Gå til innhold

GUIDE: Fremtidsrettet PC

Anbefalte innlegg

Tråden er ikke aktiv, så produktanbefalingene er utdaterte. Men teksten er fortsatt relevant

Guide

Generelle tips for et fremtidsrettet pc-oppsett

Begrepet fremtidsrettet er så godt som ikke-eksisterende innenfor dataverden, likevel er det enkelte ting som kan gjøres for å øke levetiden betraktelig.

Siden utviklingen i PC-verden går ekstremt fort, er det ofte veldig dumt å bruke masse penger på de nyeste grafikkortene, prosessorene etc. Grunnen til dette er at du vil få en maskin som yter like godt til halve prisen etter noen måneder. Jeg anbefaler å legge til rette til neste gang du skal oppgradere maskinen, så oppgraderer du de delene som er utdatert, samtidig som du slipper å kjøpe alt nytt.

Det er 4 ting som skiller seg ut når det kommer til levetid, disse er: Kabinett, PSU, skjerm og kjøling.

Endret av CorporalC. waits for alice
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Del 1 - Hvor bør du legge pengene for å få de til å vare lengst mulig?

Når du skal bygge PC er det som jeg nevner i innledningen viktig å tenke på hvilke deler det er som varer lengst. I spoileren under er det en oversikt over hvor det er lurt å legge pengene for å få mest mulig utbytte av dem.

I de lave budsjettklassene er det ingen vits å bruke penger på kjøling om du ikke skal overklokke eller ønsker en stillegående maskin.

Vær oppmerksom på at dette er en grovskisse, dette må selvfølgelig justeres etter ditt eget behov. (Usikker?- Lag en tråd!)

Budsjett på over 25000kr

Skjerm - 6000kr

PSU - 2000-4000kr

Kabinett - 2000-4000kr

Vannkjøling - 5000kr

Luftkjøling:

Vifter: 200kr * x (antallet er avhengig av hvilket kabinett du velger)

CPU: 700kr

GPU: 500kr(Trengs kun om GPU har varmeproblemer eller om du skal klokke.)

Drevramme: 150kr * x (Avhengig av antall disker) Trengs kun om kabinett ikke har innebygde støydempende HDD-fester.

Budsjett på 20000kr:

Skjerm - 5000kr

PSU - 2000kr

Kabinett - 1500-3500kr

Vannkjøling-3500kr

Luftkjøling:

Vifter: 90kr * x (antallet er avhengig av hvilket kabinett du velger)

CPU: 500kr

GPU: 300kr(Trengs kun om GPU har varmeproblemer eller om du skal klokke.)

Drevramme: 150kr * x (Avhengig av antall disker) Trengs kun om kabinett ikke har innebygde støydempende HDD-fester.

Budsjett på 15000kr:

Skjerm - 2000-5000kr (Veldig avhengig av bruk)

PSU - 1500-2000kr

Kabinett - 1000-2000kr

Luftkjøling:

CPU: 600kr

Budsjett på under 10000kr:

Skjerm - 2000kr

PSU - 1000kr

Kabinett - 1000kr

Luftkjøling:

CPU: 500kr

Budsjett på under 5000kr:

Skjerm - 1000kr

Kabinett - 500kr

PSU - 600-1000kr

Ved et oppsett hvor støyfjerning er hovedprioriteten:

Kabinett: 1200-2500kr

PSU: 1000-2000kr

Luftkjøling:

Vifter: 200kr * x (antallet er avhengig av hvilket kabinett du velger)

CPU: 700kr

GPU: 500-700kr

Drevramme: 150kr * x (Avhengig av antall disker) Trengs kun om kabinett ikke har innebygde støydempende HDD-fester. Om du har lavt budsjett gjør disse samme nytten

Anbefaling av komponenter

Vanligvis er det veldig vanskelig å komme med anbefalinger i tråder som dette siden PC-markedet stadig endrer seg.

Men siden det sjeldent er store endringer i markedet for disse komponentene er det mulig å gi gode anbefalinger.

Anbefalingene er delt inn i 4 klasser - Budsjett, Gamer, Entusiast og Støyallergiker. Noen steder er Gamer og Entusiast slått sammen.

Strømforsyning (PSU)

76251-seasonic-850w-m12d,Zml0LTE1MHgxNTA=.jpg

PSU er nok den mest undervurderte delen i en PC, selv om det er den mest overklokkede komponenten du har i systemet ditt.. Når du skal kjøpe PSU er det viktig å tenke kvalitet! Styr unna ukjente og lite anerkjente merker. En god strømforsyning kan vare i 5-7 år. En god ide er å overdimensjonere PSU, slik at den ikke blir belastet med mer en 70% av den totale effekten. Grunnen er at dette øker levetiden betraktelig, samt at PSU er mye mer stabil ved under 70% last.

Les forøvrig: Hvor kraftig psu trenger du?

Budsjettklassen:

Corsair VX

Seasonic S12

Cooler Master Silent Pro M

Chieftec Super Series 1000W

Støyalergiker:

Seasonic M12D (Den mest stillegående strømforsyningen med vifte på markedet.)

Cooler Master Silent Pro M

Enermax Modu/Pro87+ 500W (Beste støy/effekt på markedet)

Seasonic X-650 (Bruker ikke vifte på lav last, og opp til middels last er den nesten lydløs. Perfekt for en maskin som ikke drar mer en 400W på maks load- da er den i praksis lydløs.)

Entusiast:

Corsair HX

OCZ PCP&C TurboCool (Verdens beste PSU)

Enermax Revolution85+ 1050W

Noen reagerer kanskje på at PC&C ikke er modulære, grunnen er at modulære kabler lager enda en skjøt mellom strømforsyningen og komponenten som trekker strøm, noe som betyr enda et punkt hvor spenningen kan synke (resistansen i skjøten). Dette spenningsfallet har meget liten praktisk betydning for de fleste brukerne, men for de ekstreme entusiastene er jo bare det beste godt nok :)

Hvor mye dette har å si kan diskuteres, men faktum er at PCP&C TurboCool er den beste på det norske markedet.

Les forøvrig: Hvor kraftig psu trenger du?

Endret av Corporal Clegg
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kabinett

Case-Lian-Li-A71B-1.jpg

Dette punktet koker gjerne ned i personlige preferanser, men her er noen forslag:

Fortsettelsen kommer i neste post grunnen begrensninger i antall tags. (Tag = fet skrift, URL osv)

Endret av Corporal Clegg
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fortsettelse kabinett

Entusiast:

Lian Li PC-V1000Z

v1000zd2.250x222.jpg

Silverstone SST-FT01

FT01B-3-4.250x222.jpg

Silverstone SST-FT02

FT02B-W-3-4-2.250x222.jpg

Lian Li PC-P80

20071217165551.250x222.jpg

Antec Twelve Hundred

antec_front.250x222.jpg

Silverstone SST-TJ07

i_128858.250x222.jpg

Corsair Obsidian Series 800D

i_610468.250x222.jpg

Lian Li PC-P50R

i_607160.250x222.jpg

Støyalergiker:

Antec Performance One P183

main.250x222.jpg

Silverstone SST-FT02- Meget god til helt vifteløse systemer, skal du ha vifter er de andre bedre.

FT02B-W-3-4-2.250x222.jpg

Skjerm

Under ombygging!

Endret av Corporal Clegg
  • Liker 4
Lenke til kommentar

I begrepsforklaringene kunne det vært greit å skrive i parentes hva forkortelsene står for.

Feks:

CPU - Prosessor (Central Processing Unit)

Kan vel sikkert nevne HK, RAM og Optiske drev også. SSD er heller ikke nevnt :)

God guide! :thumbup:

Endret av Wikipedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra laget må jeg si :) Hjelper nok ganske mange denne her vil jeg tro! Men på budsjett komponenter feks vet du hvilke av disse som kansje egner seg til gaming? eller er dette nesten likt? :)

Endret av AltuZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@roberteh Tusen takk

@Wikipedersen Godt tips, det er lagt til om 5 min ;)

@AltuZ: Tja, vanskelig å si egentlig: De har ikke veldig mye å si for den endelige spillytelsen, så forskjellene bør være minimale. Unntaket er skjerm; der er BenQ E2400HD/E2200HD best.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjempefin guide. Nettop å ta seg råd til gode komponenter som skal vare er noe mange glemmer.

Du burde definitivt beholde bildene av kabinettene, men kanskje legge hele delen med kabinetter i en spoiler for å spare plass.

Jeg har en forespørsel til luftkjøling på gaming/entusiast delen; viftestyring.

For gamere med kraftig hardware og masse vifter i kabinettet kan det være en fordel å kunne skru opp og ned viftene så det ikke høres ut som en støvsuger står på når man ikke gamer. De fleste gamere klarer seg jo greit med noe viftestøy i bakgrunn pga headsett med høy lyd :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan hende jeg tar grovt feil her, men jeg tror at siderommet på Antec Sonata Elite er regnet spesielt for kjøling av harddisk. Dette er ikke nødvendig for stille oppsett, siden man da isteden bruker SSD (lydløst). Egentlig vil man derfor oppleve at støy slipper ut igjennom denne luken og virker mot sin hensikt. Men ikke siter meg på det. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Scythe Kaze Master og Zalman ZM-MFC1 går for å være veldig gode. (Kan selv gå god for kvaliteten på Scythe :))

Har man en vifte eller to å styre er Zalman FanMate fin :) Står forsåvidt om alt det i Vannkjølingsguiden, men ser ikke ut som altfor mange er innom den :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
Noen som har erfaringer de ønsker å dele?

Yup, Definitivt et Kvalitets Kabinett! (Bilder - Elendige bilder, men bygget for en som absolutt ville hjem :p ).

+ Gode HD-Rack.

+ Svart (Omtrent All-The-Way).

+ Gode 5.25"-Brønner.

+ Svært God Kjøling.

+ Støyisolerende.

+ Robust Utvendig (Stål).

- Dårlige og Muligens Sære Vifter (U-skiftbare Mao).

- Pci deksel er ikke lakkert.

- Bittelitt Dårlig Cabel-Management.

- Elendig Dør-System (!)

Mao et Veldig Godt Kabinett.

Dog liker jeg overhode ikke Dør-Systemet Silverstone har valgt, det er direkte dårlig. De Støydempingsmattene må jeg si faktisk Imponerte meg (...I likhet med HD-Rackene), de stopper veldig mye støy iforhold til hvor tynne Mattene egentlig er :)

Ikke uforventet var det svært vanskelig å bygge i dette kabinettet, mtp kabling, da jeg brukte et M-Atx basert Hovedkort, måtte derfor føre Kablene bak hovedkort (Direkte Bak Hovedkortet).

Endret av Giallorossi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Støyer stock-viftene mye?

Edit: Kablingen er jo ikke verre en å dra frem dremelen :dremel:

Nei, de støyer overhode ikke, ilikhet med Luftmengden de flytter.

Kablingen er dårlig fordi Silverstone ikke har lagt på slike "Hemper" som de fleste kabinetter har, som du videre kan dra div. strips rundt og få festet kablingen til kabinettet.

Når jeg ikke fikk lov til å Lakkere eller noe lignende får jeg selvsagt ikke lov til å dra over med en Dremmel - Dessuten hadde det ikke blitt noe spesielt bedre med en dremmel da "Problemet" er at kablene henger løst.

Uansett, å si at det blir et "Problem" er å dra det vell langt, er bare jeg som ønsker at alt skal henge nøyaktig der det skal :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...