cruzader Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) 850w psu minimum for fremdriftsrettet pc fordi ting bruker bare mer og mer strøm, skjermkort bruker mer enn resten av pc`en til sammen og man trenger emr og mer. selv om ting blir mindre så betyr ikke det at watt forbruket blir mindre tja strømforbruket øker vel ikke så veldig, skjermkort har startet gå nedover, harddisker går nedover samt større disker så mindre antall disker og cpus ligger ganske likt. så blir vel heller knapt for størrelsene vi bruker nå, ikke mer. 80cores innen 5år så må isåfall noen andre enn intel og amd starte på cpu markedet(i privatmarkedet i stor skala), de spår toppen 12kjerner i privatmarkedet om 5år. Endret 3. juli 2010 av cruzader Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) har du sett på gtx480 eller??? gtx480 sli drar over 800 watt alene det... ati 5870 drar nesten 400 watt hvor mye sier du 7600gtx drar??? hmmm det er en grunn til at vi har så høye strømforsyninger i dag enn vi hadde for 10 år siden (da vi hadde 200watt strømforsyning) intel og amd planlegger 12, 24, 30, 36, 40, 48, 60 og 80 cores cpuer. google and find out 36cores drar 3d grafikk aleine Endret 3. juli 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Nvidia har ALLTID vært bedre enn ATI? Faen hvor dum det er mulig å bli?? eks: FX5800 vs 9700/9800 Nvidia bruke 6mnd på å svare ati på dx11. Gode kort om du er på jakt etter kupevarmere! 1 Lenke til kommentar
Romis Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Nvidia har ALLTID vært bedre enn ATI? Faen hvor dum det er mulig å bli?? eks: FX5800 vs 9700/9800 Nvidia bruke 6mnd på å svare ati på dx11. Gode kort om du er på jakt etter kupevarmere! ATi fanboys som meg over hele verden er helt enig med deg! Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 so nvidia sine er bedre i ytelse samt de har cuda samt de er de eneste som kan gpu rendering og andre ting ati got nothing but gaming graphic Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) Eh... 5870 drar ikke 400w, men rundt 180w. 5970 drar 300w! Er på ingen måte fanboy. Kjøper det som gir best ytelse pr krone. Effektforbruk/varmeutvikling spiller inn litt selvsagt. Endret 3. juli 2010 av Mumriken Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 ati har klart kutte strømbruken drastisk, du drar uten problem i7-920 overklokket sammen med 5870 + disk og vifter på 400w har du delt rail. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) @mumriken ja riktig det. sorryr for mixup jeg har 2x xeon... ati 4890.. 6x 4gb ram og 850w er for lite... jeg måtte gå til innkjøp av 1000w PSU tester viser at 2x gtx480 drar over 800w aleine... en som hadde 1000w PSU måtte kjøpe nye PSu pga gtx480 2x 5970 ligger rett under med noen få watt Endret 3. juli 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 vel mitt 8800gtx klarte crysis på full dx10 grafikk.. jeg brnet gpu på det og skiftet til 4890 mitt 4890 yter dårligere enn 8800gtx kortet... det sier litt apiller alltid på høyest grafikk og høyest oppløsning da jeg er grafikkhore og nei var ikke klar over at 7600gtx tok dx9.. det hadde holdt fint i dag det. mange spill som har støtte både for dx10 og 11 som 7600gtx kunne kjørt fint i dx9 grafikk Nå har jeg brukt 1 time på å teste påstanden til DrHawkins Tok meg anledningen til å innstallere mitt gamle 8800gtx for å teste. Fikk avrage 14 fps på very high i crysis, da med 0AA og i 1080p, helt uspillbart for meg i hvertfall men noen personer har en tendens til å ikke oppfatte lav fps. Først i 1280x720 oppløsning kunne jeg ligge på over 24fps opp mot 30fps avrage. Konklusjon det er spillbart på lav oppløsning på very high, men den dropper ofte under 25fps. Når jeg tok allt på fullt endte jeg opp på ca 4-5 fps, dvs alt på fullt også AA. Her er en youtube video som bekrefter det http://www.youtube.com/watch?v=Ql-nkdB2ZXg Ser deg veldig ofte si sannheter med store modifikasjoner på forumet, du må ikke tro på alt du leser på nettet. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) @mumriken ja riktig det. sorryr for mixup jeg har 2x xeon... ati 4890.. 6x 4gb ram og 850w er for lite... jeg måtte gå til innkjøp av 1000w PSU tester viser at 2x gtx480 drar over 800w aleine... en som hadde 1000w PSU måtte kjøpe nye PSu pga gtx480 2x 5970 ligger rett under med noen få watt 800w Aleine er feil, detter er komplette systemer. Dessuten er det slik at den strømmen som dataen trekker fra veggen ikke er den samme som strømforsyningen gir datamaskinen. En 80+ strømforsyning er garantert å gi 80% av det den trekker fra veggen til datamaskinene. Så om du har en 850w strømforsyning kan den trekke opp mot 1020w fra veggen. Her er en grei illustrasjons video: Hardware sitt egent system trakk vel 820watt totalt? Kunne ikke finn ut i artikkelen hvordan dette ble målt da. Et gtx 480kort er vel ikke i stand til å trekker stort mer en 250watt alene. Grunnen til at noen strømforsyninger ikke kan benyttes er pga dem ikke klarer å levere nokk strøm over sine 12watt rails, på mit gtx 480 sc står det at en må ha minst 42 ampere på 12watt kablene. Endret 3. juli 2010 av Ekinorak Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) Hvorfor kjøpe pc til 50 000, når det uansett kommer noe nytt til neste år`? "Den holder i 5-10år" Wow.. Vi har 1(kanskje 2) pc'er som er kjøpt rundt 1999-2001 og de funker enda. De funker fint til gamle spill, men nye spill kan man bare glemme. Nei, kjøpt deg en pc til 10 000 - 20 000 hvert 3 år, og invester heller i noen ekstra penger i skjerm. Skjermer holder lenger enn en pc. OT: Her er den 80-core cpu'en din DrHawkins Endret 3. juli 2010 av Slettet-J0FoqSqMwq Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) det er rett at 800-900 watt er hele systemet men alikavel. sjekk ut disse http://www.hardocp.c...80_sli_review/7 http://www.geeks3d.c...k-and-3dmark03/ @pmrosvik LES DET SOM HAR BLITT SKREVET SÅ HAR DU SVARET PÅ HELE POSTEN DIN det du viser fram er bare en forstørret prototype versjon av 80 coren http://www.pcper.com...cle.php?aid=363 80core så du tror den kommer til å bli så svær eller? http://www.diginewsd...8:news&Itemid=3 Her har du 40core http://www.engadget....ips-to-univers/ http://www.xbitlabs....ntc_201005.html Her har du 48 core http://www.extremetech.com/article2/0,1558,2135526,00.asp her har du 60 core Tror du enda jeg lyger??? hadde du fulgt med i media så hadde du visst dette... disse nyhetene var til og med på itavisen blant annet 12-16-24-30-36-40-48-60 og 80 cores cpuer er på vei 80core: Endret 3. juli 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Jeg har lest alt som står her. Og det med 80 core cpu'en var ment som en offtopic spøk... Og nei, jeg tror ikke at den kommer til å bli så stor Jeg vet at cpu'er med flere og flere kjerner er på vei, men det er ikke sånn at plutselig sitter man med 80 core, 100 core eller hvem vet hva som kommer Men det å anbefale folk å kjøpe pc til 50 000 er noe av det dummeste jeg har hørt. Og, jeg har aldri påstått at du lyger Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 kjøper man pc til 50 000 i dag så har du pc som klarer alt på max grafikk fram til 80core cpu kommer.. så enkelt kjøper man til 10 000 må du drive å skifte ut hele veien og øker absolutt null i ytelse fra 50k pc? en kjøper man 20 000 pc må du også skifte ut ganske ofte og øker absolutt null i forhold til 50k pc`en det er ikke vanskelig å forstå Lenke til kommentar
Romis Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) Leste du i det hele tatt innlegget mitt? -- bruker du 50 000 på en skikkelig rå pc så har du den pc`en i veldig mange år (mellom 5 og 10 år) bruker du 10 000 på en middels pc må du skifte ut etter et par år bruker du 20 000 på en ok pc må du skifte ut etter 4 år ca du kan aldri få en pc som holder livet ut. det går ikke ann... derfor er det mest tilsvarende å bruke 50 000 på en pc med engang slik at du slipper stresset med å skifte ut igjen etter noen få år og dermed kan du bare slappe av og nyte din pc i fred og ro å ha det gøy i valdig mange år istedenfor å stresse med å kjøpe nye komponenter hele tiden det er ikke så vanskelig å forstå vettu Tenk på det på denne måten. For 5 år siden hadde vi Athlon 64 FX-57 single core CPU, 7800 GTX skjermkort i SLi, 2GB DDR2 Ram, og et hovedkort av samme kvalitet. Dette var en pc til en utrolig høy pris! ( 44,421 norske kroner ) Prisen er selfølgelig tatt i beregning med alle deler, slik som mus, skjerm, høytalere, dvd brenner etc. Tror du virkelig denne pc'en hadde klart Metro 2033 på en oppløsning over 800x600 og med over laveste settings? Tror nesten det er DU som bør lese på hardware sider, istede for '' søke på google ''. All informasjon du finner på nettet er ikke sant, men det som faktisk er sant er det at en PC ikke holder i 5-10 år hvis du betaler 50,000 for den. Uansett. for å se framtiden må du se på fortiden. tenk deg om!!!! Les innlegget mitt. Endret 3. juli 2010 av Romis Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Å kunne spille på max grafikk til disse 80 core cpu'ene kommer handler om hva slags skjermkort du har, ikke kor dyr pc'en er. Satte sammen et fort oppsett med 5970 i CF, i7 930, og nødvendige ting 25 000 tilsammen. Det sier litt (Nå var bare 5970 et eksempel, vet ikke hvordan Gtx 480 i 4-way-sli er i forhold til 5970 i CF) Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Og la oss si at dine skjermkort, hovedkort eller CPU til mange tusen ble defekt 1 mnd etter garantien gikk ut, hva gjør du da? Å anbefale en maskin til 50k er uhørt. At du virkelig kan mene noe sånt er ufattelig. Det kommer nye og bedre komponenter hele tiden, og socket 2011 kommer til å være mye kraftigere enn noen Nehalem CPU'er som finnes pr dags dato. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Kommer MYE bedre utav det om du bruker 17k på data i år, 17k på data i 2012, og 16k på data i 2014! Da har du en data som kan kjøre alle spill på fullt hele veien. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) Nåvel, DrHawkins har i det minste skapt litt liv og røre i en ellers inaktiv tråd. Jeg håper at Corporal Clegg tar initiativet til å oppdatere guiden med det nyeste på markedet. Ellers kunne det være greit å revurdere hensikten for tråden til å gjelde aktuelle komponenter, snarere enn at de markeres som fremtidsrettet. Dette kan tross alt misforstås, slik DrHawkins sin argumentasjon er et freidig eksempel på. DrHawkins: Det er slik at selve verdien, hvor mye ytelse du får per krone, faller desto høyere opp i pris man kommer. I dag kan man lage et oppsett til cirka 8000 kroner (eksempel) som tilbyr tilfredstillende ytelse til alle gjøremål. Pluss på en 900,- Intel X25-V SSD, og en bruker vil kunne beholde oppsettet gjerne to eller tre år uten å føle særlige mangler. Et annet faktum er at man om 2-3 år, når det er på tide å oppgradere etter behov, vil få tilgang til et oppsett til omtrent samme lave pris, men som denne gangen yter minst på høyde med ditt verk til 50 000 kroner. Da snakker man altså om å både få utbytte ved at oppgraderingene vil tangere ytelsen og være i tråd med de nyeste teknologiske standardene, samt at innkjøpssummen faktisk kan reduseres radikalt fordi ikke alt må kjøpes inn på nytt (kabinett og strømforsyning beholdes gjerne) og som en indirekte konsekvens kan man med kortere livspann på komponentene, selge hovedkortet, skjermkortet, prosessoren, minnet osv. videre og få noe refundert på den måten. Så det handler altså ikke om at et oppsett til 50 000 kroner gir 200% ytelse i forhold til et på 8000 kroner, men at man for totalt 16 000 kroner spredt over to bygg, tilslutt vil sitte igjen med et enda bedre oppsett og likevel ha spart minimum 34 000 kroner. Endret 3. juli 2010 av Agentspoon Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) Og la oss si at dine skjermkort, hovedkort eller CPU til mange tusen ble defekt 1 mnd etter garantien gikk ut, hva gjør du da? Å anbefale en maskin til 50k er uhørt. At du virkelig kan mene noe sånt er ufattelig. Det kommer nye og bedre komponenter hele tiden, og socket 2011 kommer til å være mye kraftigere enn noen Nehalem CPU'er som finnes pr dags dato. Det er nettopp det som er hele pointet med dette. det kommer nye komponenter hele veien... hvorfor ikke da kjøpe en pc som holder leeeenge så kan du helle kjøpe nye komponenter da det virkelig trengs. altså handle for 50k nå og ikke oppdatere før om 10 år da det har kommet såpass mye lengre ved å kjøpe hver eneste lille komponent som kommer ut som er nytt er bare sløseri firmaene vil ikke slippe ut 3D tv`er før de har solgt masse HD-ready og Full-HD tv`er fordi de vil tjene penger på teknologien... men faktum er at de har hatt 3d tv`er klare samtidig som HD-ready tv`er kom ut men de ville ikke selge de fordi de ville tjene penger på teknologien. samme er det med pc 5870, 5970, gtx480 er crap kort. det er test kort. det er kort de gir ut bare fordi de skal tjene penger på det før de slipper de virkelig gode kortene... slik er det med de neste kortene også som kommer ati 6*** serien og nxt gen nvidia også videre.... hvorfor ikke kjøpe 2x 5970 også ha det i 10 år til alle de kortene imellom er ute av verden slik at du kan handle noen kort som virkelig yter til for eksempel dx14 samme med cpu. hvorfor ikke handle 2x xeon eller 980 X nå også ha det i mange år framover så slipper man å handle 12core, 24 cores, 40 cores, 60 cores og heller kan vente til 80 cores slippes og da handle nytt sløse peng på all teknologien imellom istedenfor å handle de som kommer in the end derfor er det fornuftig å handle til 50k pc nå i dag hva er problemet deres? PS: det er 3års garanti.. om de skulle bli defekt handler jeg bare inn ny del som ikke koster så mye aleine. hele pcen koster en del men ikke hver del Endret 3. juli 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå