Mumriken Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 8GB DDR3 PC10600 minimum hvis man skal ha frendriftsrettet pc fordi ram trenger man bare mer og mer av og det øker fort, samt hastighetene øker men ikke like fort som størrelsen... 6cores cpu minimum for fremdriftsrettet pc fordi det går fort før man kan utnytte alle kjernene og det går ikke lang tid før vi sitter med 12cores (1-2år) (80cores innen 5år) 850w psu minimum for fremdriftsrettet pc fordi ting bruker bare mer og mer strøm, skjermkort bruker mer enn resten av pc`en til sammen og man trenger emr og mer. selv om ting blir mindre så betyr ikke det at watt forbruket blir mindre kabinett med 200-250mm kjøling i sidedør minimum og anbefaler flere slike store vifte på kabinettet da de hjelper noe sinnsykt godt på temps på skjermkort, cpu, minne, HK, psu og alt annet i en pc. ting blir bare varmere og varmere inni en pc og dermed trengs bedre kjøling... lukkede kabinetter er for komplett vannkjølte maskiner kjøling så er vannkjøling anbefalt men mange har ikke råd til dette og dermed blir noctua (alle), V8 og V10 samt promilatech sine absolutt anbefalt da de er dagens aller beste kjølere kjøling på skjermkort er det anbefalt å kjøpe ekstra vifte på for mye bedre kjøling http://www.arctic-cooling.com/catalog/main.php?cPath=2 hdd og ssd: ssd 128gb 220MB/s/200MB/s er minimum anbefalt til OS for fremdriftsrettet pc da ting bruker bare mer plass hele veien og det går fort. visse eksperter sier vi fordobler mengden vi bruker bare på noen få år og dermed er det viktig med god størrelse samt veldig god hastighet. selve harddisken er bra med 2tb og oppover hvis man lagrer en del, hvis man er ekstrem så er 4tb og oppover anbefalt da ting bruker veldig mye plass og har du mye av flere ting så tar man vanvittig fort opp diskplassen skjermkort så er 2x 5870 anbefalt på det sterkeste, hvis man har vannkjøling elelr kjøling i fra artic cooling med et ordentlig bra kjølingskabinett så er 2x gtx480 anbefaltpå det sterkeste men da må man ha større psu som 1000w+ du kommer veldig langt fram med begge deler og jeg syntes det er bare waste å kjøpe gtx480 da du øker lite i ytelse fra 5870. 2x 5870 vil holde i en god del år til da spill ikke kommer til å klare å makse ut ytelsen fordi de ikke klarer å optimalisere dx11 før om noen år og da er det nye skjermkort ute på markedet igjen men det er ikke vits med de nyeste hele veien. For de som har dx10 skjermkort og ikke bryr seg om dx1 riktig enda så holder 8800gtx enda veldig bra til de aller aller fleste spill og 8800gtx er det første som kom med dx10. det sier litt. dermed så holder 2x 5870 veldig lenge og det er ikke vitsi å kaste vekk pengene på gtx480 for bittelitt bedre ytelse blu-ray brenner anbefalt multi minnekort leser anbefalt 27" 2ms skjerm minimum da skjermene komemr bare til å bli større og større. sitter selv emd 27" og det er digg å kunne sitte med litt distanse og kunne se veldig bra. tastatur og mus som koster litt er anbefalt. oppimot 1000kr hver del er anbefalt da de er gode med mange funksjoner som trengs og de er laget av kvalitet og optimalisert slik at de vil holde veldig lenge er det da noe mer? dette er da min analyse den dag i dag av hva som trengs for en fremdriftsrettet pc. jeg tror mange er enige i denne analysen og man kan jo selvsalgt begynne å nevne merke og modell på ting men her har jeg bare tatt utifra de viktigste specsene som er nødvendig å tenke på for fremdriftsrettet pc håper dere like den HALLO?!? Er du råfjern eller??? Må være den dummeste anbefalingen jeg har hørt. EVER! Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 What you said. Sorry Doktor, men du er på bærtur. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 for det første så er de ikke alle som trenger det nyeste og beste hver eneste dag. ja min pc holder i ytelse til 80cores kommer, selv om det blir forsinket. det er nettopp fordi det er ikke noe software som utnytter så mye enda... Dere har tydeligvis ikke å mye peiling på data som dere tror og tror dere må ta dere en google runde å sjekke... men dere er for feige og slappe og gidda lause til å i det hele tatt åpne google Dere er også for gidda lause til å tenke framover. for å tenke framover så må dere se på hva som har skjedd i fortiden. med det sakt så gidder ikke jeg å si et ord mer før dere kan slutte med frekke personangrep og lignende og heller holder dere saklig holder dere dere saklig så kan jeg diskutere med dere... skal dere være fjortis idioter som ikke vet bedre så kan dere dra dit peppern gror og jeg gidder ikke å diskutere lengre !!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar
Runar Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 HALLO?!? Sorry Doktor, men du er på bærtur. Det er helt greit å være uenig og å ha en annen oppfatning av hva som er en god fremtidsrettet pc. Hvis alle hadde hatt de samme meningene hadde samtlige forum på det store Internettet vært svært kjedelige. Men for at vi skal kunne holde diskusjonen på et saklig nivå, er det veldig fint om dere begrunner uttalelsene dere kommer med, spesielt når det er ren kritikk rettet mot en annen person og hans meninger. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) Det finnes ikke noe som er fremtidstettet. I en lang nok tidslinje blir alle tanker og idéer utdatert pga ny informasjon. Det som derimot går an er å få en PC til å vare i 5 år med enkelte små oppgraderinger etter hvert, dersom man er smart og bruker mest penger på de komponenter som er mest kritisk for en selv. Tips nr 1. Dersom det er lenge siden en toppnivåkomponent kom i salg, så venter man til neste generasjon. Det er dumt å kjøpte bruke 10k på 2-3 skjermkort for Crossfire/SLI hvis neste generasjon kommer om 3 måneder. Da venter man 3 måneder og bruker sitt nåværende kort imens. Hvis man skal bruke mye penger så bør man handle ved lansering. Det er dumt å betale nypris for komponenter som er halveis ut i livssyklusen. Det er å kaste penger ut av vinduet. Tips nr 2. Ikke kjøp mer lagringskapasitet enn man trenger. Innen en får nyttet plassen så er lagringsmediet udater og man får både raskere Les/skriv og større kapasitet til en rimeligere penge. Bruk mye penger på systemdisken og utvid lagringskapasiteten etter hvert. Tips nr 3. Bruk mye penger på holdbare komponenter som skjerm, kabinett, PSU. Det har man igjen for i lengden. Tips nr 4. Invester i godt periferiutsyr (mus/tastatur osv) og skjerm. Det øker nivået på helhetsopplevelsen av systemet. Tips nr 5. Kjøp så en er fornøyd. Tid er penger og det koster mer å ergre seg, og daglig sikle i prisguider over hva man skulle hatt. Skaff pengene og realiser det, slutt å rote bort tid på ikke progressive handlinger. Hvis man er misfornøyd så er det en grunn til det, ikke rot bort tid på være misfornøyd. Bli fornøyd og bruk tiden på noe produktivt isteden. Hvis en trenger en komponent til 4k så er det dumt å kjøpte en til 3k for så å måtte bytte for da blit totalkostnaden 7000,- og man har kastet bort både penger og verdifull tid. Tips nr 6. Selg komponenter før de når 0 verdi og delfinansier oppgraderingen ved å selge til rett tid. Det er vanskelig å få en PC til å vare i 10 år, men det er fult mulig å få en PC til å dekke store deler av bruksområdet i 5 år. Etter 6 år så er tilgjengelig ytelse etter teorien 16 ganger bedre. Da vil man få et flott løft. Ikke glem at resultatene i livet er avhengig av tankesettet. Hvorfor tenke "Jeg har ikke råd til den PCen jeg helst vil ha (Nå tenker jeg innen rimelighetens grenser. 