Gå til innhold

Kornete bilder - hva kan gjøres?

Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger blitt skuffa når jeg har fått bilder opp på pc og sett at de virker kornete. Hvis jeg zoomer inn, så er det noen ganger som å se masse små hvite prikker (støy) over hele bildet. På flere av disse bildene er histogrammet som regel veldig flatt. Er det på grunn av feil eksponering? Hva har jeg gjort feil ved bildetakinga? Det at histogrammet er flatt, betyr det at det er gjort feil innstilling ved fotgrafering eller blir bare utfallet slik av og til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjer dette ofte under mørke omgivelser? Da er det trolig ISO-støy du ser. Høy ISO gir kornete bilder. ISO øker sensorens "hastighet" og fører til støy..

Når du zoooomer inn forbi den optiske zoomen blir bildet mer og mer kornete fordi kameraet må blåse opp bildet digitalt. Jeg vet ikke om alle kameraer gjør dette i dag, men det er jo vært å sjekke..

Lenke til kommentar
Det var gode lysforhold. Hadde iso 100, blender 10 og lukkertid 1/200 på mitt eos 400 d. Linse 17-40.

Uten å se bildet du viser til har jeg mistanke om at det er undereksponert og at du justerer det lysere i etterkant. Hva med å legge ut bildet?

Lenke til kommentar

Jeg ser de hvite prikkene du mener på de blå områdene, og så ser jeg litt støy i skogen og. Det tror jeg skyldes at kameraet faktisk ikke greier å få bildet 100% støyfritt, at det rett og slett er bildekvaliteten som er sånn. Jeg har det samme på min D40 og jeg tror at hvis du skal ha det så støyfritt som mulig så trenger du vel et kamera i proffklassen.

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...