mad-max^ Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Skal man utnytte det skikkelig kan du jo kjøpe noe på elkjøp, levere det tilbake innen 30-dagers returetten har gått ut og få en kammerat til å kjøpe det tilbake for deg neste morgen (til B-vare pris). Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 I følge kjøpsloven har man ikke rett på pengene tilbake, kun bytterett innen ett visst antall dager (30?). Evt. tilgodelapp. Om Elkjøp benytter ett system der du kan få pengene tilbake, så har de bedre service enn de er forpliktet til å gi. Forbruker har ifølge kjøpsloven ikke bytterett, med mindre dette er avtalt på forhånd. Tror forbruker har bytterett, så lenge produktet ikke er tatt i bruk eller tatt ut av emballasje (som når noen bytter gaver de har fått). Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Skal man utnytte det skikkelig kan du jo kjøpe noe på elkjøp, levere det tilbake innen 30-dagers returetten har gått ut og få en kammerat til å kjøpe det tilbake for deg neste morgen (til B-vare pris). Spørs når de legger ut varen til B-vare pris da. Litt mistenkelig om samme person trakterer samme El-kjøp butikk hver dag i en periode for så å kjøpe en b-vare. Stor mulighet for at noen kjøper den før han uansett. Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Tror forbruker har bytterett, så lenge produktet ikke er tatt i bruk eller tatt ut av emballasje (som når noen bytter gaver de har fått). Forbruker har ikke lovfestet rett til bytting, med mindre dette er avtalt på forhånd. La meg få presisere at dette er kun i butikk, ved handel på nettet, over telefon osv gjelder angrefristloven. http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Tror forbruker har bytterett, så lenge produktet ikke er tatt i bruk eller tatt ut av emballasje (som når noen bytter gaver de har fått). Forbruker har ikke lovfestet rett til bytting, med mindre dette er avtalt på forhånd. La meg få presisere at dette er kun i butikk, ved handel på nettet, over telefon osv gjelder angrefristloven. http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html Jobber selv i en butikk som selger blant annet kamera, og vi bytter uten spørsmål så lenge det er innen rimelig tid og kamera ikke er tatt ut av emballasje. Dette selv om det ikke er avtalt på forhånd. Er jo en ny kjøpslov nå, som trådte i kraft for kort tid siden. Vet ikke om du sikter til den gamle eller den nye. Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Jobber selv i en butikk som selger blant annet kamera, og vi bytter uten spørsmål så lenge det er innen rimelig tid og kamera ikke er tatt ut av emballasje. Dette selv om det ikke er avtalt på forhånd. Er jo en ny kjøpslov nå, som trådte i kraft for kort tid siden. Vet ikke om du sikter til den gamle eller den nye. Jeg jobber faktisk også for tiden i buitkk, & der får folk bytte varene uten problemer så lenge den ikke er synlig brukt. MEN, om vi snakker rent lovverk her så har ikke kunde krav etter loven å få bytte en vare som fungerer. Jeg sikter til den nye loven, men den nye & den gamle var like på dette området. Men, ja det er vanlig i de aller fleste butikker at kundene får bytte ubrukte varer... Lenke til kommentar
It's me Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Frister jo litt å kjøpe den beste plasma tv'en og leve som kongen på haugen i 30 dager... Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Vil bare bekrefte at det martin_meling sier stemmer. En forbruker har ikke rett til å kreve hverken penger tilbake, eller i det hele tatt å få byttet et produkt som er kjøpt i en fysisk butikk. Dette er kun noe enkelte butikker tilbyr som ekstra service. I det øyeblikket du har betalt for et fungerende produkt har du med andre ord ingen automatisk bytterett. Skal ikke dra diskusjonen for langt, men vil også minne på at i følge kjøpsloven har man heller ingenting som heter garanti på en vare. Dette er også en ting produsentene/leverandørene/butikkene gir deg som ekstra service i mange tilfeller. Reklamasjon er det derimot noe som heter. Det som irriterer meg noe grønnjævlig (jobber i butikk selv), er hva alle kundene tror de har krav på. De tror og føler at de har krav på ditten og datten av garanti, bytterett osv. - og tar det for gitt at kjøpsloven gir dem den retten. Har ikke få ganger kranglet med kunder som truer oss med det ene rettslige tiltaket etter det andre, og førstesideoppslag i VG. Vet de ikke kommer noe vei med det om de skulle ha forsøket, men det er så utrolig frustrerende. Samtidig vil jeg påpeke at det er svært få selgere som virkelig kan kjøpsloven. Tror nesten ikke det er noen som kan den inn og ut, og det samme gjelder meg selv. Allikevel mener jeg at selgere bør ha et minimum av kunnskap om kjøpsloven, og det har desverre de fleste ikke. Hadde de hatt det kunne man spart seg for mange krangler. Bare en liten tanke fra meg.. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Skal man utnytte det skikkelig kan du jo kjøpe noe på elkjøp, levere det tilbake innen 30-dagers returetten har gått ut og få en kammerat til å kjøpe det tilbake for deg neste morgen (til B-vare pris). Det skulle ikke være stort problem å få det til, om man først vil. Men det er opp til hver og en om man vil være en slik person for å spare noen skarve hundrelapper... og kanskje potensielt drite på draget. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Det som irriterer meg noe grønnjævlig (jobber i butikk selv), er hva alle kundene tror de har krav på. De tror og føler at de har krav på ditten og datten av garanti, bytterett osv. - og tar det for gitt at kjøpsloven gir dem den retten. Oh, don't get me started. Oops... to late. Fikk telefon fra en dame som hadde kjøpt ett digitalkamera en dag. Hun spurte om hun kunne få levere den inn igjen og få pengene tilbake for hun hadde ikke åpnet pakken en gang. Nei, det kan du desverre ikke, men du kan få bytte den eller få tilgodelapp. Hun sa at hun kjente kjøpsloven og hevdet hun hadde rett på pengene tilbake. Den delen av kjøpsloven kjenner jeg godt så jeg ga meg ikke. Så sa hun "Men jeg VET at jeg har rett på å få igjen mellomlegget hvis jeg ser varen billigere ett annet sted". Hun hadde sett samme kamera 100 kroner billigere i en annen butikk og ville ha tilbake mellomlegget (!). Jeg nektet, og hun sa at "Ja, dette skal jeg følge opp". Vi har ikke hørt noe fra dama siden :-D Lenke til kommentar
bjoen2 Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Hvor er moralen hen? Kjøpe en vare, som man vet man ikke skal ha? Hva vil ikke dette koste di forskjellige butikkene? Det er oss vanlige kunder som til slutt må betale for dette! Kyniskt og skruppelløst! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Hvor er moralen hen?Kjøpe en vare, som man vet man ikke skal ha? Hva vil ikke dette koste di forskjellige butikkene? Det er oss vanlige kunder som til slutt må betale for dette! Kyniskt og skruppelløst! Helt enig med deg, men det vil alltid være idioter som spekulerer i å svindle andre på en "lovlig" måte. Dette må imidlertid butikker med denne servicen være klar over, og det er de helt sikkert. Men det rettferdiggjør ikke at noen utnytter dette. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Dette minner meg om det gode gamle "hvordan bli millionær ved å handle poteter på Kiwi"-trikset: - Kjøp grønsaker til kr. 500,- - Snu utenfor butikkdøra, gå inn igjen og si du ikke er fornøyd. - 1000,- kontant tilbake, værsågod. - Gjentas til du kan kjøpe opp butikkjeden. Ved dobling av kjøpesum vil du nå en mill etter elleve turer i butikken. Det værste er at i hht. markedsføringsloven måtte de vel faktisk betale. Mener å ha sett folk som jobbet i Kiwi-butikk bekrefte at dette gikk an... Noen som har prøvd? Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Så jeg kan gå dit, kjøpe meg en bærbar, levere den inn etter...28 dager, bytte den i en ny....og så gjenta hele prosessen? Det blir for dumt. Noen restriksjoner har de vel på det. Hva er disse? Greitt nok at Elkøp "fortjener det", men om naboen fortjener å få brent ned huset er man ikke unnskyldt om man tenner på Er fortsatt på kanten. Men for all del, man bør jo benytte seg av bytteretten en har som forbruker. Det jeg tenker er at om folk utnytter denne vil det kanskje gå ut over de som faktisk trenger den. De har ingen restriksjoner på dette. Men hvis de skjønner lunta etter noen bytt så nekter de deg å kjøpe eller skriver på kviteringen at du ikke har bytterett/returrett. Skjønner dem godt. Litt for mange umoralske mennesker her i verden :-) Lenke til kommentar
chil Skrevet 7. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2003 Dette minner meg om det gode gamle "hvordan bli millionær ved å handle poteter på Kiwi"-trikset: - Kjøp grønsaker til kr. 500,- - Snu utenfor butikkdøra, gå inn igjen og si du ikke er fornøyd. - 1000,- kontant tilbake, værsågod. - Gjentas til du kan kjøpe opp butikkjeden. Ved dobling av kjøpesum vil du nå en mill etter elleve turer i butikken. Det værste er at i hht. markedsføringsloven måtte de vel faktisk betale. Mener å ha sett folk som jobbet i Kiwi-butikk bekrefte at dette gikk an... Noen som har prøvd? spørs om de har frukt og grønt for en halv mil så du får gjort den "siste" handeln din.. men skjønner hva du mener.. hadde vært kult å testa bare for gøy.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå