Faktum1 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Hei, lurte på om ordet "islamisering" er et adverb? Har en norsk oppgave om det nå. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 «Islamisering», dvs. handlingen man utfører når man islamiserer, må vel være et substantiv. Lenke til kommentar
Wiox Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Islamisering står til Å islamisere som er et verb, som Jogging står til Å jogge, så jeg tror det er et verb, men vet ikke om det er en tid, er vel mer når du snakker om verbet... Lenke til kommentar
eitp Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Det er selvsagt et substantiv. en islamisering - islamiseringen - islamiseringer - islamiseringene eitp Lenke til kommentar
E.I. Lonoff Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Kommer an på sammenhengen. Et ord kan være flere ordklasser. Hvis vi bygger opp setningen etter den mest vanlige måten i norsk (og engelsk) kan vi vise dette. (Subj-Verb(fin)-DO-(Adv)) Jeg islamiserte den hvite mannen. (verb) islamiseringen ble vellykket. (sub) Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Er et verb, dermed basta! Lenke til kommentar
eitp Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Her var det mange klare meninger!! I.E. Lonoff har rett, men det ble konkret spurt om islamisering islamisere = et verb (å gjøre mer islamsk) islamisert adj intetkjønn, ubestemt form, entall islamisert adj m/f ubestemt form, entall islamisert verb perf-part Men ISLAMISERING er og blir et substantiv, og det var det Faktum1 spurte om. En kan jevnføre med et ord som å rokere v2 (fra fr og it., av fr roc, it. rocco 'tårn', eg fra persisk) utføre en rokade Dette verbet kan gjøres om til et substantiv med suffikset -ing: rokering ~e'ring f1 el. m1 sjakktrekk der konge og tårn flyttes samtidig v2 betyr at det er et e-verb f1 betyr hunnkjønnssubstantiv, altså ei rokering m1 betyr hannkjønnssubstantiv, altså en rokering Eksempelet er hentet fra Bokmålsordboka. Endret 22. mai 2009 av eitp Lenke til kommentar
Wiox Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Da har ikke jeg noen fler komentarer, jeg er overbevist;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå