Gå til innhold

Trener man bare beina?

Scott-Boy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rygg, mage, armer (du holder i styret). Du får ikke bola armer, men du får markerte fine muskler hvis du ikke har så mye fett å ta av. Største er selvfølgelig hjerte og lunger, som du har stor gevinst på.

På trening/kosthold er det veldig inviduelt. Gi oss først litt info om hva målene dine med treningen er og hvor mye du har tid til å trene.

Endret av Doffeo
Lenke til kommentar
Rygg, mage, armer (du holder i styret). Du får ikke bola armer, men du får markerte fine muskler hvis du ikke har så mye fett å ta av. Største er selvfølgelig hjerte og lunger, som du har stor gevinst på.

På trening/kosthold er det veldig inviduelt. Gi oss først litt info om hva målene dine med treningen er og hvor mye du har tid til å trene.

Men jeg skjønner ikke hvordan jeg trener arma med bare å holde i styret?

Lenke til kommentar

Tipper at det er terrengsykling du driver med, siden det står i signaturen din, der bruker du ganske mye krefter på å holde fast i styret. Tror ikke det er den ultimate treningen for armene, men du trener de hvertfall i det små.

Finn deg en fin runde som varer mellom 30 - 60 min. Ta tiden på deg selv og skriv den opp og ta regelmessige test løp. Hjelper mye på motivasjonen.

Lenke til kommentar

som jeg sa, det er ikke mye armtrening, men det er litt, og synes hvis du har lav fettprosent. Se på gutta i giroen f.eks. Der er det null spesifikk armtrening, men likevel markerte armmuskler på de fleste av de.

Lenke til kommentar

Den beste treningsmåten uavhengig av om det er sykkel eller andre tilsvarende treninger er vel intervall trening. I alle fall for den gruppen som går inn under kattegorien; ikke akkurat topptrent.

Kjøre for eksempel 4 ganger 4 minutter på høy intensitet med 4 minutter hvile mellom hver.

Lenke til kommentar

Om målet ditt er å gå ned i vekt, så vil du miste fett over hele kroppen selv om det føles ut som om det kun er benene som gjør alt arbeidet. Slik fungerer kroppen.

Dessuten får du bedre lungekapasitet, større hjertemuskel, større kapillærårer og slikt. Dessuten er sykling "bedre" enn jogging, i den forstand at det ikke er like belastende, og dermed noe alle kan drive med.

Intervall er glimrende for å trene opp kondisjonen. Vil du forbrenne energi (fett) bør du istedet sykle i en viss prosent (som jeg ikke husker nå) av makspuls over lengre tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Alle som sykler mer eller mindre aktivt bør variere øktene sine. Det er lurt å ha en plan for økten slik at den ikke blir lapskaus - blanding av alt. Langturer i sone 1 og 2 vil bidra til at du utvikler kapillærnettverket i beina dine, samt at du også vil tilvenne kroppen å bruke en høyere andel av fettet som energikilde. Lavintensitetstrening vil hovedsakelig forbrenne fett, men høyintensitetstrening - som for eksempel 4x4 - vil resultere i økt forbrenning selv når økten er over.

Nevnte 4x4 er en ypperlig økt når det kommer til å øke oksygenopptaket. I de fleste tilfeller er hjertet den begrensende faktor i oksygenopptaket og 4x4 kan sees på som styrketrening for hjertet.

Hvis du er terrengsyklist som meg, så varier mellom langturer, 4x4 og naturlige intervalløkter i terrenget (der intensiteten blir styrt av underlaget). 4x4 kan du godt begrense til en gang i uken, eller i verste fall et par ganger i måneden hvis du ikke liker økten. Ikke fokuser på å ta deg helt ut på hver økt, heller ha et mål med treningen.

Ikke tren hardt, tren smart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
"Langturer i sone 1 og 2 "

Da er vi over på lapskaus. Hold deg i sone 1 på langturene (60-75%). Sone 2 er fy fy.

Nei, langturer bør kjøres på sone 1 og sone 2. Sone 3 er såkalte harde langturer som bør begrenses.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...