Gå til innhold

Varer fem til ti ganger lengre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innen disse batteriene kommer ut bruker mobilene 5-10 ganger mer strøm. Hadde vi tatt en gammel gsm mobil uten fargerskjerm, kamera, mp3-spiller og alt annen strømslukende teknologi og brukt et moderne batteri med en kapistet på over 1000 mAh hadde vi fått en helt sinnsyk batteritid.

Lenke til kommentar

Det er en selvfølge at de må tyne opp prisene. De har brukt miliarder på forskning da er den rett at man skal tjene på det.

 

Akkurat som LED tv'er er billigere å lage en LCD. Men de må tjene på teknologien de har skapt...

Lenke til kommentar
De har brukt miliarder på forskning da er den rett at man skal tjene på det.

Milliarder? Hvor har du det tallet fra? Tror du St. Andrews universitet har så mye penger å avse til ett eneste prosjekt?

 

Akkurat som LED tv'er er billigere å lage en LCD. Men de må tjene på teknologien de har skapt...

Er en stor matrise med lyssterke LED billigere å lage enn noen få CCFL-rør?

(LCD-panelet foran baklyset kommer jo i tillegg uansett)

 

Universitetet tjener nok ikke mye penger på dette uansett resultat.

Lenke til kommentar

Lyspærer som varer uendelig mye lenger enn de klassiske glødetrådpærene har man jo hatt i flere tiår, men man kan jo ikke selge så mange slike. Er ikke nødvendigvis økonomisk hensiktsmessig å selge det beste.

Lenke til kommentar

Vel, personlig synes jeg ikke mye om disse såkalte 'bybilene' som ser ut som krympede varebiler uansett. Du kan liksom ikke polere en bæsj uansett hvor mye du gnikker..

 

Nei, når jeg tenker på skikkelig elektrisk bil er det mer i Model S-baner jeg tenker.

 

1_a2(1).jpg

Lenke til kommentar
Milliarder? Hvor har du det tallet fra? Tror du St. Andrews universitet har så mye penger å avse til ett eneste prosjekt?

Milliarder var kanskje litt mye, men det brukes faktisk mye. Høgskolen jeg går på fikk 50 millioner av EU for å forske på biometrisk sikkerhet, og da skal man jo gjerne tjene inn igjen litt siden også.

Lenke til kommentar
I dagens litium-ion-batterier er det lagret litium-kobolt-oksid på anodesiden. Dette kjemikaliet har forskerne erstattet med en sammensetning av litium-ioner, karbon og mangan-oksid.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil skal det stå katodesiden her. Katoden er per definisjon den elektroden der det skjer en reduksjon, i og med at elektronene går mot "+"-siden vil det altså skje en reduksjon her, derfor skal det altså stå katodesiden.

Lenke til kommentar
"Følgelig vil selvsagt også teknologien gi billigere batterier til sluttkunder." WRONG!

Alt nytt tynes prisen til himmels bare fordi det er nytt. Det blir billigere, ja, men ikke for oss sluttkunder.

 

Til å begynne med når produksjonskapasiteten ikke oppfyller etterspørselen, så går det lett å ha en komfortabel profittmargin per enhet. Etterhvert som produksjonskapasiteten møter etterspørselen, så faller prisen.

 

Ingen magi her.

 

Uansett: Spennende teknologi dette her. Om den fungerer som de påstår, så vil vi altså se elbiler som kan gå til Trondheim på et batteri som ikke veier 50% av bilens totalvekt..

Lenke til kommentar
Vel, personlig synes jeg ikke mye om disse såkalte 'bybilene' som ser ut som krympede varebiler uansett. Du kan liksom ikke polere en bæsj uansett hvor mye du gnikker..

Flisespikkeri: Det er faktisk mulig å polere bæsj. På mythbusters polerte de to forskjellige typer, der løvebæsj var den som ble mest skinnende! http://www.youtube.com/watch?v=hBj6PonX14A

 

Ontopic: Spennende batterier, men er det ikke litt rart at de store mobiltelefon produsentene ikke hiver seg over dette for å få de i bruk så fort som mulig? :p

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...