet, men de gidder ikke å gjøre det engang.

Er det rett og slett på grunn av uvilje de ikke gidder?

Det går jo kanskje an å foreslå at du/dere kan undersøke og administrere dette under visse rammer fra ledelsen?

Det er uansett slett arbeid fra ledelsen, og ufint å gå tilbake på avtalen om å få et skikkelig pauserom.

Lenke til kommentar

Håndverkere kan vel ta pauser de, så lenge det ikke er betalte pauser. Feks hvis en håndverker har en jobb hjemme hos meg er det greit at han jobber i to timer , tar en halv time pause og deretter jobber to timer igjen, men ikke fakturerer mere enn fire timer.

Jeg får heller ikke betalt for matpausene mine. Hva er problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...