Gå til innhold

Varer fem til ti ganger lengre


Anbefalte innlegg

Herregud, kan ikke den gjengen der bare holde godt kjeft nå til de får noe brukbart på markedet. Er sååå lei disse luremus-artiklene for å kjøpe seg tid, så de kan unnskylde egen profitthunger som fører til at aldri noe besparende for kundene kommer. Hva faen er det med konkurransen i dette markedet som aldri fører til at noe skikkelig innovativt kommer på markedet?

 

Hva med brenselcelle-batteriene som skulle drive laptopen i en hel måned? Har vel gått rundt 5 år siden dette var snakk om Ser vi noe til de?? NEI!!! ikke noe antydninger til lansering i overskuelig fremtid en gang. De hadde nok solgt i søkk og kav, men riktignok hadde vi ikke måttet bytte disse ågerprisede bedritne blyloddene 2 ganger i halvåret. Så da kjører man på med det gamle.

Det er som med alle andre energikartell og forbruksvare-giganter; de må få et spark i ræva så konkurransen virker, ellers kommer jordkloden til å bli retardert mens griske dinosaurfirma sanker kronasje etter kronasje.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Milliarder? Hvor har du det tallet fra? Tror du St. Andrews universitet har så mye penger å avse til ett eneste prosjekt?

 

http://www.epsrc.ac.uk/PressReleases/oxlithbattery.htm

 

Vedkommende som du qouta skrev ikke "ett" prosjekt, men at de har brukt "milliarder" på forskning. Han har rett i alle punkter. Du har feil i alle punkter. Simen.

The four-year research project “An O2 Electrode for a Rechargeable Lithium Battery” began on 1 July 2007 and is scheduled to end on 30 June 2011. It has received EPSRC funding of £1,579,137.

 

The Engineering and Physical Sciences Research Council (EPSRC) is the UK’s main agency for funding research in engineering and the physical sciences. The EPSRC invests around £740 million a year in research and postgraduate training, to help the nation handle the next generation of technological change

 

Universitetet tjener nok ikke mye penger på dette uansett resultat.

Universitetene får penger av firma av, interesse og felt, for forskninger.

F.eks Teva Pharmaceutical Industries Ltd. har investert milliarder (HUF) på Debrecen universitet. Disse utgiftene dekker immunologiske farmasøytiske forskning, og lønn til disse stakkars "labrottene" (forskere) og Royalty.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Forskere har funnet en metode som gjør batterier langt mer utholdende.

 

 

 

Les mer

 

Leser batteri nyheter hvert 6 måned som skal øke tiden x antall ganger over dagens. Men ser aldri at det kommer til oss forbrukere, trur faen meg ikke på NOE av det de skriver lengre før eg har batteriet i mine hender.

Lenke til kommentar

HWBruker: du støtter jo monopolvirksomhet og mangelfull markedsregulering som i Microsoft-saken, så hva klager du over? Batteriprodusentene vil selge shittet sitt, og føler neppe presset fra småaktører som trenger STORE ressurser for å realisere dette, og det får de ikke pga. de vet storprodusentene har nok kapital til å imøtekomme dette (hvis de bare må). Så vi blir på statuq quo med seeeig fremgang til overpriser, akkurat som i OS markedet. Dessuten har de sikkert sine lock in metoder og andre etableringshindre med forskjellige patenter som må til for å realisere en overgang, også.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
Den er lekker den. Den må veldig gjerne falle 30% i pris.

Tja, prisen virker jo relativt fin foreløpig, spesielt i forhold til naturlige konkurrenter (5-serie, E-klasse, etc). Kommer den hit til molboland blir de vel raske å finne på både batteriavgift, elektroavgift, roterende motor-avgift, litiumavgift, syreavgift og det som verre er. Legg merke til hvordan de pushet dieselbiler på folk for så å sprenge avgiftene til himmels når folk først hadde kjøpt dem i mengder nok.

Lenke til kommentar
Vel, personlig synes jeg ikke mye om disse såkalte 'bybilene' som ser ut som krympede varebiler uansett. Du kan liksom ikke polere en bæsj uansett hvor mye du gnikker..

 

Nei, når jeg tenker på skikkelig elektrisk bil er det mer i Model S-baner jeg tenker.

 

Mythbusters

:)

 

 

 

Ny batteriteknologi er alltid velkommen, men elbiler kan bare bekjempe lokal forurensing såfremt man ikke produserer strøm mer miljøvennlig. Hvor mye tap er det pr mil i høyspentlinjer?

Lenke til kommentar
Uansett: Spennende teknologi dette her. Om den fungerer som de påstår, så vil vi altså se elbiler som kan gå til Trondheim på et batteri som ikke veier 50% av bilens totalvekt..

120 mil? Ikke verst. Det er jo mye lengre enn de fleste bensin/diesel-drevne personbiler klarer.

 

Milliarder? Hvor har du det tallet fra? Tror du St. Andrews universitet har så mye penger å avse til ett eneste prosjekt?

 

http://www.epsrc.ac.uk/PressReleases/oxlithbattery.htm

 

Vedkommende som du qouta skrev ikke "ett" prosjekt, men at de har brukt "milliarder" på forskning. Han har rett i alle punkter. Du har feil i alle punkter. Simen.

Jeg klarer fortsatt ikke å tolke TAZHEL i den retning. Han skriver at "De har brukt miliarder på forskning da er den rett at man skal tjene på det." Med "de" tolker jeg hva St. Andrews (og evt. partnere) har brukt og budsjettert på dette konkrete prosjektet.

 

De får finansiert ca 0,0015 milliarder pund til dette konkrete prosjektet. Tallet 0,74 milliarder pund gjelder noe helt annet. Nemlig hva Storbritannias forskningsråd bruker på forskning årlig fordelt på tusenvis av prosjekter.

Lenke til kommentar
Innen disse batteriene kommer ut bruker mobilene 5-10 ganger mer strøm. Hadde vi tatt en gammel gsm mobil uten fargerskjerm, kamera, mp3-spiller og alt annen strømslukende teknologi og brukt et moderne batteri med en kapistet på over 1000 mAh hadde vi fått en helt sinnsyk batteritid.

Det er ikke verre enn å kjøpe en Nokia 1200, og bruke et BL-5C som brukes i mange andre Nokia-modeller som er på 1020 mAh. Da får du en ganske crazy batteritid :)

Lenke til kommentar
Hvor mye tap er det pr mil i høyspentlinjer?

Kommer helt ann på strøm, spenning og omkretsen til lederne.

 

Duh selvsagt, men linjene står alt der, og har et gitt tap på den spenningen og belastningen de kjører, hvor mye er det tapet på?

Lenke til kommentar
Hvor mye tap er det pr mil i høyspentlinjer?

Kommer helt ann på strøm, spenning og omkretsen til lederne.

 

Duh selvsagt, men linjene står alt der, og har et gitt tap på den spenningen og belastningen de kjører, hvor mye er det tapet på?

For å regne spenningstapet bruker vi denne formelen:

 

UR-leder (U = spenning) = R-leder (R = resistans) * I (I = strøm)

 

Øker R eller I så øker også tapet. Øker arealet på lederen forminskes resistansen i den.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
Hvor mye tap er det pr mil i høyspentlinjer?

Kommer helt ann på strøm, spenning og omkretsen til lederne.

 

Duh selvsagt, men linjene står alt der, og har et gitt tap på den spenningen og belastningen de kjører, hvor mye er det tapet på?

Spenningstapet? Det kommer jo helt an på alle faktorene som spiller inn. Lengde, belastning, tverrsnitt osv. Dessuten er man flinke til å produsere strøm miljøvennlig i Norge, men det er desverre ikke alle land som har samme mulighetene. Nå er heloler ikke en elbil nødvendigvis så miljøvennlig når det forurenser mye å lage den.

Lenke til kommentar
Jeg klarer fortsatt ikke å tolke TAZHEL i den retning.

Universitetene tjener ikke penger på forskning-logikk?

 

edit: ble litt offtopic..

 

OnT:

Det er spennende teknologi. :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Ny batteriteknologi er alltid velkommen, men elbiler kan bare bekjempe lokal forurensing såfremt man ikke produserer strøm mer miljøvennlig. Hvor mye tap er det pr mil i høyspentlinjer?

Aha, her kom det fra. Per mil er det nok svært lite tap. Sikkert godt under 0,01% per mil hvis du regner med de virkelige høyspente (300kV+).

 

Men ikke glem fordelen med at strøm kan produseres fra utallige ulike energikilder og dermed er langt mer fleksibel enn f.eks et diesel-basert forbrenningsystem. Det gjør at elbiler til en hver tid vil gå på den miksen energi som er mest økonomisk å produsere. Med riktig bruk av miljøavgifter som virkemiddel vil produsentene drives i retning av mer miljøvennlige produksjonsmetoder. Helt uten at sluttkunden må kjøpe nytt utstyr, med de kostnader og miljøkonsekvenser det medfører.

Lenke til kommentar
Om den fungerer som de påstår, så vil vi altså se elbiler som kan gå til Trondheim på et batteri som ikke veier 50% av bilens totalvekt..

Det går jo også fint med et batteri som veier 5 % av totalvekten. Det kommer bare an på hvor du kjører fra...

 

Jeg vet. Men jeg bor (som det står under navnet mitt) i Oslo. ;)

Lenke til kommentar
Trøgstad elverk rapporterer om et estimert gjennomsnittlig tap på 8,8% for lav- og høyspent-nettet i Trøgstad kommune inkludert transformatorer. For høyspent over 36 kV, eksklusive transformering vil jeg tippe på et gjennomsnittlig energitap på rundt 2% i Norge.

 

Men hva har egentlig dette å gjøre med den nye batteriteknologien?

 

Takker for et konkret svar endelig.

 

Hva det har med det å gjøre var angående bruk av disse batteriene i elbiler og hvor miljøvennlige de eventuellt er. Litt offtopic dog :)

Lenke til kommentar

Batteri som har 5-10 ganger dagens kapasitet har vi hørt om flere ganger, får håpe at det denne gangen blir endelige produkter av det.

 

Det vil isåfall være veldig interessant med tanke på elbiler. Problemene med elbiler i dag er, for liten kapasitet på batteriene, prisen, ladetid og fremstillingen av batteriene. Om elbiler med de nye batteriene blir mindre miljøfientlige enn en god forbrenningsbil gjenstår å se, for i motsetning til de rødgrønne bør vi se på alle faktorer som er involvert; energi og materialer i produksjonen, energitap på batteriet (en betydelig faktor), levetiden til batteriene, hva som skjer ved resirkulering, og konsekvenser av kollisjoner osv. Tap i høyspentnettet blir vel neglisjerbart her i forhold til tap på batteriet, forutsatt at de oppgraderingene av nettet som er planlagt blir gjennomført.

 

Jeg vet ikke hva vi bør frykte mest ved kollisjoner med slike biler; selve kollisjonen eller kombinasjonen av kjemikalier fra batteriet og plasten i bilen.

 

Uansett, om regjeringen får det som de vil og store deler av bilparken i landet blir elbiler rundt 2020, så må produksjonen av elektrisk energi her i landet økes en del. Vindkraft, bølgekraft osv. er ikke forutsigbart nok og har ikke stor nok netto-produksjon til å dekke behovet. Med mindre gassprisene skulle bli en brøkdel av dagens, så er vannkraft det eneste reelle alternativet. Men det er en interessant diskusjon vi bør ta et annet sted.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...