OmBot Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Hei! Har nylig gått til anskaffelse av en D-Link DI-614+ (trådløs router) og et DWL-520+ trådløst PCI-kort. PC'en har jeg på soverommet, routeren i stua. Mellom disse to er det ca. 4 meter med noen spinkle gips-vegger mellom. Likevel får jeg nesten ikke signal. Prøvde så å sette routeren ca. en meter fra PC'en med fri sikt mellom disse to. Fikk da sterkt signal, men ut på nett fikk jeg lav hastighet. Målte på ITavisen, resultatet var skuffende 187 kb/s på min 704 kb/s-linje fra NGT. Den trådløse routeren er igjen koblet til en Netopia-router fra NGT. Kan dette ha noe med den trege forbindelsen å gjøre? Hva kan være årsaken til de ekstremt dårlige trådløse signalene? Lenke til kommentar
knut Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Hvis du har trådløse telefoner og annet utstyr som sender ut elektriske signaler kan det skape problemer. Hvis du har ngt vil jeg anbefalle å skru av dhcp serveren i 614+ og koble ledningen fra netopia'en til en av de 4 lan portene på den trådløse. Det gjør at du slipper dobbel natting. Husk da at hvis du skal gjøre endringer i d-link'en må du endre ip adressen på den til en adresse som ligger i subnettet som netopia routeren gir ut. (10.0.0.0 255.255.255.0 er det vel), da burde du også endre dhcp poolen i netopia'en slik at enkelte porter ikke ligger i dhcp poolen, f.eks. dhcp poolen kan være fra 10-100 (husk da å endre antall adresser til 90). Hvis du gjør som jeg har sagt da kan du sette ip adressen til d-link routeren til 10.0.0.2. Men for å sjekke om signalene blir bedre bør du prøve andre kanaler. F.eks. skal kanal 1 i teorien gi lengst signaler, men denne er utsatt for f.eks. mikrobølgeovner hvis du er i nærheten av en. Jeg pleier å bruke kanal 6. Men prøv deg litt fram. For at andre som eventuelt er i nærheten av deg som også har trådløst nettverk anbefaller jeg deg å bruke enten kanal 1, 6 eller 11, for at de andre skal kunne bruke de kanalene som du ikke bruker. For å slippe interferens mellom kanalene anbefalles det at det er 5 kanaler imellom. Håper at du fikk noe nytte av det, og at det trådløse nettverket ditt vil fungere bedre. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Har hørt at det ikkje er ideelt å sette router bak ein annan router. Med Nextgentel er jo Netopiaen ein router dermed skulle du nok berre trengt eit accesspunkt som dwl 900ap/(+) og dwl 1000ap+( for D-link) Når det gjeld routeren takler den godt gipsplater o.l, mens eletriske artikler/ledningsnett som står i veien kan gjere eit stort signaltap sjølv på kort avstand. mvh JanEirik Lenke til kommentar
christt Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Jeg har selv en DI-713P som er alt i et pakke. Denne har meget dårlig rekkevidde, og jeg er ikke fornøyd med den i det hele tatt. Sjefen min kjøpte nettopp en dwl 1000ap+, den funket også dårlig og han har nå gått over til 3com. Jeg kommer mest sannsynligvis aldri til å kjøpe trådløs ting fra Dlink igjen. Lenke til kommentar
Skiboms Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Jeg har selv en DI-713P som er alt i et pakke. Denne har meget dårlig rekkevidde, og jeg er ikke fornøyd med den i det hele tatt.Sjefen min kjøpte nettopp en dwl 1000ap+, den funket også dårlig og han har nå gått over til 3com. Jeg kommer mest sannsynligvis aldri til å kjøpe trådløs ting fra Dlink igjen. Jeg har en DI-714P+.. med nyeste firmware 1.22.. Funker med høy hastighet.. bra rekkevidde.. og meget bra stabillitet! Har en kamerat med 3Com WLAN AP 2000.. funke ikke i vater.. SÅ det så-- Lenke til kommentar
christt Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Det er feigt! Skal vi bytte? Lenke til kommentar
bjoernf Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Mulig at dette er litt OT, men jeg kjøpte et Jaxx trådløst aksesspunkt (22Mbps, oppgraderbart til 44Mbps) hos xenses.no, og den funker som en drøm, enkel å sette opp, kjører den bak en SMC 7004 bredbåndsruter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå