Stoltenberg Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg bruker en projektor og kjører den på oppløsningen 1152x864 - Problemet er at skriften blir vanskelig å lese. Jeg har forsøkt å kjøre opp DPI'en, men den blir ikke aktivert i startmenyen og utforsker, og det er jo der det er mest interessant for meg å ha stor skrift. DPI'en ser ut til å kun gjelde for dialogbokser og settingsmenyer etc. Jeg bruker Windows 7 RC1, så det kan jo være en bug. Det jeg har tenkt på er om å skru ned oppløsningen til lavere, men vil dette ha noen innvirkning på filmer jeg har? DVD? BD? Hvis jeg f.eks har oppløsning 800x600, vil ikke dette være feil i forhold til filmer som er 1080p? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 1152x864 var da en sær oppløsning. Du sier ikke hvilken projektor du har, men du bør selvfølgelig bruke native oppløsning. Lenke til kommentar
Stoltenberg Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 1152x864 var da en sær oppløsning. Du sier ikke hvilken projektor du har, men du bør selvfølgelig bruke native oppløsning. Dette er en Acer K10 - Hva er følgene hvis man velger høyere oppløsning enn den som er native? Hvilke kvalitetsfølger får det når man viser en film/serie som har høyere oppløsning enn det som er native for fremviseren? Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Når du velger en annen (høyere) oppløsning enn den som er native, må det selvsakt gjøres tillpasning (skalering) for å bildet skal kunne vises. En hver form for skalering vil alltid resultere i tap av skarphet. Nå kjenner ikke jeg Acer K10, men i de fleste tilfeller vil et skikkelig avspillingsprogram gjøre en vesentlig bedre jobb med skalering enn det budsjettprojektorer kan prestere. Du bør bruke 858 x 600, 4:3 som er native for projektoren. Lenke til kommentar
Stoltenberg Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Når du velger en annen (høyere) oppløsning enn den som er native, må det selvsakt gjøres tillpasning (skalering) for å bildet skal kunne vises. En hver form for skalering vil alltid resultere i tap av skarphet. Nå kjenner ikke jeg Acer K10, men i de fleste tilfeller vil et skikkelig avspillingsprogram gjøre en vesentlig bedre jobb med skalering enn det budsjettprojektorer kan prestere. Du bør bruke 858 x 600, 4:3 som er native for projektoren. Vet du om det er en mulighet å tvinge denne oppløsningen frem? Jeg får kun velge 800x600 i Windows.. En test av projektoren for interesserte. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Også det er en sær oppløsning. Jeg har ikke sett den før. Skjermkortets kontrollpanel (Nvidia, Catalyst) er hvertfall en plass å starte. Her pleier det være en del flere oppløsninger tiljengelig enn hva som gis standard i windows. Kanskje finner du også mulighet til å manuelt sette oppløsning. Du må nesten prøve deg fram... Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Når du velger en annen (høyere) oppløsning enn den som er native, må det selvsakt gjøres tillpasning (skalering) for å bildet skal kunne vises. En hver form for skalering vil alltid resultere i tap av skarphet. Nå kjenner ikke jeg Acer K10, men i de fleste tilfeller vil et skikkelig avspillingsprogram gjøre en vesentlig bedre jobb med skalering enn det budsjettprojektorer kan prestere. Du bør bruke 858 x 600, 4:3 som er native for projektoren. Vet du om det er en mulighet å tvinge denne oppløsningen frem? Jeg får kun velge 800x600 i Windows.. En test av projektoren for interesserte. 4:3 er vel ikke noe godt egnet PJ format hvis du skal benytte den til film. Dett er vel mer en PJ for powerpoint o.l. Hvis du allikevel insisterer på å benytte den til film ville jeg ihvertfall droppet investering i BD (1080p), da du faktisk må halvere vertikal oppløsning for 16:9 format. Du vil ikke kunne få bedre bilde enn med DVD. Lenke til kommentar
Stoltenberg Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 4:3 er vel ikke noe godt egnet PJ format hvis du skal benytte den til film. Dett er vel mer en PJ for powerpoint o.l. Den har en mulighet til å svitsje mellom 4:3, 16:9 eller "Full" - Jeg har den alltid på full, og har ikke hatt noen problemer med å se på 16:9. Hvis du allikevel insisterer på å benytte den til film ville jeg ihvertfall droppet investering i BD (1080p), da du faktisk må halvere vertikal oppløsning for 16:9 format. Du vil ikke kunne få bedre bilde enn med DVD. Nå skal ikke jeg være vanskelig og sitte her og insistere, men nå har jeg allerede kjøpt projektoren og det er for sent å bytte den Hovedsakelig kjøpte jeg projektoren for å få en større tv-"skjerm" uten at det skulle ta for stor plass eller koste for mye. Ikke for å få den store kinoopplevelsen som mange er ute etter. Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) 4:3 er vel ikke noe godt egnet PJ format hvis du skal benytte den til film. Dett er vel mer en PJ for powerpoint o.l. Den har en mulighet til å svitsje mellom 4:3, 16:9 eller "Full" - Jeg har den alltid på full, og har ikke hatt noen problemer med å se på 16:9. Hvis du allikevel insisterer på å benytte den til film ville jeg ihvertfall droppet investering i BD (1080p), da du faktisk må halvere vertikal oppløsning for 16:9 format. Du vil ikke kunne få bedre bilde enn med DVD. Nå skal ikke jeg være vanskelig og sitte her og insistere, men nå har jeg allerede kjøpt projektoren og det er for sent å bytte den Hovedsakelig kjøpte jeg projektoren for å få en større tv-"skjerm" uten at det skulle ta for stor plass eller koste for mye. Ikke for å få den store kinoopplevelsen som mange er ute etter. Det er ikke snakk om at noe er "vanskelige". Du har en projektor som du ønsker å justere for bedre leselighet ved PC bruk, og lurer på om dette innvirker på filmvisning av DVD og BD. Jeg påpeker at dette er en PJ som ikke er tilpasset film da den har et bredde:høydeforhold som ikke passer så bra, og litt for lav oppløsning. Ellers er det en helt glimrende liten sak, kompakt bra bilde til størrelsen, og ikke minst "evigvarende" pære Oppløsningen er virkelig spesiell; 858x600, og bredde/høydeforholdet er 1,43 og ligger dermed mellom 4:3 og 16:9. Hvis du benytter de utvidede mulighetene som ligger i skjermdriver og tilhørende verktøy er det mulig å få listet opp alle mulige spesielle oppløsninger. Under fanen "kort" er det en knapp som heter "Vis alle modi". Endret 27. mai 2009 av Junkers Lenke til kommentar
Stoltenberg Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Når det gjelder oppløsningen, så tror jeg det er "noe" med disse LED-projektorene. Acer K10 sin oppløsning er på merkelige 858x600, men det er også BenQs nye GP1 3LED projektor..! De har samme specs mtp oppløsning og lumen, men BenQ sin har flere muligheter (bl.a usb-tilkobling) og bruker litt mer strøm. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Så vidt jeg kjenner til produserer ikke acer projektorer, så du skal ikke se bort i fra at det mer eller minder er samme projektoren. Det er mye rebranding i bransjen, og da er det ofte bare små designforskjeller og tilkoblinger som skiller. Fikk du forresten til en fornuftig oppløsning? Lenke til kommentar
Stoltenberg Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Fikk du forresten til en fornuftig oppløsning? Det var en veldig grei måte å definere "uvanlige" oppløsninger i nvidias kontrollpanel, takk for tipset her :-) (fremgangsmåten er her) Når det gjelder acer, så har vel de noen projektorer (kommer ikke inn på den norske siden deres nå). Aner ikke om det er de som produserer de i praksis, men merket er i hvert fall Acer. Jeg ser egentlig fellestrekk hos mange av disse LED-projektorene: Dells M109S 858x600, 50 lumen Toshibas TDP-F10U858x600, 100 lumen BenQ GP1 858x600, 100 lumen Acer K10 858x600, 100 lumen En som skiller seg ut: Samsungs SP-P310ME 800x600, 50 lumen Jeg tror jeg hadde gått for Samsungs SP-P410M dersom den hadde hatt bedre kontrast - 800x600, 170 lumen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå