Gå til innhold

[Løst]Ubuntu 8.10 vil ikke starte etter upgrade. Xserver feil?

Anbefalte innlegg

Jeg oppgraderte pc-en min til ubuntu 8.4? i dag. Og nå vil ikke pc-en starte.

Oppstarten går greit helt til den begynner å nærme seg loginskjermen, da kommer det et bilde på skjermen som ville tilsi at det er noe galt med xserver??

Når jeg prøver å rekonfigurere x-server så får jeg en error når jeg skal konfigurere tastaturet. Jeg kommer ikke frem til noen andre valg. Noen måte å komme videre herfra?

Hva skal jeg gjøre?

Jeg vet det er dårlig forklart, så derfor legger jeg ved 2 bilder som illustrerer det jeg prøvde å forklare.

post-135019-1242908733_thumb.jpg

post-135019-1242908818_thumb.jpg

Endret av snaffle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du mente å oppgradere fra 8.10 til 9.04 :)

Hvilket skjermkort har du? Har du prøvd å boote 9.04 fra minnepenn/CD, for å se om det går? Slike distro-oppgraderinger kan fort medføre stygge breaks, selv ble jeg ikke fornøyd med 9.04 før jeg kjørte clean install..

Lenke til kommentar

Bruker du fglrx, radeon, ati eller vesa som driver i xorg.conf?

Du kan laste ned proprietære ati drivere (fglrx) her og installere den via shell (Ctrl+Alt+F1).

Ellers kan du prøve å konfigurere xorg.conf til å bruke radeon eller ati driveren. Det kan du gjøre ved å endre linjen:

Driver "ati"

i Section "Device"

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

ATIs proprietære driver støtter ikke så gamle skjermkort, dessverre. Må vel ha HD2xxx for å kunne bruke den.

Når den grafiske oppstarten kræsjer, prøv å skifte til shell ved ctrl alt F1 som HavarN sa. Hvis du kommer så langt kan du skrive inn "lsmod | grep radeon" eller "lsmod | grep ati" og se hvilken som gir noe output. Du skal ihvertfall egentlig kjøre radeon.

Hvilken error får du når du prøver å rekonfigurere X-server forresten?

Lenke til kommentar
ATIs proprietære driver støtter ikke så gamle skjermkort, dessverre. Må vel ha HD2xxx for å kunne bruke den.
Catalyst 9.3 er den siste proprietære driveren som støtter det kortet. Tror også den har støtte for siste X server, som Ubuntu 9.04 bruker.
Lenke til kommentar

Fra Ubuntuforums:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1133844&page=2

your problem is that your VGA is supported until version 9.3 of fglrx.

Version 9.4 won't work with your VGA.

Then, in Jaunty, there is the new X.Org server 1.6 that is compatible only with fglrx from version 9.4+.

So, older version of fglrx will not work on jaunty.

X series cards are not supported in Catalyst 9.4, according to the ATI documentation at http://en.wikipedia.org/wiki/Fglrx (nor is the Xpress 200m in my Dell Inspiron 1501).

Har en PC med et eldre ATI-kort, og i Ubuntu 8.10 fikk jeg lagt inn ATIs driver uten problemer via Hardware Drivers. I 9.04 derimot er dette ikke mulig. 9.04 bruker en nyere utgave av X som eldre ATI-drivere ikke støtter. Prøver jeg å legge inn fglrx manuelt via Synaptic så nekter X å starte. Kanskje det er ditt problem, at X prøver å bruke fglrx? Jeg får riktignok 3D-akselerasjon uansett (via den åpne driveren som er på som standard), med god effekt i Compiz. Riktignok hadde jeg bedre FPS i 8.10 med ATI-driveren, så spilling på den PC-en med 9.04 er ikke mulig, men det er ikke det den brukes til uansett.

Min PC med ATI har i 9.04 ingen Section "Device" i xorg.conf (X bruker automatisk den åpne driveren). Jeg ville prøvd å fjerne denne delen av xorg.conf (dvs alle koblinger til fglrx i xorg.conf) samt avinstallere alle fglrx-pakker. Dette kan gjøres i terminalen (Ctrl+Alt+F1). Logg inn og skriv:

sudo aptitude

(Pakkebehandler, trykk / å søke i pakker, trykk - for å slette og g for å bekrefte)

evt:

sudo apt-get remove xorg-driver-fglrx

Dersom du er interessert i mest mulig 3D-ytelse må du nok holde deg til Ubuntu 8.10 evt en annen distribusjon som ikke bruker Xorg 1.6, evt kan du som sagt prøve å få brukt den åpne driveren

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Fikk opp noe lignende nå nettop.

Har tullet veldig mye med deamons og fjernet apm da, og lagt inn acpi for fullt. Også la jeg inn 9.5 drivern fra ATI(har 2 radeon 3*** kort i laptopen). Reboota og det virket.

Men så starta jeg laptopen i dag da, og den viser et bilde likt trådstarter sitt(nr.1) etter å sitte halveis i terminalen med konstant blinking. På neste restart går den rett til bilde. Prøvde også å dra igang "Ubuntu fix/resotre/whateverdestår", noe ikke hjalp på problemet.

ctrl+alt+F2 hjelper ikke, og xorg 1.6 deaktiverte ctrl+alt+backspace.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...