Scott-Boy Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg er i dårlig form og har begynt å sykle, men jeg lurer på en ting; trener man bare beina eller trener man hele kroppen når man sykler? Og forresten trenger jeg noen tips til trening, kosthold osv. Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Rygg, mage, armer (du holder i styret). Du får ikke bola armer, men du får markerte fine muskler hvis du ikke har så mye fett å ta av. Største er selvfølgelig hjerte og lunger, som du har stor gevinst på. På trening/kosthold er det veldig inviduelt. Gi oss først litt info om hva målene dine med treningen er og hvor mye du har tid til å trene. Endret 21. mai 2009 av Doffeo Lenke til kommentar
Scott-Boy Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Målet mitt med treninga er nok å gå ned noen kilo Har masse tid til å trene men jeg klarer ikke å pushe meg selv nok. I går sykla jeg også følgte jeg en syklist helt hjem, da følte jeg at jeg trente ordentlig Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Langt og rolig i sone 1 (gjerne 3-4 timer etterhvert) og du vil se kiloene renne av. Husk litt mat og mye drikke. Korte intsene turer er ikke optimalt for størst mulig fettforbrenning da øktene blir korte. Lenke til kommentar
Scott-Boy Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Rygg, mage, armer (du holder i styret). Du får ikke bola armer, men du får markerte fine muskler hvis du ikke har så mye fett å ta av. Største er selvfølgelig hjerte og lunger, som du har stor gevinst på. På trening/kosthold er det veldig inviduelt. Gi oss først litt info om hva målene dine med treningen er og hvor mye du har tid til å trene. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg trener arma med bare å holde i styret? Lenke til kommentar
Grand Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Tipper at det er terrengsykling du driver med, siden det står i signaturen din, der bruker du ganske mye krefter på å holde fast i styret. Tror ikke det er den ultimate treningen for armene, men du trener de hvertfall i det små. Finn deg en fin runde som varer mellom 30 - 60 min. Ta tiden på deg selv og skriv den opp og ta regelmessige test løp. Hjelper mye på motivasjonen. Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 som jeg sa, det er ikke mye armtrening, men det er litt, og synes hvis du har lav fettprosent. Se på gutta i giroen f.eks. Der er det null spesifikk armtrening, men likevel markerte armmuskler på de fleste av de. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Mens vi er inne på sykling, åssen type sykling er best for generell trening av kroppen, gjerne av armene også. Er det lange økter, eller korte, men intensive økter? Jeg sykler for det meste landeveissykling. Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 hvis du har tid til å trene mye: masse lange turer, gjerne over 3 timer i sone 1, og litt intervaller. Hvis du ikke har tid til å trene så mye, skader det ikke å trå til litt. Lenke til kommentar
svante Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Den beste treningsmåten uavhengig av om det er sykkel eller andre tilsvarende treninger er vel intervall trening. I alle fall for den gruppen som går inn under kattegorien; ikke akkurat topptrent. Kjøre for eksempel 4 ganger 4 minutter på høy intensitet med 4 minutter hvile mellom hver. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Om målet ditt er å gå ned i vekt, så vil du miste fett over hele kroppen selv om det føles ut som om det kun er benene som gjør alt arbeidet. Slik fungerer kroppen. Dessuten får du bedre lungekapasitet, større hjertemuskel, større kapillærårer og slikt. Dessuten er sykling "bedre" enn jogging, i den forstand at det ikke er like belastende, og dermed noe alle kan drive med. Intervall er glimrende for å trene opp kondisjonen. Vil du forbrenne energi (fett) bør du istedet sykle i en viss prosent (som jeg ikke husker nå) av makspuls over lengre tid. Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 ca. i området 60-70 % av maxpuls er bra langturpuls Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Er det det samme som du kaller "Sone 1"? Aldri hørt de uttrykkene før. Lenke til kommentar
Scott-Boy Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Okei Tusen takk for kjempesvar Vil gjerne ha flere svar Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Er det det samme som du kaller "Sone 1"? Aldri hørt de uttrykkene før. ja. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Alle som sykler mer eller mindre aktivt bør variere øktene sine. Det er lurt å ha en plan for økten slik at den ikke blir lapskaus - blanding av alt. Langturer i sone 1 og 2 vil bidra til at du utvikler kapillærnettverket i beina dine, samt at du også vil tilvenne kroppen å bruke en høyere andel av fettet som energikilde. Lavintensitetstrening vil hovedsakelig forbrenne fett, men høyintensitetstrening - som for eksempel 4x4 - vil resultere i økt forbrenning selv når økten er over. Nevnte 4x4 er en ypperlig økt når det kommer til å øke oksygenopptaket. I de fleste tilfeller er hjertet den begrensende faktor i oksygenopptaket og 4x4 kan sees på som styrketrening for hjertet. Hvis du er terrengsyklist som meg, så varier mellom langturer, 4x4 og naturlige intervalløkter i terrenget (der intensiteten blir styrt av underlaget). 4x4 kan du godt begrense til en gang i uken, eller i verste fall et par ganger i måneden hvis du ikke liker økten. Ikke fokuser på å ta deg helt ut på hver økt, heller ha et mål med treningen. Ikke tren hardt, tren smart. Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 "Langturer i sone 1 og 2 " Da er vi over på lapskaus. Hold deg i sone 1 på langturene (60-75%). Sone 2 er fy fy. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Høy sete gir ekstra magetrening. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 "Langturer i sone 1 og 2 " Da er vi over på lapskaus. Hold deg i sone 1 på langturene (60-75%). Sone 2 er fy fy. Nei, langturer bør kjøres på sone 1 og sone 2. Sone 3 er såkalte harde langturer som bør begrenses. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå