Gå til innhold

polariserings filter gir mindre kontrast og kaldere bilder?

Anbefalte innlegg

hei

for litt siden så skaffet jeg meg et hoya pro1 polarisernings filter, men her om dagen så tokk jeg en liten test for å se om jeg kunne se noe forskjell på fargene!

Til min overraskelse, så syntes jeg nesten bildene så bedre ut uten plariserings filteret(dette var ikke bilde av noe innsjø eller lignende, som seff vill gi polariserings filteret en fordel).

Det som var til ulempe for polariserings filteret, var at det ga bildene litt mer blåskjær(kaldere)og en god del mindre kontrast!? Dette gjelder spesielt hvis sola(himmelen) er retta mer mot linsen!?

Er dette vanlig? Jeg har derimot klart å få noen små riper i filteret, men jeg har ikke sett noe direkte tegn til dette på de bildene jeg har tatt med filteret hittils!? Har også hørt at slike små riper ikke skal syntes og at det må være snakk om sikkelig store riper før det går utover bilde kvaliteten!?

Håper ikke noe det er noe galt med filteret, siden dette var et relativt dyrt filter(900kr)

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du kan nok oppleve at hvitbalansen endrer seg litt, og himmelen blir jo mer blå.. Så høres ikke veldig unaturlig ut. Ripene bør vel ikke gjøre så mye så lenge det ikke er noe direkte sollys.

Vet at polariserings filtere gjør himmelen mer blå på en solskinns dag, men ikke at det skulle gjøre hele bilde kaldere og mer kontrastløst!?

Lenke til kommentar

moholt?;) eksponeringen blir jo påvirket av polafilteret, så det blir nok endring, men ser ikke ut som noe som ikke kan fikses i etterbehandling. Men, er uerfaren med polafilter, så om det er noe feil/dårlig med filteret må andre ta seg av..

Lenke til kommentar
du kan nok oppleve at hvitbalansen endrer seg litt, og himmelen blir jo mer blå.. Så høres ikke veldig unaturlig ut. Ripene bør vel ikke gjøre så mye så lenge det ikke er noe direkte sollys.

Moholt ja, studerer biologi på NTNU :D

Lenke til kommentar

Moholt ja, studerer biologi på NTNU :D

:!: ( så det med en gang det var Moholt ja)..kunne ikke se særlig forskjell på de to bildene jeg. Har selv kjøpt samme filter, men ikke begynt å bruke det enda. Det er vel kanskje en viss teknikk man må benytte da :hmm:

RandiA

Lenke til kommentar

Har opplevd det samme som deg ang kaldere farger,endrer hvitbalansen fra feks dagslys til skygge og synes det hjelper på endel bilder.

Husk å justere filteret når du fotograferer,vri det til ønsket effekt,dette kan du fint se i søkeren.

Foretrekker fremdeles å bruke filteret så mye som mulig fordi jeg ofte unngår utbrent himmel OG får en bedre fargemetning.Synes jeg får bedre resultat med filteret,enn uten,i de fleste tilfeller.

Kan vel legge til,at mens jeg uten filter ofte kan undereksponere,gjerne med et par trinn,virker det som om det funker bedre med en ørliten overeksponering med filteret på. :cool:

Lenke til kommentar

Jeg opplever nesten det motsatte, bildene ser ut til å bli mer overeksponert med filteret!?

Men det du sier høres jo mer korrekt ut, siden filteret slipper inn mindre lys, noe som derimot gir tregere lukkerhastighet(er nesten et must med stativ hvis man skal bruke et polariserings filter under litt dårligere lys forhold)

Se feks på eksemplene jeg la ut, bilde nr en, som er tatt med filteret, er litt lysere og har mindre kontrast! Jeg vet derimot åssen man bruker filteret og hvis man ser på bilde, så er refleksjonenen fjerenet.

Når det gjelder å unngå overeksponert himmel, så trodde jeg ikke at et polariserings filter hadde noe som helst effekt, her er det vell ndg filtere som kun hjelper...eller tar jeg feil nå!?Et polariserings filter gjør bare himmelen mer blå, men det klarer ikke å "redde" en overeksponert himmel vell!? I så fall, så funker mitt filter dårlig ;)

Lenke til kommentar
Jeg har derimot klart å få noen små riper i filteret, men jeg har ikke sett noe direkte tegn til dette på de bildene jeg har tatt med filteret hittils!?
Riper og smuss på filter og objektivglass vil vanligvis vises som en reduksjon av kontrast, spesielt hvis du får sollys på glasset. Solblender er ofte den mest kostnadseffektive måten å forbedre bildekvaliteten.

På ekstrem vidvinkel så vil man kunne få avbildet det som er på frontglasset men det hender ikke med de fleste objektiver.

Lenke til kommentar

Leste nettopp dette;

To prevent your DSLR from counteracting the polarizing effect, set the White Balance to Daylight and consider applying negative Exposure Compensation of, say, -2/3 or -1 EV.

Får prøve ut det og se om det vill løse "problemet" mitt!=)

Lenke til kommentar

Hei.

Det tok litt tid.

Jeg syns du absolutt skal prøve de innstillingene,tar gjerne imot tilbakemeldinger,dette er jo interesant.

Jeg har akurat oppdaget problemet som du nevnte,selv,ikke særlig problemer med kontraster,men fargetemperatur,og hos meg(bruker Canon sitt DPP)ble det helt klart varmere når jeg rettet hvitbalansen fra daylight til shade,på NOEN bilder,ikke alle!

Kan jo være flere på forumet som kan forklare hva som skjer.

Jeg har vent meg til å undereksponere(prøver å finne et gjennonsnitt)uten filter,og hvis jeg gjør det med pola blir de svært mørke,men med en LITEN overeksp.virker det som om det funker bedre.

Det med himmel,er jo spesielt når det er skyer,godt opplyst av solen,

som jeg synes det funker bedre,da blir det mer dempet og mer detaljer. Skal sjekke det med motlys på jevn himmel,har ikke tenkt så mye på det,er ofte en vanskelig balansegang mellom lys og skygge.

Dette blir jo litt subjektivt og,men vi får teste ut.

Det med for lite lys med pola er jo noe som dukker opp innimellom.Jeg bruker stort sett 100 ISO,men hvis det plutselig skyer over,og jeg ikke vil skru av filteret og stativet ligger i bilen el.skrur jeg opp ISO,en litt,og tilbake igjen når solen skinner. :p

Du får ha lykke til med testingen!

Lenke til kommentar

Prøvde å undereksponere litt, og det ser ut til å hjelpe litt for å øke kontrastene som jeg mister ved å bruke filteret! Når det gjelder hvit balansen, så er ikke det så big deal siden jeg skyter i raw=)

Men jeg har derimot også lest at hvilken linse man bruker også har en del å si, gode linser vill "utnytte" filteret bedre og gi bedre kontraster, så kvaliteten på linsa og filteret har nok et samspill!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...