Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Fordi ikke alle har 50k å smelle på en pc som er utdatert etter 2-3 år. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 en pc til 50k vil være utdatert om 5-10år ca... en pc til 5k vil være utdatert om 1 år en pc til 10k vil være utdatert om 2år en pc til 20k vil være utdatert om 3år en pc til 30k vil være utdatert om 4 år en pc til 40k vil være utdatert om 5 år en pc til 50k vil være utdatert om 5-10år seff kommer det ann på komponenter. altså om du kjøper 4x gtx480 eller om du kjøpe 1 gtx480 og resten i alt annet men vi snakker om generelt sett om 1 skjermkort her Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) Nei, en pc til 50k vil fungere etter 5-10 år, samme gjelder pc til 5k. Men de vil være utdaterte. Fordi det kommer ALLTID noe nytt. Endret 3. juli 2010 av Slettet-J0FoqSqMwq Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) ja det kommer alltid noe nytt men en pc til 50k vil ha de komponentene som yter omtrent likt som de som kommer om 3-4-5år ta 3d rendering for eksempel... jeg vil kunne rendre på samme hastighet som en nybygd pc om 5år til 5k eller mer.... jeg vil kunne spille de samme spillene på samme grafikk om 5år som en nybygd pc til 5k eller mer... jeg vil kunne gjøre e samme oppgavene like raskt som alle andre om 5år med en nybygd pc til 5k eller mer... det er pointet hvor lang tid tok ikke mw2 å utvikle.. wow... AoC.... assasins creed... mass effect... crysis... etc etc tror du da det kommer spill som utnytter dx50 100% om 5år eller???? Endret 3. juli 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Hva er det som er sløseri med å bruke 5-6k hver gang det kommer ut en ny plattform ala socket 1366/2011? Er da ikke noe sløsing det? Blir jo bare mere å mere fremtidsrettet og får mye bedre komponenter enn forrige generasjon. Hvorfor ikke kjøpe to stk HD5970 er jo ganske logisk.. Det skalerer forferdelig dårlig med mer enn to GPU'er, derfor. Ja huff, alt nvidia og ATI slipper i dag er jo bare testkort.. Huff, hvor har du de påstandene fra? Fra ditt eget hode igjen eller? samme med cpu. hvorfor ikke handle 2x xeon eller 980 X nå også ha det i mange år framover så slipper man å handle 12core, 24 cores, 40 cores, 60 cores og heller kan vente til 80 cores slippes og da handle nytt Enkelt svar ... Hvorfor i all verden skal man kjøpe en 980X som gir bare litt bedre ytelse i forhold til en Core i7 930? Hvorfor ikke bruke de 5000 kronene man sparer og kjøpe en ny plattform når det kommer ut? En socket 2011 CPU vil jo danke ut en Core i7 980x enkelt. Det vil ta MANGE år før en vanlig forbruker kommer til å bruke en 80-kjerner CPU. Selv om det utvikles og testes slike CPU'er hvert eneste år betyr ikke at du får det til neste år. PS: det er 3års garanti.. om de skulle bli defekt handler jeg bare inn ny del som ikke koster så mye aleine. hele pcen koster en del men ikke hver del Så du mener ikke at et hovedkort til 3-4 k er mye? Hva med CPU'er til 4-5k? Hva har du villet gjort hvis du har fått to defekte CPU'er i maskinen din, og du hadde valget om å få tak i en 12-kjerner CPU + hovedkort, eller kjøpe deg to nye overpriset Xeon Quad CPU'er? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 tror du da det kommer spill som utnytter dx50 100% om 5år eller???? Ehm... Dx50? Du er nok litt på bærtur nå.. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Det der er ikke tall du har tatt ut i fra statistikk, men noen du har tilfeldig plassert ut i fra eget godtbefinnende. Les spoileren min nederst på forrige side. Dette er en graf som viser forholdet mellom ulike prosessorer, og deres skalering. Du ser her at Intel Core i5 750 scorer 11242 poeng, mot Intel Core i7 980X sine 22524 poeng. Dette er altså en dobling i et tilfelle der i7 980X får utnyttet alle fordelene sine til det ytterste. Normalt vil forskjellen være mye mindre, gjerne helt ned til 20%. Hvis du kjøper to stykk i7 980X, vil skaleringen bli enda dårligere. Spikeren i kisten er altså at i5 750 koster 1500 kroner, mens i7 980X koster over 8000 kroner (!). Så det du egentlig sier med at en slik prossesor vil vare opptil 5 år, mens en i5 750 kun vil vare i underkant av 2 år, innser du vel at blir litt tullete. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html se hvor mye bedre ytelse 980x gir enn i7 930.... så ser du på xeon E5520 som ligger langt nede men gang det med 2 http://www.cpubenchmark.net/overclocked_cpus.html så ser du her på xeon E5520 og gang det med 2 så ser du hvor god ytelse det egentlig er mine 2x xeon E5520 vil slå ræva utav socket 2011 eller ligge på lik linje så hva er vitsen å oppgradere??? jeg har kjøpt 2x xeon E5520 til 6600kr noe som er dritbillig i forhold til 980X som yter dårligere enn de 2 cpu`ene jeg har 4k HK er mye ja men verdt det 6k cpu er mye men verdt det 5k skjermkort er mye med verdt det fordi det holder lenge og yter vanvittig mye bedre enn de fleste pc`er jeg har 4890 TOP serien og det yter godt det enda. har ikke behov for å skifte det ut enda på ei veldig god stund.. jeg kjører crysis på fullt med 40fps... jeg kjører far cry 2 på fullt med 30fps... jeg kjører alle spill som har kommet ut og jeg kommer til å kunne kjøre alle spill som kommer de neste 2 årene på full guffe (kanskje ikke crysis 2 men det må være det eneste au) hadde jeg kjøpt 5870 så kunne jeg kjørt alle spill på full guffe de neste 4årene hadde jeg hatt gtx 480 sli så hadde jeg kunne kjørt alle spill på full guffe de neste 8 årene iallefall. og cpu`ene mine har ingen problemer me å holde følge samt rammen har heller ingen problemer med å holde følge og HK som er såpass dyrt har gode specs så har heller ingen problemer med å holde følge er dette så vanvittig vanskelig å forstå det tar mange år å utvikle et spill. et spill blir ikke laget over natta.. 3ds max bli heller ikke laga over natta... ingenting blir laga over natta så derfor har jeg pc (med nytt skjermkort vel og merke) som holder i 10år framover tror du da det kommer spill som utnytter dx50 100% om 5år eller???? Ehm... Dx50? Du er nok litt på bærtur nå.. det var for å dra laaaaangt fram i tid noe du tydeligvis ikke skjønte Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 en pc til 50k vil være utdatert om 5-10år ca... en pc til 5k vil være utdatert om 1 år en pc til 10k vil være utdatert om 2år en pc til 20k vil være utdatert om 3år en pc til 30k vil være utdatert om 4 år en pc til 40k vil være utdatert om 5 år en pc til 50k vil være utdatert om 5-10år seff kommer det ann på komponenter. altså om du kjøper 4x gtx480 eller om du kjøpe 1 gtx480 og resten i alt annet men vi snakker om generelt sett om 1 skjermkort her Går du over en viss sum ca 25k, må du betale VELDIG mye mer per ytelse. Dvs en datamaskin til 30k vil nokk score minst 70% på pcmark i forhold til en til 50k som koster 60% mer. Når vi har en sånn utvikling som vi har i dag kan en ikke bygge en datamaskin som er framtidsrettet i mer enn ca 3 år. Min far kjøpte en datamaskin til 70000kr i 1997, i 2007 taklet den ikke en gang å kjøre dagens operativsystem(vista), og er nå tregere en mobiltelefonen min. Skal du være framtidsrettet med mest value må kjøpe systemer med mest value og oppdatere underveis. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 tror du da det kommer spill som utnytter dx50 100% om 5år eller???? Ehm... Dx50? Du er nok litt på bærtur nå.. det var for å dra laaaaangt fram i tid noe du tydeligvis ikke skjønte ååå, så jeg er dum jeg nå? Jaja.. Anyway, jeg skal vedde på at du har kjøpt ny pc minst 2 ganger når vi klokker inn 2020 Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) OVERCLOCKED Intel Core i7 X 980 @ 3.33GHz 12,871 Intel Core i7 920 @ 2.67GHz 7,420 Intel Xeon E5520 @ 2.27GHz 7,351 X2 = 14,702 STOCK Intel Core i7 X 980 @ 3.33GHz 10,176 Intel Core i7 920 @ 2.67GHz 5,576 Intel Xeon E5520 @ 2.27GHz 4,356 http://www.cpubenchm...ocked_cpus.html http://www.cpubenchm...h_end_cpus.html MULTI CPU STOCK [Dual CPU] Intel Xeon E5520 @ 2.27GHz 9,311 med overclocked vil du se en score betydelig høyere Endret 3. juli 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) Gutter, _IKKE_ mat trollet mere. Er ingen vits å diskutere med han når han tror at alt som kommer fra hans hode er fakta. Han spyr ut vrangfakta hele tiden og kommer ikke med noe fornuftig, så jeg sier meg ferdig her også Endret 3. juli 2010 av Randeboy Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Går du over en viss sum ca 25k, må du betale VELDIG mye mer per ytelse. Dvs en datamaskin til 30k vil nokk score minst 70% på pcmark i forhold til en til 50k som koster 60% mer. Når vi har en sånn utvikling som vi har i dag kan en ikke bygge en datamaskin som er framtidsrettet i mer enn ca 3 år. Min far kjøpte en datamaskin til 70000kr i 1997, i 2007 taklet den ikke en gang å kjøre dagens operativsystem(vista), og er nå tregere en mobiltelefonen min. Skal du være framtidsrettet med mest value må kjøpe systemer med mest value og oppdatere underveis. ytelsen har forandret seg og utviklingen har forandret seg og softwaren har forandret seg betydelig fra 1997 og i dag..... prøv å kjøp en pc til 70k i dag og se hvor lenge den holder.... den holder veldig veldig mye lengre og klarer veldig veldig mye mer Ytelsen og utviklingen kommer til endre seg raskere idag enn det den gjorde for 10-13 år siden. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) http://www.cpubenchm...h_end_cpus.html se hvor mye bedre ytelse 980x gir enn i7 930.... så ser du på xeon E5520 som ligger langt nede men gang det med 2 http://www.cpubenchm...ocked_cpus.html så ser du her på xeon E5520 og gang det med 2 så ser du hvor god ytelse det egentlig er mine 2x xeon E5520 vil slå ræva utav socket 2011 eller ligge på lik linje så hva er vitsen å oppgradere??? Vitsen med å oppgradere er at du får (1) ytelse som står i stil med kravene der og da, (2) at etter oppgraderingen vil du ha et likt ytende oppsett, men siden du har kjøpt rimelige komponenter begge gangene, så vil du kun ha brukt en brøkdel av summen til å finansiere det. Dette i tillegg til utallige andre praktiske fordeler, som at strømforbruket går betraktlig ned, du fordeler risikoen for at noe blir ødelagt over flere ledd, du kan selge det gamle utstyret og få refundert penger på denne måten, du slipper å kjøpe alle andre komponenter som står i stil med samme skyhøye pris (dual socket hovedkort f. eks.). jeg har kjøpt 2x xeon E5520 til 6600kr noe som er dritbillig i forhold til 980X som yter dårligere enn de 2 cpu`ene jeg har Men da har du betalt differansen på et dyrere hovedkort, samt oppsettet bruker mye mer strøm og du har trengt en 1000W strømforsyning som også koster en del. Dette i tillegg til at Intel Core i7 980X knapt er å anbefale for noen, da som du ser vil en fire ganger så billig prosessor på det verste yte halvparten så bra, og på det beste snevre inn marginen til noen ynklige få prosenter. jeg har 4890 TOP serien og det yter godt det enda. har ikke behov for å skifte det ut enda på ei veldig god stund.. jeg kjører crysis på fullt med 40fps... jeg kjører far cry 2 på fullt med 30fps... jeg kjører alle spill som har kommet ut og jeg kommer til å kunne kjøre alle spill som kommer de neste 2 årene på full guffe (kanskje ikke crysis 2 men det må være det eneste au) Alle benchmarks tilsier at dersom du har en dugelig oppløsning 1680x1050 eller høyere, så vil det du påstår være helt umulig. hadde jeg kjøpt 5870 så kunne jeg kjørt alle spill på full guffe de neste 4årene Hva skjedde med at et oppsett til 10 000 kroner kun ville vare 2 år? det tar mange år å utvikle et spill. et spill blir ikke laget over natta.. 3ds max bli heller ikke laga over natta... ingenting blir laga over natta Det utnytter likevel de nyeste teknologiene når de først kommer ut, og det er da snakk om få år, ikke 5-10. Mange av disse spillene som støtter DirectX11 kom tross alt ut nesten samtidig med de første DX11 kompatible skjermkortene. At utbyttet ikke er maksimalt, får så være; forskjellen er stadig vekk merkbar og den du betaler for. Endret 3. juli 2010 av Agentspoon Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) 1: det er ingen spill eller programmer som kan utnytte 6kjerner den dag i dag men alikavel er den på markedet og da når man har 8cores tilsammen så vil det ta noen år før det vil kunne bli fullt utnyttet 2: strømforbruket går kun oppover. ja komponentene blir mindre men de produserer mer strøm. ram produserer mer, HK produserer mer, hdd produserer mer. blu-ray produserer mer. cpu produserer mer. skjermkort produserer mer. alt produserer mer strøm. det er en grunn til vi har 1000w PSU i dag og ikke for 10 år siden... hadde det du sier stemt så hadde vi hatt 1000w pSU da og 100w PSU i dag... quote2: grunnen til at jeg må ha større pSU er fordi jeg trenger 2x 8 pins til HK (1x 24pins og 2x 8pins til HK) og det har jeg ikke på min nåværende 850w... alikavel kjører jeg nå denne pc`en på 850w psu så tekniskt sett så trenger jge ikke større men jeg trenger bare en ekstra 8pins til HK noe som denne psu ikke har (har 1x 24pin og 1x 8pins og 1x 4 pins og da får den ene rammen kun 0.024volt) derfor trenger jeg en ekstra 8pins for å gi den ekstra rammen nok volt men det hadde min nåværende 850w psu klart fint http://bildr.no/view/680157 SJEKK BILDE (PS: gjorde noen feil valg så rettet på det og nytt bilde) quote3: ja da tar du skammelig feil. teroretisk er en ting men praksis er en helt annen ting... det er ikke et eneste spill jeg ikke kan kjøre på full grafikk enda quote4: opsettet inkluderte cpu, HK og alt annet... ikke bare skjermkort da vettu.. det var snakk om hvis jeg kjøpte 5870 til min pc som er nermere 50k pc quote5: ja men de spillene som kom ut med engang utnytter kun 10% av potensialet til dx11.. det tar veldig lang tid før de klarer å utnytte 100% av dx10 og dx11 Endret 3. juli 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Vel doktor. BC2 utnytter 6kjrner veldig godt Kan du dele det du røyker med oss andre på forumet? offfffffffff Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) betaler du? ;P jeg røyker ingenting skal jeg si deg.... jeg følger bare med ting og bruker internett for hva det er til.... vel jeg skal installere BC2 og sjekke hvor mange kjerner det utnytter http://bildr.no/view/680174 Endret 3. juli 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 ATI Radeon HD 5850 er kraftigere enn det eldre Nvidia GTX 285. Påstår du fortsatt at det er en fysisk lov at strømforbruket må øke? Ingen av komponentene produserer forresten strøm, de trekker samtlige strøm. Og det har eksistert strømforsyninger på mye mer enn 1000W for mange år. Bare forsøk et slikt 50 000 kroner oppsett med 2 stk Xeon-prosessorer, GTX 480 i SLI, 16GB RAM, vannkjøling osv. og du vil nok se at 500W neppe er den riktige avmålinga. Du hevdet svart på hvitt at du fikk 40FPS i Crysis. Det får du altså ikke med HD 4890. At det ikke finnes et eneste spill du ikke kan kjøre på fullt er også misvisende. Dersom du tenker at 10FPS er spillbart, så er det kanskje et fnugg av sannhet i det. Ellers ikke. 10%? Hvor nøyaktig henter du det tallet fra? Det går igjen og igjen i tråden at du trekker fram tall og fakta som ikke har noen rot i virkeligheten, og du har flere ganger blitt motbevist ved at brukere har lagt inn grafer som forteller en helt annen historie. Ringer det ikke snart en bjelle når du så langt ikke har hatt en eneste bruker som har vært enig med deg? Kan det ikke være at det faktisk er du som tar feil? Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Først og fremst har jeg slutta å røyke (doktors ordre) for det andre : Opp igjennom årene har jeg lagt ut flere 100 000 kroner i pc utstyr. Og kan nevne at jeg aldri har hatt det siste beste (i alle fall ikke særlig lenge) kommer jo alltid noe nytt og bedre. Så å si at for 50 lapper får man noe som er fremtids rettet er bare BS. angående 80 kjerner cpu vel får vel ta en tlf til den lokale elektrikeren og be han komme legge inn noe 3 fase da eller dott no med noen sinnsyke sikringer Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) http://www.hardocp.c...80_sli_review/7 SJEKK ALLE VIDEOENE så det at ting bruker mindre og mindre strøm er så langt bullshit som det går ann å få blitt så kan du sjekke ut dette ved mitt oppsett per dags dato http://bildr.no/view/680174 Endret 3. juli 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå