Gå til innhold

GUIDE: Fremtidsrettet PC

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

8GB DDR3 PC10600 minimum hvis man skal ha frendriftsrettet pc fordi ram trenger man bare mer og mer av og det øker fort, samt hastighetene øker men ikke like fort som størrelsen...

6cores cpu minimum for fremdriftsrettet pc fordi det går fort før man kan utnytte alle kjernene og det går ikke lang tid før vi sitter med 12cores (1-2år) (80cores innen 5år)

850w psu minimum for fremdriftsrettet pc fordi ting bruker bare mer og mer strøm, skjermkort bruker mer enn resten av pc`en til sammen og man trenger emr og mer. selv om ting blir mindre så betyr ikke det at watt forbruket blir mindre

kabinett med 200-250mm kjøling i sidedør minimum og anbefaler flere slike store vifte på kabinettet da de hjelper noe sinnsykt godt på temps på skjermkort, cpu, minne, HK, psu og alt annet i en pc. ting blir bare varmere og varmere inni en pc og dermed trengs bedre kjøling... lukkede kabinetter er for komplett vannkjølte maskiner

kjøling så er vannkjøling anbefalt men mange har ikke råd til dette og dermed blir noctua (alle), V8 og V10 samt promilatech sine absolutt anbefalt da de er dagens aller beste kjølere

kjøling på skjermkort er det anbefalt å kjøpe ekstra vifte på for mye bedre kjøling

http://www.arctic-cooling.com/catalog/main.php?cPath=2

hdd og ssd: ssd 128gb 220MB/s/200MB/s er minimum anbefalt til OS for fremdriftsrettet pc da ting bruker bare mer plass hele veien og det går fort. visse eksperter sier vi fordobler mengden vi bruker bare på noen få år og dermed er det viktig med god størrelse samt veldig god hastighet.

selve harddisken er bra med 2tb og oppover hvis man lagrer en del, hvis man er ekstrem så er 4tb og oppover anbefalt da ting bruker veldig mye plass og har du mye av flere ting så tar man vanvittig fort opp diskplassen

skjermkort så er 2x 5870 anbefalt på det sterkeste, hvis man har vannkjøling elelr kjøling i fra artic cooling med et ordentlig bra kjølingskabinett så er 2x gtx480 anbefaltpå det sterkeste men da må man ha større psu som 1000w+

du kommer veldig langt fram med begge deler og jeg syntes det er bare waste å kjøpe gtx480 da du øker lite i ytelse fra 5870. 2x 5870 vil holde i en god del år til da spill ikke kommer til å klare å makse ut ytelsen fordi de ikke klarer å optimalisere dx11 før om noen år og da er det nye skjermkort ute på markedet igjen men det er ikke vits med de nyeste hele veien.

For de som har dx10 skjermkort og ikke bryr seg om dx1 riktig enda så holder 8800gtx enda veldig bra til de aller aller fleste spill og 8800gtx er det første som kom med dx10. det sier litt.

dermed så holder 2x 5870 veldig lenge og det er ikke vitsi å kaste vekk pengene på gtx480 for bittelitt bedre ytelse

blu-ray brenner anbefalt

multi minnekort leser anbefalt

27" 2ms skjerm minimum da skjermene komemr bare til å bli større og større. sitter selv emd 27" og det er digg å kunne sitte med litt distanse og kunne se veldig bra.

tastatur og mus som koster litt er anbefalt. oppimot 1000kr hver del er anbefalt da de er gode med mange funksjoner som trengs og de er laget av kvalitet og optimalisert slik at de vil holde veldig lenge

er det da noe mer?

dette er da min analyse den dag i dag av hva som trengs for en fremdriftsrettet pc.

jeg tror mange er enige i denne analysen og man kan jo selvsalgt begynne å nevne merke og modell på ting men her har jeg bare tatt utifra de viktigste specsene som er nødvendig å tenke på for fremdriftsrettet pc

håper dere like den ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

27" 2ms skjerm minimum da skjermene komemr bare til å bli større og større. sitter selv emd 27" og det er digg å kunne sitte med litt distanse og kunne se veldig bra.

tastatur og mus som koster litt er anbefalt. oppimot 1000kr hver del er anbefalt da de er gode med mange funksjoner som trengs og de er laget av kvalitet og optimalisert slik at de vil holde veldig lenge

Skjermer blir kanskje større og større, men man trenger ikke en 27" for å ha en "fremtidsrettet" pc. Det er folk som ikke vil ha større skjerm enn 24"

Mus og Tastatur til 1000kr hver? Tull. Mus og tastatur i alt fra 100kr til 500kr holder i massevis.

Det andre ser bra ut da..

Lenke til kommentar

de 2 punktene er ikke must for fremdriftsrettet pc nei, riktig det men kan være veldig kjekt fordi hvis man kjøper en slik pc som jeg har nevnt der så koster den litt og da vil man gjerne investere litt i tastatur og mus au.

skjermen er også ganske opptil hver enkelt som du sier men slang det bare med

24" var inn før men 27" er det nye som er inn nå (ifølge andre nettsteder og hva folk sier)

Lenke til kommentar

8GB DDR3 PC10600 minimum hvis man skal ha frendriftsrettet pc fordi ram trenger man bare mer og mer av og det øker fort, samt hastighetene øker men ikke like fort som størrelsen...

6cores cpu minimum for fremdriftsrettet pc fordi det går fort før man kan utnytte alle kjernene og det går ikke lang tid før vi sitter med 12cores (1-2år) (80cores innen 5år)

850w psu minimum for fremdriftsrettet pc fordi ting bruker bare mer og mer strøm, skjermkort bruker mer enn resten av pc`en til sammen og man trenger emr og mer. selv om ting blir mindre så betyr ikke det at watt forbruket blir mindre

kabinett med 200-250mm kjøling i sidedør minimum og anbefaler flere slike store vifte på kabinettet da de hjelper noe sinnsykt godt på temps på skjermkort, cpu, minne, HK, psu og alt annet i en pc. ting blir bare varmere og varmere inni en pc og dermed trengs bedre kjøling... lukkede kabinetter er for komplett vannkjølte maskiner

kjøling så er vannkjøling anbefalt men mange har ikke råd til dette og dermed blir noctua (alle), V8 og V10 samt promilatech sine absolutt anbefalt da de er dagens aller beste kjølere

kjøling på skjermkort er det anbefalt å kjøpe ekstra vifte på for mye bedre kjøling

http://www.arctic-cooling.com/catalog/main.php?cPath=2

hdd og ssd: ssd 128gb 220MB/s/200MB/s er minimum anbefalt til OS for fremdriftsrettet pc da ting bruker bare mer plass hele veien og det går fort. visse eksperter sier vi fordobler mengden vi bruker bare på noen få år og dermed er det viktig med god størrelse samt veldig god hastighet.

selve harddisken er bra med 2tb og oppover hvis man lagrer en del, hvis man er ekstrem så er 4tb og oppover anbefalt da ting bruker veldig mye plass og har du mye av flere ting så tar man vanvittig fort opp diskplassen

skjermkort så er 2x 5870 anbefalt på det sterkeste, hvis man har vannkjøling elelr kjøling i fra artic cooling med et ordentlig bra kjølingskabinett så er 2x gtx480 anbefaltpå det sterkeste men da må man ha større psu som 1000w+

du kommer veldig langt fram med begge deler og jeg syntes det er bare waste å kjøpe gtx480 da du øker lite i ytelse fra 5870. 2x 5870 vil holde i en god del år til da spill ikke kommer til å klare å makse ut ytelsen fordi de ikke klarer å optimalisere dx11 før om noen år og da er det nye skjermkort ute på markedet igjen men det er ikke vits med de nyeste hele veien.

For de som har dx10 skjermkort og ikke bryr seg om dx1 riktig enda så holder 8800gtx enda veldig bra til de aller aller fleste spill og 8800gtx er det første som kom med dx10. det sier litt.

dermed så holder 2x 5870 veldig lenge og det er ikke vitsi å kaste vekk pengene på gtx480 for bittelitt bedre ytelse

blu-ray brenner anbefalt

multi minnekort leser anbefalt

er det da noe mer?

dette er da min analyse den dag i dag av hva som trengs for en fremdriftsrettet pc.

jeg tror mange er enige i denne analysen og man kan jo selvsalgt begynne å nevne merke og modell på ting men her har jeg bare tatt utifra de viktigste specsene som er nødvendig å tenke på for fremdriftsrettet pc

håper dere like den ;)

Alt du ramser opp er jo ting man faktisk ikke trenger. F. eks skjerm på 27", hvorfor MÅ man ha det? En 24" LED 2ms holder i massevis man sitter forran den på et skrivebord. 8GB er et must med en gang? Nei. Her kan man oppgradere med 4gb senere hvis det vil bli nødvendig. Eneste jeg er enig med er 6-kjerne prosessor, noe som er fremtidsrettet og ikke kan oppgraderes uten å måtte byttes ut.

Lenke til kommentar

Jeg er selvfølgelig helt enig, Wikipedersen. Jeg kjenner det gnager litt i ganen når folk som ikke helt har oversikten kaster seg uti vannet uten ydmykhet ved at de unnlater å informere resten om at de ikke er 100% sikre og gjerne trenger bekreftelse fra andre. I min egen byggetråd påtar jeg meg relativt stort ansvar ved å hevde at jeg oppdriver de beste komponentene til formålet, men inviterer i så måte også brukere til å rette på, debattere og komme med nye forslag til enhver tid. Ved å vise den slags ydmykhet; at du selv langt i fra er et levende fasitsvar, reduserer du sjansen for å ytre noe dumt, betraktlig. Jeg kan bare hive meg på og si uten å være altfor usympatisk, at det DrHawkings hevder i sitt innlegg, er feilaktig informasjon og vil gi et "minimum" bygg på godt over 20 000 kroner. :(

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig.

Men folkens, hva er en fremtidsrettet PC? Skal man følge DrHawkins' anbefalinger, så er det å ha det ypperste og kraftigste av alt. OK, fremtidsrettet i den grad at det holder en stund - men da vil man jo om x antal år bli sittende med 'gammelt' utstyr, selv om det yter på et høyt nivå.

Jeg vil si at et framtidsrettet system er et system som er tilrettelagt for senere oppgraderinger. Slik at man tenker i baner SLI kontra nytt grafikkort om x antall år, og ser på hvor i utviklingsprosessen den aktuelle sokkelen befinner seg.

Det er hvertfall min mening :)

Lenke til kommentar

En liten input fra meg her. SLI/CF er ikke så fremtidsrettet egentlig, siden det gamle kortet etter hvert ikke vil støtte nyeste DX/GL. Et byggevennlig kabinett, god PSU, og et hovedkort med sokkel med god levetid er de viktigste momentene IMO. Du kan også legge til en 24" 1920x1200 skjerm av mer enn minimum kvalitet.

Når det gjelder GPU er vell det mest fremtidsrettede å bytte ut et kort til 1000-2000kr hvert 2-4 år avhengig av hvor krevende spill man spiller. Dette vil gi en grei TDP, god effektivitet, og hele tiden de nyeste features om man handler når nye teknologier kommer ut.

Lenke til kommentar

Dr. Hawkins har ikke nødvendigvis feil, bare en annen definisjon av fremtidsrettet enn det trådstarter gjør rede for i denne tråden. For meg er det fremtidsrettet å kjøpe en HD5770 fordi jeg aldri kommer til å bruke tid på spilling. For Dr. Hawkins har en annen def av fremtidsrettet fordi han verdsetter kraft.

Lang erfaring med innkjøp av både datautstyr og annet utstyr i jobbsammenheng har lært meg at det lønner seg å kjøpe det billigst eller middels priset utstyr og bytte ut ofte. Men det kommer jo an på hva du jobber med. Grafisk bransje har behov for mye dyrere utstyr enn de fleste andre, men selv her er det lurt å ikke kjøpe det aller dyreste hvis du ikke har råd til å oppdatere ofte.

Det mest fremtidsrettede er å ikke kjøpe så dyrt utstyr at du ikke har råd til å skifte det ut minimum hvert annet år. Dermed blir hver enkelts definisjon av fremtidsrettet knyttet til hvor god råd de har. Hvis du trenger det beste og kraftigste så bør du ha så god råd at du kan bytte ut hvert år.

Det festlige med datautstyr er at det begynner å ligne mer og mer på ferskvare eller klesbransjen. Kan noen svare på hva som er den mest fremtidsrettede fisken du kan kjøpe? Eller den mest fremtidsrettede olabuksen?

Lenke til kommentar

Helt enig med GullLars. Jeg mener at det er vurderingene for senere oppgraderinger i forhold til delenes pris som må ligge til grunne for å kunne kalle en maskin fremtidsrettet.

Å begrunne en anbefaling med at "behovet blir bare større og større" og slikt syns jeg blir feil. Fordi; dersom et behov ikke er der på tidspunktet når PC'en skal kjøpes, vil man være bedre tjent med å legge til rette for en oppgradering som vil tilfredstille det aktuelle behovet, når det melder seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

DrHawkins, det du ramser opp er en PC som er utdatert om 4 år. Hvorfor kjøpe en pc med 6 kjerner nå som det nesten ikke er spill som bruker 4 kjerner nå for tiden? Det er bare nå i det siste at spill begynner å bruke 4 kjerner. Du kjøper ikke en pc til over 30,000 kroner som er bra om 2 år, men som er ubrukelig om 4.

F.eks den pc'en jeg skal kjøpe meg fungerer utmerket til dagens bruk, og et par år framover, og med vannkjøling har jeg sikret veldig bra kjøling for lang tid framover.

8 GB Ram er ikke et must nå, det er ingen vits i å kjøpe så mye RAM, når du ikke trenger mer enn 6GB DDR3 minne til spill. Det er også kjørt en test på 4gb ddr3 ram i forhold til 6 gb ram, og det var 1-2 FPS forskjell, og ytelsen var det ikke noe forskjell på. Man kan lett slippe unna med 4 GB ddr3 ram nå, og heller kjøpe nytt ram når tiden krever det. ( RAM er absolutt ikke dyrt for tiden )

Et kabinett med 200-250mm vifte i sidedøren er tøv. Man trenger ikke vifte på siden, engang. Hvis man har et ordentlig kabinett som Obsidian 800D har, med ordentlig luftesystem trenger man ikke vifte i sidedøren, jeg tror nok det kommer til å komme fler og fler kabinetter med samme løsning etterhvert som tiden går, og markedet vokser. Man trenger heller ikke en 27'' skjerm med 1920x1080 oppløsning, når man kan kjøpe en skjerm med 24'' 1920x1080 oppløsning. Skjermer er utrolig billig for tiden, og hvis du absolutt trenger større skjerm, kan du kjøpe den, men det er ikke et must i det hele tatt. Det er fortsatt folk som sitter å spiller med 1024x768 i dag. Jeg kjenner også flere som spiller med 800x600 som ikke har noen problemer med det, selv om jeg ikke klarer å spille under 1600x1200 oppløsning selv. Jeg er heller ikke enig at man kjøper en mus til over 1000 kroner, eller tastatur til samme prisen.

Man kan bruke akkurat hvor mye man vil på et tastatur, avhengi av hva du skal bruke det til. Skal du ha en HTPC er det bra med et tastatur med mange medietaster, eller investere i en ordentlig kontroll, og et PCI kort som støtter den kontrollen.

Det jeg er enig med er at man bør kjøpe en SSD harddisk, men ikke enda. NTFS HDD harddisker fungerer utmerket for de aller fleste nå for tiden, det er ingen grunn til å kjøpe en SSD harddisk nå, med mindre man har pengene og trenger den ekstra ytelsen. Skal man kjøpe en gamer-pc er det helt klart mye bedre å kjøpe en SSD harddisk på 64GB / 100GB / 120GB til å kjøre OS'et, slik at du får mye mindre boot time, og at pc'en blir raskere.

Jeg er enig at man bør kjøpe en 850w PSU ( minst ) nå for tiden, hvis man skal ha en maskin med kraftige skjermkort, men hvis ikke fungerer en 650 / 750w PSU utmerket akkurat nå.

Det fungerer også utmerket med en i5 prosessor, og et 5870 skjermkort akkurat nå.

Sist men ikke minst vil jeg påpeke at det ikke er noe som heter framtidsrettet PC, man kan heller kalle det en PC som er overkill nå, og bra om 2 år. Men som ikke kommer til å yte veldig mye om 4-5 års tid. Det kommer helt på hvor fort markedet kommer til å utvikle seg de neste årene, og jeg gleder meg til å se på hva storkarene AMD og Intel kommer til å vise fram av prosessorer. Samt nVidia og ATi(AMD) sin skjermkortkrig.

Det virker som du er veldig misinformert, DrHawkins. Det du ramser opp er en PC som er absolutt overkill til tusen. Og det er mye bedre å kjøpe en PC til halvparten av prisen, hvis man er ute etter ytelse. ( Som uansett fungerer like bra ) Så kan man heller kjøpe en pc om 2 år igjen, hvis man fortsatt vil ha så bra PC man kan, i forhold til dagens krav og ytelse.

Det var bare noen få ord fra meg. :)

Jeg er selvfølgelig helt enig, Wikipedersen. Jeg kjenner det gnager litt i ganen når folk som ikke helt har oversikten kaster seg uti vannet uten ydmykhet ved at de unnlater å informere resten om at de ikke er 100% sikre og gjerne trenger bekreftelse fra andre. I min egen byggetråd påtar jeg meg relativt stort ansvar ved å hevde at jeg oppdriver de beste komponentene til formålet, men inviterer i så måte også brukere til å rette på, debattere og komme med nye forslag til enhver tid. Ved å vise den slags ydmykhet; at du selv langt i fra er et levende fasitsvar, reduserer du sjansen for å ytre noe dumt, betraktlig. Jeg kan bare hive meg på og si uten å være altfor usympatisk, at det DrHawkings hevder i sitt innlegg, er feilaktig informasjon og vil gi et "minimum" bygg på godt over 20 000 kroner. :(

Datamaskinen jeg har tenkt å kjøpe meg har følgende specs:

Intel i7 920

Asus Rampage III Extreme

6GB DDR3 RAM

1000w PSU

ATi 5970 skjermkort

100GB SSD hdd

1,5x3TB harddisker

Tilsammen kommer denne på litt over 18,000 kroner, så blir det vannkjøling i tillegg.

Det han ramser opp er en pc til over 30 tusen kroner. ( MINIMUM! )

Helt enig med GullLars. Jeg mener at det er vurderingene for senere oppgraderinger i forhold til delenes pris som må ligge til grunne for å kunne kalle en maskin fremtidsrettet.

Å begrunne en anbefaling med at "behovet blir bare større og større" og slikt syns jeg blir feil. Fordi; dersom et behov ikke er der på tidspunktet når PC'en skal kjøpes, vil man være bedre tjent med å legge til rette for en oppgradering som vil tilfredstille det aktuelle behovet, når det melder seg.

Jeg er helt enig Wikipedersen, kjøp heller en PC som passer til det du skal bruke den til. Ikke kjøp en PC som koster a mass når du ikke har bruk for den teknologien før om 4-5 år. Det passer utmerket å spille med de delene jeg ramset opp ovenfor, og det er en PC med de beste delene uten å gå overkill akkurat nå.

Det ble et veldig langt innlegg, men jeg håper det er greit. :!:

Endret av Romis
Lenke til kommentar

jeg kan lett finne pc til de specsenbe til 10 000kr hvis du vil...

her snakker vi om frendriftsrettet pc... ikke pc til i dag.. må du først og fremst lese hva tråden handler om. du har ikke snev av hva du snakker om... den pcenb du handler må du skifte ut om et par år mens det jeg ramser opp holder mye lengre. veldig mye lengre

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Romis MÅ ikke skifte ut pc'en sin om et par år. Den pc'en du snakker om holder ikke veldig mye lengre enn den pc'en til Romis.

Det kommer ALLTID noe nytt på markedet. Hvem vet? Kanskje det kommer noe revolusjonerende innen CPU i 2011/2012.

Å ha en fremtidsrettet pc, som det står i første post, er så godt som ikke eksisterende.

MEN, en fremtidsrettet pc kan være en pc som det går ann og oppgradere. Med mer ram, nytt skjermkort, ny hdd osv.

Hvorfor kjøpe pc idag, som er mer enn hva man trenger?

Endret av Slettet-J0FoqSqMwq
Lenke til kommentar

jeg kan lett finne pc til de specsenbe til 10 000kr hvis du vil...

her snakker vi om frendriftsrettet pc... ikke pc til i dag.. må du først og fremst lese hva tråden handler om. du har ikke snev av hva du snakker om... den pcenb du handler må du skifte ut om et par år mens det jeg ramser opp holder mye lengre. veldig mye lengre

Fra mitt innlegg:

Sist men ikke minst vil jeg påpeke at det ikke er noe som heter framtidsrettet PC, man kan heller kalle det en PC som er overkill nå, og bra om 2 år. Men som ikke kommer til å yte veldig mye om 4-5 års tid. Det kommer helt på hvor fort markedet kommer til å utvikle seg de neste årene, og jeg gleder meg til å se på hva storkarene AMD og Intel kommer til å vise fram av prosessorer. Samt nVidia og ATi(AMD) sin skjermkortkrig.

Jeg vet godt at tråden handler om en PC som er fremtidsrettet, men det finnes nesten ikke, slik som pmrosvik sier, det er alltid behov for å bytte ut delene. Les posten min en gang til, så ser du at jeg snakker om en hvorfor man skal kjøpe en PC som er overkill nå, og kalle den fremtidsrettet, når man får samme PC om 4 år, til 1/5 av prisen.

Lenke til kommentar

Hvis du har 50 000 kroner å bruke på PC i løpet av ti år, hvordan skal du bruke disse pengene slik at du får best ytelse gjennom alle ti årene?

A) En monster PC til 50 000,- som du skal ha i ti år

B) En ny billig PC til 5 000,- hvert eneste år

C) En middels PC til 10 000,- hvert annet år

D) En litt over middels PC til 12 500,- hvert tredje år som oppgraderes tre ganger for kr. 4 166,- hver gang, pluss det du får for å selge de brukte delene du skiftet ut

Lenke til kommentar

Jeg vet godt at tråden handler om en PC som er fremtidsrettet, men det finnes nesten ikke, slik som pmrosvik sier, det er alltid behov for å bytte ut delene. Les posten min en gang til, så ser du at jeg snakker om en hvorfor man skal kjøpe en PC som er overkill nå, og kalle den fremtidsrettet, når man får samme PC om 4 år, til 1/5 av prisen.

Det som er pointet er at legger man 30k i en maskin så holder den i 5år+... legger du 10-20k i en pc så holder den under 5år-- det er forskjellen..

se på min pc for eksempåel. den holder til 80cores cpu`er kommer og det er antatt om ca 5år

tror du må oppdatere deg litt før du forsøker å komme med råd

@kaaz

bruke alle 50 000 på en pc så har du rå ytelse i dag og du har rå ytelse framover og slipper å bekymre deg og stresse med å oppgradere hele veien. du får gjort mer utav pc`en og du slipper masse masse arbeid.. enkelt og greit. samt flere fordeler

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Og hvordan vet du at din pc holder til 80-cores kommer? Hva om pc'en din blir ødelagt? Hva om 80-core cpu'en ikke kommer som planlagt? Hva gjør du da?

Som sagt, det kommer alltid noe nytt innen hardware

Lenke til kommentar

@DrHawkins

En PC til 50 000 holder i ti år? Neppe. Ingen PC-er holder i ti år. I hvertfall ikke for meg.

En kollega av meg kjøpte en til 30 000 i desember 2006. 2,5 år senere kjøpte jeg en til 11 000,- som gruste hans. Jeg har noen venner som trenger mye kraft, og de har siden tidlig 90-tall kjøpt maskiner til 70-100 000 kroner. Alle har byttet dem ut etter maks tre år (og oppgradert dem underveis). Det meste blir fullstendig akterutseilt etter 5 år.

Fremtidsbegrepet er relativt. Vanligvis når noen snakker om fremtiden så er det mange år framover i tid, men når det gjelder datautstyr så er fremtiden allerede her om to-tre år, så fort går det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...