25-50k og ikke systemer til hundretusener eller millioner.) så derfor må jeg kjøpe noe som jeg egentlig ikke blir fornøyd med. En bør heller tenke "Hva kan jeg gjøre for å realisere den PCen jeg trenger. Positiv tenking flytter flytter fjell." Positive tanker => handlig => godt resultat. Megative tanker => stagnering/møter veggen => dårlig resultat. Det er totalt bortkastet å bruke tid og penger på å matrealise ting som man aldri kan bli fornøyd med. Jeg vil heller kjøpe én kvalitetsskjorte til 5-800 kr og være fornøyd enn å til 2-300 kr/stk kjøpe 2 hybrid bomull/polyester-skjorter som jeg aldri kan bli fornøyd med. Hvis jeg trenger ytterligere skjorter kan de materialiseres senere, men penger og tid brukt på ting man ikke er fornød med er evig tapt. EDIT: Man må selvsagt bruke hodet. Det er dumt å betale dobbelt for 15-30% ytelse dersom denne ikke er kritisk for bruken. Det er dumt å bruke 5-10k på siste generasjons toppmodell-skjermkort dersom man kun driver med retrogaming eller tekstbehandling. Kan likevel være man ønsker et greit kort til 1000,- slik at man i det minste har noe 3D-funksjonalitet. Husk at det ikke alltid er sammenheng mellom pris og ytelse/kvalitet. For de fleste så lønner det seg å kjøpe midt på treet. Man vil ha godt utstyr, men man er klar over at det ikke varer evig. Endret 3. juli 2010 av BadCat 1 Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) Fremtidsrettet pc er ikke et enkelt tema der folk kan være uenige. Som flere skrive er det "nesten" umulig og bygge en pc i dag for applikasjoner eller spill 5 år i framtiden, men det er ikke umulig å sette en budsjett for handling av pc utstyr over en 5 års periode der maskinen skal takle det nyeste. Løp av denne periode blir det en dyre oppdateringer og resten blir små kjøp i forhold. Ser du på total pris og ytelse som nevnt tidligere av Romis, Wikipedersen og par andre er det et bedre fremtidskjøp der den blir oppdatert jevnlig istedenfor kjøpe "the best of the best" teknologi i dag som blir utdatert uansett løp av to år. Et par ting kan være uansett viktig og sjå over. Du har kabinett som bør være litt romslig, SSD er trulig et bra kjøp, men siden teknologien på SSD beveger seg fort framover er det bedre kjøpe en SSD kun til OS der du spare penger til et seinere kjøp av SSD ved behov. HDD bør du kjøpe slik du klare deg, da snakker vi om et minimum behov. Du vil tjene i det langeløpet med og kjøpe ekstra lagring etter behov i framtiden. Det er bedre å kjøpe en pc i dag etter behovet, der du oppdatere pc-en etter hvert som det trengs. Edit: Veldig bra innlegg BadCat Såg ikke det før jeg hadde postet Endret 3. juli 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 HALLO?!? Sorry Doktor, men du er på bærtur. Det er helt greit å være uenig og å ha en annen oppfatning av hva som er en god fremtidsrettet pc. Hvis alle hadde hatt de samme meningene hadde samtlige forum på det store Internettet vært svært kjedelige. Men for at vi skal kunne holde diskusjonen på et saklig nivå, er det veldig fint om dere begrunner uttalelsene dere kommer med, spesielt når det er ren kritikk rettet mot en annen person og hans meninger. Reagerte på at tråden heter Guide: fremtidsrettet pc og det Doktoren kommer med er ikke fremtidsrettet, men en übercomputer rettet mot entusiasten. Det sier seg selv at en fremtidsrettet pc ikke består av sli gtx480, 1kw+ psu osv. Si du har planer om og ha en pc i 6-7 år og du har 50k. Hva gir deg mest: Blåse alt på en entusiast rigg eller oppgradere hvert 2-3år? Har selv sansen for overkill, men flakser ikke rundt på forum og anbefaler det pga det er penger i dass for de fleste. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 bruker du 50 000 på en skikkelig rå pc så har du den pc`en i veldig mange år (mellom 5 og 10 år) bruker du 10 000 på en middels pc må du skifte ut etter et par år bruker du 20 000 på en ok pc må du skifte ut etter 4 år ca du kan aldri få en pc som holder livet ut. det går ikke ann... derfor er det mest tilsvarende å bruke 50 000 på en pc med engang slik at du slipper stresset med å skifte ut igjen etter noen få år og dermed kan du bare slappe av og nyte din pc i fred og ro å ha det gøy i valdig mange år istedenfor å stresse med å kjøpe nye komponenter hele tiden det er ikke så vanskelig å forstå vettu Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 etter 5-6år kan ikke den 50k pcn brukes til så mye annet enn teskstbehandling. Du får i hvertfall ikke spille på high settings! Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 de har ikke klart å utnytte dx10 enda og hvor lenge siden er det ikke det kom (3-4år?) hvor lang tid tror du det ikke tar før de får utnyttet dx11 ordentlig??? 8800gtx som er det første kortet som kom med dx10 klarer enda dx10 spill på full guffe (ja crysis for eksempel) hvor lenge siden er det ikke det kom? kjøper man entene 5970 eller gtx480 i dag så holder det i veldig mange år kjøper man 8 cores cpu så holder det vanvittig lenge kjøper man 8gb+ ram så holder det vanvittig lenge for å se framtiden må du se på fortiden. tenk deg om!!!! Lenke til kommentar
Romis Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) bruker du 50 000 på en skikkelig rå pc så har du den pc`en i veldig mange år (mellom 5 og 10 år) bruker du 10 000 på en middels pc må du skifte ut etter et par år bruker du 20 000 på en ok pc må du skifte ut etter 4 år ca du kan aldri få en pc som holder livet ut. det går ikke ann... derfor er det mest tilsvarende å bruke 50 000 på en pc med engang slik at du slipper stresset med å skifte ut igjen etter noen få år og dermed kan du bare slappe av og nyte din pc i fred og ro å ha det gøy i valdig mange år istedenfor å stresse med å kjøpe nye komponenter hele tiden det er ikke så vanskelig å forstå vettu Tenk på det på denne måten. For 5 år siden hadde vi Athlon 64 FX-57 single core CPU, 7800 GTX skjermkort i SLi, 2GB DDR2 Ram, og et hovedkort av samme kvalitet. Dette var en pc til en utrolig høy pris! ( 44,421 norske kroner ) Prisen er selfølgelig tatt i beregning med alle deler, slik som mus, skjerm, høytalere, dvd brenner etc. Tror du virkelig denne pc'en hadde klart Metro 2033 på en oppløsning over 800x600 og med over laveste settings? Tror nesten det er DU som bør lese på hardware sider, istede for '' søke på google ''. All informasjon du finner på nettet er ikke sant, men det som faktisk er sant er det at en PC ikke holder i 5-10 år hvis du betaler 50,000 for den. Uansett. for å se framtiden må du se på fortiden. tenk deg om!!!! Les innlegget mitt. Endret 3. juli 2010 av Romis Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 her snakker vi om dx10 og dx11... ikke om dx1-3... såpass skjønner vel du og... 8800gtx holder enda den dag i dag til de aller fleste spill. selv de spillene som har kommet med dx11 støtte. det kortet kom for mqange år siden når du da har 5970 eller gtx480 så vil det holde ekstremt lenge fordi de klarer ikke utnytte teknologien... hardwaren går for fort framover til at softwaren klare å henge etter det er klart at et dx7 kort vil ikke holde i dag men 8800gtx vil enda holde i minst et par år til og da har det holdt i 6-7 år ca og da hvis du kjøper en pc til 50k i dag så vil den holde ekrtemt lenge når jeg sa at for å se framtiden så må du se på fortiden så tenker jeg ikke tiulbake til dx3 men tilbake til dx9 det er fortsatt tonnevis av spill som kommer med dx9 støtte og ikke har dx10 eller 11 støtte engang og enda holder fint som bare det. og hvor lenge siden er ikke det??? det begynner å bli en god del år ja når du kjøper en pc slik som meg med 2x xeon E5520 (og ati 6*** serien) så vil den holde til 80cores kommer med noen vanvittig råe grafikk kort med gjerne dx12 og 13 hvis ikke til og med 14 og jeg trenger ikke å kjøre spillene på dx14 fordi spillene kommer ikke til å støtte dx14 før om 15år ca... nettopp fordi utviklerne ikke klarer å utvikle og utnytte teknologien like kjapt det tar flere år å lage et spill og når dx11 komemr til å bli fullt utnyttet så er dx12 kommet ut på markedet dirt2 eller andre spill klarer å utnytte dx11 kanskje 10% av potensialet og dermed vil et 5870/5970/gtx480 klare å utnytte spill opptil iallefall 60% og dermed ingen vits å kjøpe nytt grafikk kort da spill klarer å utnytte dx11 så kraftig hvis du ikke skjønner dette så anbefaler jeg deg å ta deg en undersøkelse rundt om kring å lese om disse tingene det har vært i media mange tusen ganger akkurat dette jeg sier nå Lenke til kommentar
Romis Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Du vet kanskje ikke at 7600GTX støtter dx 9? Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 vel doktor, det er over 2 år siden jeg skiftet ut mitt 8800 pga for dårlig ytelse! gikk over til 4870cf og skiftet de ut pga jeg ikke fikk spille bc2 slik jeg ønsket! Så at et 8800 holder enda er ren bullshit eller så spiller du i LAV oppløsning! Det jeg vil frem til er at highend segmentet ikke har 5-10år levetid, faktisk ikke i nærheten! Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) vel mitt 8800gtx klarte crysis på full dx10 grafikk.. jeg brnet gpu på det og skiftet til 4890 mitt 4890 yter dårligere enn 8800gtx kortet... det sier litt apiller alltid på høyest grafikk og høyest oppløsning da jeg er grafikkhore og nei var ikke klar over at 7600gtx tok dx9.. det hadde holdt fint i dag det. mange spill som har støtte både for dx10 og 11 som 7600gtx kunne kjørt fint i dx9 grafikk Endret 3. juli 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Romis Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Jeg orker ikke å krangle med deg en gang, du er dum. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 og du er troll som ikke tør å innse feil... slike kommentarer viser bare at du har ikke flere argumenter å komme med Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) eh... 8800GTX<HD4890 Trist du har fått et defekt ATI kort. Kan også fortelle at vi var mange kompiser som kjøpte 8800gtx/ultra og ingen kunne kjøre noe i nærheten av maks på det spillet. kjekt med litt fps også skjønner du og ikke bare se på stillbilder! I'm feeding the troll! Endret 3. juli 2010 av Mumriken Lenke til kommentar
Romis Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) og du er troll som ikke tør å innse feil... slike kommentarer viser bare at du har ikke flere argumenter å komme med Jeg har flere argumenter, men når du ikke forstår at du tar feil, og fortsetter å poste dumme kommentarer som ikke har en rot i sannheten i det hele tatt, er det du som troller. Jeg gidder ikke å sitte å kverulere med deg når jeg vet at du tar feil. Du er den eneste som sier det du sier, og det er ingen som forsvarer deg. Alle motsier deg, det er en god grunn til det. eh... 8800GTX<HD4890 Trist du har fått et defekt ATI kort. Kan også fortelle at vi var mange kompiser som kjøpte 8800gtx/ultra og ingen kunne kjøre noe i nærheten av maks på det spillet. kjekt med litt fps også skjønner du og ikke bare se på stillbilder! I'm feeding the troll! Tror vi nesten må la dette forumtrollet være alene i denne tråden. Endret 3. juli 2010 av Romis Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) med 8800gtx hadde jeg 40-50fps på crysis dx10 fullt ut 4890 TOP har jeg 30-50 fps dx10 fullt ut nvidia har alltid vært bedre enn ati.. men uansett så holder 8800gtx enda til de aller aller fleste spill den dag i dag fordi ingen spill klarer å utnytte dx10 fullt ut har du sett hvor stygt vannet i crcysis er på dx10 sammenlign det med fligt simulator x dere som ikke helt forstår at spill ikke klarer å utny6tte teknololgien hardwaren gir enda så d4et å kjøpe en pc til 50k vil holde veldig veldig lenge Endret 3. juli 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå