Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Trener man bare beina?

Scott-Boy

Anbefalte innlegg

"Langturer i sone 1 og 2 "

Da er vi over på lapskaus. Hold deg i sone 1 på langturene (60-75%). Sone 2 er fy fy.

Nei, langturer bør kjøres på sone 1 og sone 2. Sone 3 er såkalte harde langturer som bør begrenses.

Nei, det er som Doffeo sier, sone 2 er fyfy. Langturer skal gå i kosetempo (sone 1)! Men man kan selvfølgelig legge inn et 20 minutters drag i sone 3, eller flere småspurter.

Skal man trene sone 3 (som er veldig bra for kjørestyrken), så er 2-3 drag på 10-20 min veldig bra.

Det du ellers sier om intervalltrening er jeg helt enig i.

Endret av T_Trosten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Hvor får du dette fra? Du må gjerne argumentere for hvorfor sone 2 er fyfy. Husk at langturer ofte brukes av syklister for å gjøre energiomsetningen mer effektiv (les Overend for eksempel) og da nytter det ikke å ligge på 60% av maks hele tiden.

I følge mange - blant annet undertegnede, mine forelesere på idrettsutdanningen og Atle Kvålsvoll - er defineres rolige langturer som økter i sone 1 og 2.

Jeg er interessert i å høre hva dere mener om dette og ikke særlig interessert i å lese sitater fra mer eller mindre useriøse kilder.

Edit: Cred at du har S-Works, Trosten. Jeg kjører Specialized selv. Epic seff :wee:

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Som du sier selv tren smart, ikke hardt...

Selvfølgelig nytter det å ligge i sone 1 (60-75% av maks)! Man skal ta det såpass rolig, for at det ikke skal bli for hard påkjenning for kroppen på de lange øktene (3,5t +++). Er langturene i sone 2, vil man rett og slett bli utslitt. Resultatet vil da bli at man ikke får kjørt like gode intervalløkter dagene etterpå.

På langturene bygger man opp evnen til å takle å sykle langt og lenge. Er ikke her man bygger opp kjørestyrken (sone 3) og hurtigheten (sone 4 og 5).

Men altså ser man på pulsprofilen min etter en langtur, har jeg vært flere ganger oppe i sone 3 og sikkert høyere også. Det er snittpulsen som gjelder her.

Og ja, S-works'en er fin den, men jeg har skikkelig lyst på en fulldempa som du har.

Endret av T_Trosten
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Langturer benyttes hovedsakelig for å bygge opp evnen til å sykle lenge, som du sier, men det kan være nyttig å se på hva øktene gjør fysiologisk sett for å avgjøre hvilken intensitet man skal ligge på.

Det er faktisk ikke så mange som benytter seg av økter i sone 3. Kvålsvoll sier at man stort sett bør holde seg unna denne intensitetssonen, rett og slett fordi den er en mellomting. Jeg er helt enig med ham.

Jeg kommer til å kjøre fulldempet resten av livet. Jeg syklet hardtail da jeg var aktiv (blir sikkert aktiv igjen), men ingenting har gitt meg mer kjøreglede enn å bombe ned fjell med demperne på soft.

Lenke til kommentar

Da ser vi helt klart hva som gjør at vi har forskjellig syn på langturtempoet.

For jeg er nemlig helt og holdent for sone 3 trening, det som er så fint her er at man får kjørt i et godt konkuranse tempo, uten at man sliter ut kroppen helt.

Her er forresten hvordan jeg ser på de forskjellige sonene:

Sone 1; finfint langturtempo.

Sone 3; konkuransetempo, her holder man anslått samme tempo som man vil gjøre i den konkuransen man sikter seg mot.

Sone 5; full pupp!

Sone 2 og 4, vil da bli en mellomting.

Jeg kommer til å kjøre fulldempet resten av livet. Jeg syklet hardtail da jeg var aktiv (blir sikkert aktiv igjen), men ingenting har gitt meg mer kjøreglede enn å bombe ned fjell med demperne på soft.
Og derfor har jeg skikkelig lyst på en fulldempa, men nå skal jeg gå skole, og da blir det litt andre prioriteringer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...