Gå til innhold

[Løst]Bygge gaming PC selv til 7k ca

Anbefalte innlegg

Hei igjen, først vil jeg takke for de gode rådene jeg fikk sist til oppgraderign av min gamle pc, er kjempe fornøyd :).

Jeg har bestemt meg for å bygge en PC til broren min og trenger litt info.

Jeg har lest sticky, og funnet en modell som falt meg veldig i smak, og som tittelen sier er det The Conquerer. Ser nå at den har hatt noen modifikasjoner, at HD4890 er byttet ut med 4830x2, noen spesiell grunn til å ta 4830x2 ovenfor 4890?

De delene jeg helst vil ha er:

Skjermkort HD 4890

RAM 4Gb+ (helst mer, skal kjøre x64 OS)

Prossessor: AMD Phenom II

Det andre er jeg usikker på, vet egentlig ikke hva jeg skal se i hovedkort,(spiller det stor rolle om de støtter 16x bus speed?), og kabinettet spiller heller ikke noe særlig rolle for meg. Vil helst bestille fra komplett, da jeg synes deres kundeservice er uten like, og betaler gjerne litt mer. Totalsum rundt 7k, kan sikert gå høyere, da jeg vil ha en PC som vil vare lenge.

Skal bygge for første gang, noen nyttige ting jeg bør vite om/passe på?

Hilsen meget fornøyd forum-lurker.

Min stuslige handlevogn ser slik ut:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=98257

Edit: Spørsmålet er, hvilket hovedkort jeg skal velge, og hvor sterkt PSU bør jeg ta?

Endret av invalidusername
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-VuHlrRpD

Da bør du satse på skjermkort :)

Dual processor og 2-4gb ram.

Har man bra prosessor, behøver man ikke mer enn 2 ram egentlig.. spare penger :p

Lenke til kommentar

laget dette forslaget for en som ville ha 9k pc tidligere i uken som er med skjerm,kabinett etc

trekker du ifra det du har frafør etter forige pc kommer du nok under 7k.

hovedkort: Asus P5QL PRO, P43, Socket-775, DDR2 - 779

cpu: Intel Core™ 2 Quad Q8300 2,5GHz - 1635

ram: OCZ DDR2 PC8500 4GB KIT, Reaper HPC - 679

skjermkort: Asus Radeon HD 4890 1GB GDDR5 - 2199

harddisk: Seagate Barracuda 7200.11 500GB - 495

dvd: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A - 219

psu: Corsair Powersupply 550W Black, ATX/EPS - 815

kabinett: Antec Three Hundred - 675

skjerm: BenQ 22" LCD E2200HD TCO03 - 1295

Lenke til kommentar

Hva skal PC'en brukes til? Trenger du skjerm, tastatur, mus, OS o.l.?

4890 er byttet ut med 4830x2 fordi de yter litt bedre til ca samme pris. Går du for 4890 har du derimot muligheten til å oppgradere med et til litt senere.

Slik oppsettet er nå vil det ikke kunne fungere, for du har en AM2+ prosessor på et AM3 hovedkort, og det går ikke (det motsatte går). Dersom denne PC'en skal bygges for å kjøre i 2-3 år uten å bytte ut det ene og det andre ville jeg heller gått for DDR2, og ikke DDR3. Det sparer du en del på, og det yter like bra. Brikkene Jumpio anbefaler er gode, men da må du bytte hovedkort. Vil anbefale Gigabyte GA-MA790X-UD4 dersom du skal kjøpe fra komplett.

Dersom kabinett ikke betyr så mye ville jeg enten tatt en titt i prisguiden eller sett på Komplett etter noe som har en grei pris. Antec har mange gode til greie priser. Ville også satset litt på en god strømforsyning. Hvor kraftig denne må være kommer an på om du feks tenker å sette inn et 4890 til i framtiden.

Gi oss litt flere detaljer, så blir det lettere å hjelpe ;)

Lenke til kommentar

Takker for svarene, byttet ut prossesoren fra AM2+ til 3.

Så DDRII og DDRIII yter likt ca? Jeg trodde det var slikt at DDRIII, og AM3 skulle være bedre, siden de ikke må byttes om jeg vil ha oppgraderinger i fremtiden?

Trenger ingen skjerm, tastatur eller lignende, bare selve innmaten og kabinett.

PC'en skal brukes mest til spill, siden han ikke gjør annet :p, har oppgradert PC før og endt opp flere ganger med en "bottleneck" som har drept ytelsen, vil helst unngå dette igjen. Trenger deler som passer 100% sammen, hvis det er noen svake ledd i oppsettet mitt må dere mer enn gjerne si ifra.

Lenke til kommentar
Så DDRII og DDRIII yter likt ca? Jeg trodde det var slikt at DDRIII, og AM3 skulle være bedre, siden de ikke må byttes om jeg vil ha oppgraderinger i fremtiden?

Det er nettopp det som er "bedre" med DDR3. Ytelsesmessig er det kanskje noen få prosent å hente på DDR3 framfor DDR2, men når det gjelder oppgradering av RAM i framtiden så er det "bedre" å gå for DDR3 med en gang. Det blir opp til deg hva du foretrekker.

Dersom PC'en skal brukes mest til spill vil jeg foreslå AMD Phenom II X3 720 Black Edition. Den koster nesten halvparten av firekjerneren du har valgt nå, men vil yte ca like bra i spill med ett singel skjermkort (som du har valgt). Les gjerne noen tester, så vil du se hvorfor så mange er begeistret for denne prosessoren.

Du har gått for PHII prosessor + 790FX hovedkort + HD 4890 skjermkort, som betegnes av AMD som Dragon-plattformen. De er ment å fungere utmerket sammen, og jeg ser ikke noen bottleneck i oppsettet ditt slik det er nå.

Lenke til kommentar

Takkker pro_odeh, jeg har byttet ut nå til phenom II 720, og tatt med et kabinett. Er det noe jeg har glemt nå, eller er den klar til å settes sammen?

Edit: Har 500Gb HDD hjemme, så det er ikke tatt med.

Noen siste ord/tips om oppsettet før jeg bestiller?

Endret av invalidusername
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...