Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Orginale ting i forbindelse med RLE-foredrag

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ett foredrag om jødedommen, der jeg skal presentere de forskjellige sidene ved den og til slutt sammenligne den med islam. Læreren vår har nesten gitt opp å lære oss stoffet selv, så vi har mange slike presentasjoner. Eneste problemet er at vi har ganske mange ufokuserte elever i klassen. Ett av kriteriene for å få 5 og 6 var derfor å "gjøre noe orginalt", slik at folk følger med.

Problemer er bare at jeg ikke er så kreativ når jeg må konsentrere meg om såpass tørre ting som religion. Så jeg lurte egentlig bare på om den var noen flinke mennesker her som hadde noen ideer til ting jeg kan gjøre? Jeg blir kjempeglad for alle tilbakemeldinger. ^^ (Jeg går i 10endeklasse, visst det har noen relevanse til saken)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hva du mener med "å gjøre noe originalt", men du kan prøve å skille deg ut fra de andre i klassen. De fleste kommer nok bare med fakta om Jødedommen. Det som er viktig for deg er at du drar inn "store tråder". Prøv og snakk litt om jødeforfølgelse. Når du skal sammenligne Islam med Jødedommen, så kan du snakke litt om hvorfor det er konflikt mellom disse religionene. Det er også viktig at du ikke bare lager manus og pugge, prøv å snakk litt fritt. Kom med noen tenke spørsmål.

Det er viktig at du har problemstillinger og konklusjon. Når du skal sammenligne islam og jødedommen, så kan du ha en litt spesiell problemstilling f.eks Jødedommen vs Islam- Hvorfor konflikt. Prøv å finn ut hvorfor de "hater" hverandre.

Du kan kanskje lage en powerpoint hvis du er god.

Er ikke sikker på om det jeg skrev kommer til å hjelpe deg, men det er i hvertfall sånne ting som skiller en 4 fra en 5 og en 5 fra en 6. :p

Lenke til kommentar

For å få noe høyere karakter enn 4-er, må du gjøre mer enn å bare gjengi fakta. I ditt tilfelle, betyr det at det ikke holder å fortelle om jødedommen, slik man kan lese i et leksikon - du må ha en god problemstilling, og vise evnen til å analysere og drøfte.

Dette gjelder forøvrig de aller fleste fag, ikke bare RLE. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar og gode ideér!. ^^

Har holdt på med fremføringen i nesten hele dag, sitter og lage powerpoint-presentasjonen nå.

Det læreren vår mente med "å være kreativ" var å kle seg ut og sånt styr. Men jeg skal nok klare å få meg en god karakter uten å holde skuespill med meg selv for å si det sånn. xD

Satser på å gi et bra overblikk over hele religionen, og så finne ulikhetene og likheter og slikt med islam. Skal prøve å si noe om konfliktene de har og, det var en god idé!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...