Black Star Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) For ca et halvt år siden ble butikken jeg jobber for overtatt av en annen, og mye større eier, og dermed innlemmet i en stor kjede. Noen av lokalene ble ikke overtatt, så vi mistet kontor og pauserom. På spørsmål om hva de skulle gjøre angående pauserom, fikk vi svaret "det skal vi ordne". Et halvt år etter, er dette enda ikke ordnet. Det eneste stedet vi kan spise, er på lageret i kjelleren. Der er det dårlig luft, det lukter vondt der, og vi mistenker en eller flere av mugg, fukt, sopp og råte. Det eneste andre stedet vi kan spise da, er i selve butikken blant kundene. Ikke bare er det stressende for oss, ettersom vi ikke får matro, men det ser useriøst ut for kundene om vi står med kjeften full av mat når de kommer inn. Greit, vi kan gå ut og spise, men hvor skal vi stå da? Om vinteren er det kaldt ute, og jeg ønsker ikke å stå i kuldegrader og spise maten min. Spørsmålet er om vi ikke har krav på et bakrom, pauserom eller annet sted vi kan ta lunsjen vår uten å måtte ta til takke med dårlig luft, vond lukt og mulig helsefarlig inneklima? Vi har for så vidt betalt pause, men vi ble lovet pauserom. Problemet er at dette ble lovet muntlig, så vi har ikke bevis på dette bortsett fra vitner. På forespørsel om pauserom, eller en oppussing av kjellerlokalet, får vi bare beskjed fra høyeste hold om at dette har vi ikke krav på. Butikken er bitteliten, ca. 20-25 kvadratmeter, så det er ikke snakk om å prøve å gjemme seg når man spiser. Tanker, synspunkter, eller andre ting jeg som daglig leder kan slå i bordet med? Endret 21. mai 2009 av Super8 Lenke til kommentar
mtw Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) fra: Arbeidstilsynet Pauser Arbeidstaker har rett til minst én pause når den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. * Dersom den daglige arbeidstiden er åtte timer eller mer, har arbeids- taker rett til pause på minst en halv time. * Dersom arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsplassen i pausen eller det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes med i arbeidstiden. * Dersom arbeidet varer mer enn to timer utover alminnelig arbeidstid (merarbeid eller overtid), har arbeidstaker rett til pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. * Reglene om pauser finnes i arbeidsmiljølovens § 10-9 -- Problemet er vel da at dere har betalt pause.. Endret 21. mai 2009 av mtw Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Problemet er vel da at dere har betalt pause.. Ja, men følgende taler til vår fordel 1: Vi ble lovet pauserom 2: De alternativer vi har for å spise mat andre steder, er ikke akseptable i våre øyne Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 sukk! Skulle ønske vi hadde betalt pause i helsevesenet... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 sukk! Skulle ønske vi hadde betalt pause i helsevesenet... Men dere har sikkert pauserom, og da har dere ikke rett på dette. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Men dere har et som ikke er regnet for å være tilfredsstillende, derav den betalte pausen. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Problemet er vel da at dere har betalt pause.. Ja, men følgende taler til vår fordel 1: Vi ble lovet pauserom 2: De alternativer vi har for å spise mat andre steder, er ikke akseptable i våre øyne Så lenge dere ble lovet pauserom, ville jeg slått i bordet med arbeidsmiljølovens § 4-4. Her står det at "fysiske arbeidsmiljøfaktorer som bygnings- og utstyrsmessige forhold, inneklima, lysforhold, støy, stråling o.l. skal være fullt forsvarlig ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, miljø, sikkerhet og velferd." Jeg skulle tro at dette burde gjelde også dersom lokalet det er snakk om "bare" brukes som lager og ikke som kombinert lager/pauserom. Har dere en tillitsvalgt eller er medlem av en fagforening? Eller har de slike apparater i andre deler av organisasjonen til den nye arbeidsgiveren? Det kan være lurt å i alle fall holde disse informert, så de kjenner til saken om dere blir nødt til å involvere de i dette. Lenke til kommentar
Hillebillys Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 pass litt på. krangler dere til dere ett pauserom. og arbeidsgiver lager dette. kan dere miste betalt pause. og det med rett ihhl til loven. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 pass litt på. krangler dere til dere ett pauserom. og arbeidsgiver lager dette. kan dere miste betalt pause. og det med rett ihhl til loven. Det kommer an på om de har betalt spisepause pga manglende pauserom, eller om de har betalt spisepause for at arbeidsgiver ønsker de skal være tilgjengelig i lunsjen. Jeg regner med at en butikk på 25m2 ikke har overflod av ansatte, slik at det er en fordel for abeidsgiver om de ansatte kan forstyrres i lunsjen om det behøves pga. kunder. Lenke til kommentar
Hillebillys Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 pass litt på. krangler dere til dere ett pauserom. og arbeidsgiver lager dette. kan dere miste betalt pause. og det med rett ihhl til loven. Det kommer an på om de har betalt spisepause pga manglende pauserom, eller om de har betalt spisepause for at arbeidsgiver ønsker de skal være tilgjengelig i lunsjen. Jeg regner med at en butikk på 25m2 ikke har overflod av ansatte, slik at det er en fordel for abeidsgiver om de ansatte kan forstyrres i lunsjen om det behøves pga. kunder. jo men og krangle for langt i en slik situasjon hvor dem faktisk får betalt lunsj. kan fort sette en faen i sjefen. har sett det samme selv steder jeg har jobba. der endte det med att sjefen installerte stemplingsur og ansatte måtte tilogmed stemple ut røyke pausen. Jeg unner sef dere ett lunsj/pause rom, men tenk over hvilken og hvordan dere presser dete frem. beste er og skli det inn slik att sjefen trur det er hans ide. personlig spiser jeg mellom oppdraga mens jeg alike vel sitter og koper i bilen. jeg får ikke betalt for pauser, Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 pass litt på. krangler dere til dere ett pauserom. og arbeidsgiver lager dette. kan dere miste betalt pause. og det med rett ihhl til loven. De som jobber på større avdelinger, har pauserom, anledning til fritt å forlate arbeidsplassen i pausen OG betalt pause Synes vi burde fått det samme. Så selv om det går en faen i sjefen, så har vi en kontraktsfestet betalt pause uansett om vi har pauserom eller ikke. Men ja... det er ofte vi bare er en person igjen i butikken når den andre har pause, og jeg blir stadig vekk "forstyrret" i pausen av forskjellige årsaker (komme opp til butikken med noe fra lageret og lignende). De andre småavdelingene, har et bakrom der de ansatte kan spise i fred og ro. Det er nok ikke egnet som pauserom om man ser strengt på det, men de kan ihvertfall sitte skjult for kundene mens de spiser. Lenke til kommentar
Hillebillys Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) pass litt på. krangler dere til dere ett pauserom. og arbeidsgiver lager dette. kan dere miste betalt pause. og det med rett ihhl til loven. De som jobber på større avdelinger, har pauserom, anledning til fritt å forlate arbeidsplassen i pausen OG betalt pause Synes vi burde fått det samme. Så selv om det går en faen i sjefen, så har vi en kontraktsfestet betalt pause uansett om vi har pauserom eller ikke. Men ja... det er ofte vi bare er en person igjen i butikken når den andre har pause, og jeg blir stadig vekk "forstyrret" i pausen av forskjellige årsaker (komme opp til butikken med noe fra lageret og lignende). De andre småavdelingene, har et bakrom der de ansatte kan spise i fred og ro. Det er nok ikke egnet som pauserom om man ser strengt på det, men de kan ihvertfall sitte skjult for kundene mens de spiser. Dere skrev ny kontrakt med den nye konsern ledelsen? Hvis det er tilfellet så er det bare og sette seg ned og peke på kontrakten. men er kontrakten noe dere har skrevet med forje eier, så bør dere tenke dere om lit og ta det med sjefen på en roligere måte. Er dere standhaftige på dette og mener det virkelig er en sak som er veldig viktig. så gå helt ut. Får sjefen f.eks 6 oppsigelser samtidig med begrunnelse i dette vil han nok tenke seg om. men min erfaring med butikkarbeid er ofte timer med død tid. fleste andre yrker har 0 dødtid. derfor syntes jeg slikit som dette blir litt vel sytete. og det er ganske få håndtverkere som har eget fast pauserom, Endret 23. mai 2009 av Hillebillys Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Så lenge dere har kontraktfestet betalt pause skal dere ikke frykte for den. Super8, hvis jeg forsto det rett så hadde dere tilgang til pauserom før dere fikk ny eier. Kanskje det kan være verdt å undersøke om det går an å "leie lunsjpause" av de som disponerer rommet nå? Det kan jo være at den nye eieren er mer medgjørlig om han får presentert et ferdig opplegg? Forøvrig ville jeg lest litt gjennom kapittel 16 i arbeidsmiljøloven, det kan være noe der som kan brukes. Dere mistet et gode ved virksomhetsoverdragelsen slik jeg ser det, og slikt skal dere informeres om. Og Hillebillys, om kontrakten er skrevet med forrige eller eksisterende arbeidsgiver spiller ingen rolle. Ved virksomhetsoverdragelse skal arbeidstakeren beholde alle sine rettigheter og plikter, som det heter så fint. Dette står det om i kapittel 16 i arbeidsmiljøloven. I min mening er det stor forskjell på en håndtverker og en butikkmedarbeider. Håndtverkeren jobber gjerne på en byggeplass og har da kanskje ikke tilgang til pauserom, men han kan fritt ta pauser og forlate anleggsplassen i pausen om han vil. Butikkmedarbeideren kan kanskje ha dødtid mellom kunder i stille perioder, men det er jo ikke sikkert det passer å ta lunsjen klokka halv ni f.eks Dessuten er det vel gjerne ekstra travelt i lunsjtidene, da kundene bruker lunsjen sin til å gå i butikken.. Lenke til kommentar
Azton Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Ikke meningen å hijacke tråden her, men fyrer inn et lite spørsmål. Jeg jobber som elektriker, og må spise enten på arbeidsplassen eller i bilen mesteparten av gangene, har jeg da rett på betalt pause når dette forekommer? Lenke til kommentar
Hillebillys Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Så lenge dere har kontraktfestet betalt pause skal dere ikke frykte for den. Super8, hvis jeg forsto det rett så hadde dere tilgang til pauserom før dere fikk ny eier. Kanskje det kan være verdt å undersøke om det går an å "leie lunsjpause" av de som disponerer rommet nå? Det kan jo være at den nye eieren er mer medgjørlig om han får presentert et ferdig opplegg? Forøvrig ville jeg lest litt gjennom kapittel 16 i arbeidsmiljøloven, det kan være noe der som kan brukes. Dere mistet et gode ved virksomhetsoverdragelsen slik jeg ser det, og slikt skal dere informeres om. Og Hillebillys, om kontrakten er skrevet med forrige eller eksisterende arbeidsgiver spiller ingen rolle. Ved virksomhetsoverdragelse skal arbeidstakeren beholde alle sine rettigheter og plikter, som det heter så fint. Dette står det om i kapittel 16 i arbeidsmiljøloven. I min mening er det stor forskjell på en håndtverker og en butikkmedarbeider. Håndtverkeren jobber gjerne på en byggeplass og har da kanskje ikke tilgang til pauserom, men han kan fritt ta pauser og forlate anleggsplassen i pausen om han vil. Butikkmedarbeideren kan kanskje ha dødtid mellom kunder i stille perioder, men det er jo ikke sikkert det passer å ta lunsjen klokka halv ni f.eks Dessuten er det vel gjerne ekstra travelt i lunsjtidene, da kundene bruker lunsjen sin til å gå i butikken.. har vært med på flere overtagelser av firmaer jeg har vært annsatt hos. og alle gangene måtte vi skrive ny kontrakt med det firmaet som tokk over. de som ikke gjorde dette fikk beskjed om og gå umiddelbart. rettsaken som fulgte det ene stedet fastslo att 3 måneders lønn/oppsigelsestid sto på forje eier. ikke det overtakende firmaet. da det ikke var kontrakt inn i bildet med dem og for ordens skyld. Jeg kan ikke gå fra jobben min for og sløven i en pause. hvor har du fra att håndtverkere kan fritt gå fra jobben sin og ta pauser? pausen er i bilen mellom oppdrag. ta pause på oppdrag blir reagert kraftig på. og kunden vil umiddelbart klage til mine overordnede. uansett om det er en kort 12 timers oppdrag eller 3 ukers oppdrag. så pause mens kunde er på jobb er uaktuelt. dagen begynner 0700 og første pause er etter att kunde har reist hjem. (forutsatt att jeg er på samme oppdrag hele dagen) Endret 23. mai 2009 av Hillebillys Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 men min erfaring med butikkarbeid er ofte timer med død tid. fleste andre yrker har 0 dødtid. derfor syntes jeg slikit som dette blir litt vel sytete. Butikkmedarbeideren kan kanskje ha dødtid mellom kunder i stille perioder, men det er jo ikke sikkert det passer å ta lunsjen klokka halv ni f.eks Dessuten er det vel gjerne ekstra travelt i lunsjtidene, da kundene bruker lunsjen sin til å gå i butikken.. Nettopp... i dag (lørdag) forsøkte vi to som var på jobb å spise mat i butikken sånn cirka halv 12, fordi vi vet det blir mer styr etter 12. Vi var ferdige med å spise maten i to-tiden. Og det er jo hovedgrunnen til at vi vil ha et sted å gjemme oss for kundene når vi spiser... for eksempel et bakrom eller et pauserom. Lenke til kommentar
Hillebillys Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 men min erfaring med butikkarbeid er ofte timer med død tid. fleste andre yrker har 0 dødtid. derfor syntes jeg slikit som dette blir litt vel sytete. Butikkmedarbeideren kan kanskje ha dødtid mellom kunder i stille perioder, men det er jo ikke sikkert det passer å ta lunsjen klokka halv ni f.eks Dessuten er det vel gjerne ekstra travelt i lunsjtidene, da kundene bruker lunsjen sin til å gå i butikken.. Nettopp... i dag (lørdag) forsøkte vi to som var på jobb å spise mat i butikken sånn cirka halv 12, fordi vi vet det blir mer styr etter 12. Vi var ferdige med å spise maten i to-tiden. Og det er jo hovedgrunnen til at vi vil ha et sted å gjemme oss for kundene når vi spiser... for eksempel et bakrom eller et pauserom. god forståelse for dette. men min erfaring er ofte att en må presentere det og få det til og se ut som om det er sjefens sin egen ide. ellers kan han reagere negativt og skrenke inn andre steder. eller bli vanskelig med skift ordningene. men det er vel daglig leders jobb og slik jeg forstår dette så er daglig leder på deres side. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 god forståelse for dette. men min erfaring er ofte att en må presentere det og få det til og se ut som om det er sjefens sin egen ide. ellers kan han reagere negativt og skrenke inn andre steder. eller bli vanskelig med skift ordningene. men det er vel daglig leders jobb og slik jeg forstår dette så er daglig leder på deres side. Det er jeg som er daglig leder, og setter opp skiftplanene, så det er ikke noe problem Men jeg må forholde meg til om vi får budsjett til å pusse opp kjelleren til en standard som er akseptabel til å oppholde seg i, og vi har kun fått 5000 kroner til dette. Det dekker maks maling (om vi maler selv) og noen rimelige møbler fra Ikea. Ikke gulv, "nye" vegger og tak og et bedre luftesystem. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få min sjef til å tro at det var hans idé, bortsett fra at jeg flere ganger har sagt til han at vi ble fortalt at de skulle ordne pauserom til oss, og han var en av de som sa det. Synes det er dårlig gjort å gå tilbake på noe de har lovet oss. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Mener ledelsen at dere skal bruke lageret som pauserom, eller mener de at dere ikke trenger pauserom (altså spise i butikken) ? En mulighet er jo å få arbeidstilsynet til å se på lokalene for å kontrollere om de er gode nok. Problemet er vel at å tilkalle de kan bli sett på som illojalt kanskje. Jeg ville startet med å høre med andre ansatte i kjeden, og finne ut om det eksisterer noe verneombud/tillitsvalg-ordning. Hillebilly, jeg tenkte rett etter jeg skrev mitt forrige innlegg at jeg kanskje generaliserte litt for mye Jeg har vært på mange anleggsplasser, og der har stort sett alltid håndtverkerne hatt felles lunsj, i alle fall de fra samme firma. At det kan være anderledes for andre tviler jeg ikke på. Det høres ut som at du burde blitt litt "strengere" på lunsjen - teknisk sett er det jo din fritid om du ikke får betalt for den. Jeg kan ikke forstå at kunder reagerer på om håndtverkeren tar lunsj om han er der en hel dag - kunden betaler jo uansett ikke for den tida. har vært med på flere overtagelser av firmaer jeg har vært annsatt hos. og alle gangene måtte vi skrive ny kontrakt med det firmaet som tokk over. de som ikke gjorde dette fikk beskjed om og gå umiddelbart. rettsaken som fulgte det ene stedet fastslo att 3 måneders lønn/oppsigelsestid sto på forje eier. ikke det overtakende firmaet. da det ikke var kontrakt inn i bildet med dem Har du noen flere detaljer om dette? Jeg synes det høres rart ut - loven er ganske klar på hvilke rettigheter den ansatte har ved virksomhetsoverdragelse. Hvorvidt oppsigelsestiden er mot gammel eller ny arbeidsgiver spiller liten rolle for arbeidstakeren - om man blir bedt om å gå på dagen skal man uansett ha betalt ut oppsigelsestiden. Det burde også være tvil om det er en lovlig oppsigelse om det foregår på den måten. Beklager litt mye OT, men måtte få det ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå