Gå til innhold

fugl prøver å ta katt


Anbefalte innlegg

hei! I går da eg skulle ut på tur med hunden så fulgte katten som vanlig med, men var litt lenger fremme mens vi var så vidt komt ut. Katten satt på et berg og da kom det plutselig en stor fugl (er usikker på om det var en ørn, for meg såg det heller ut som ei stor kråke) fykende ned, den var sikkert bare en meter eller så fra å ta katten, men den blei tydeligvis skremt da den merka at eg og hunden var der og av hunden som begynte å bjeffe...

Det eg lure på er om det i det heile tatt er noke eg kan gjøre for å unngå at fuglen prøver seg igjen, eg har sett den kretse rundt fjellet her. Katten er snart et år og er liten og 4kg, sikkert et lett bytte

noke som en i det heile tatt kan gjøre? kan ikkje stenge han inne heller :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan love deg at katten ikke er noe lett bytte akkurat, den vet både å bite og klore fra seg i alle situasjoner. Sikker på at det ikke bare var skjære, kråke e.l. som var ute etter å "mobbe" den da ? Litt av et show når skjærene rotter seg sammen og herser med katta i treet:D

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar

Ser du ikke forskjell på en kråke og en ørn?

 

Kan godt være en kråke som prøver å beskytte redet sitt, det er ikke noe katten din trenger å bekymre seg for. En ørn kan derimot drepe katten din uten store problemer, klørene er sterk nok til å knekke nakken på en katt, hvis katten skulle klare å komme seg løs midt i lufta så er ikke sjangsene særlig gode.

Lenke til kommentar
Ser du ikke forskjell på en kråke og en ørn?

 

Kan godt være en kråke som prøver å beskytte redet sitt, det er ikke noe katten din trenger å bekymre seg for. En ørn kan derimot drepe katten din uten store problemer, klørene er sterk nok til å knekke nakken på en katt, hvis katten skulle klare å komme seg løs midt i lufta så er ikke sjangsene særlig gode.

 

jo, men det skjedde så fort at eg egentlig ikkje fikk sett den skikklig. Den var svart og såg ut som ei stor kråke, men etter det eg veit om kråker så pleier dei ikkje å kretse rundt aleine rundt fjella:/

 

katten min var nettopp komt ut og det er ikkje noke særlig med tre rundt, så kan ikkje skjønne at det er noke reir rundt der. Det har vert ørne rundt om her før då, bur med kysten med litt skog så er sikkert ikkje uvanlig:/

Lenke til kommentar
Kan være ei Kongeørn eller en Hønshauk som prøvde seg.

Tipper Hønsehauk. Særlig hvis det er lite smågnagere /mat i området og katten ikke er for stor. Eldre fugl har mørk /mørkebrun nesten svart fjærdrakt. Vi har et hekkende eldre par som vi ser nesten daglig. Ikke at jeg har sett at de tar katter, men de er store nok til å prøve seg når forholdene tvinger dem vil jeg tro.

 

Nederst på denne linken kan en høre hvordan fuglen låter.

Lenke til kommentar
Kan være ei Kongeørn eller en Hønshauk som prøvde seg.

Tipper Hønsehauk. Særlig hvis det er lite smågnagere /mat i området og katten ikke er for stor. Eldre fugl har mørk /mørkebrun nesten svart fjærdrakt. Vi har et hekkende eldre par som vi ser nesten daglig. Ikke at jeg har sett at de tar katter, men de er store nok til å prøve seg når forholdene tvinger dem vil jeg tro.

 

Nederst på denne linken kan en høre hvordan fuglen låter.

 

det var nok sikkert en Hønsehauk då, katten er nesten et år, men er liten for alderen, men har ikkje sett at den har prøvd seg igjen så:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...