MrAHB Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Nvidia Geforce 8200/8300/9300/9400 støtter også 7.1 LPCM over HDMI. Da er det ingen tvil om hva jeg ville ha valgt Lenke til kommentar
bandit Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Nvidia Geforce 8200/8300/9300/9400 støtter også 7.1 LPCM over HDMI. Da er det ingen tvil om hva jeg ville ha valgt Takker for mye bra inputs folkens. Har begynt å vurdere litt moderat Overklokking, E5200 skal vel være ypperlig til det.. Har igrunn kommet fram til at jeg har to valg sammen med min E5200: 1. Gigabyte GA-E7AUM-DS2H (Rev 1.0) Fordeler: Slipper ekstra skjermkort Ulemper: Mindre oppgraderingsmuligheter på skjermkort, men FULL-HD er ja MAX, trenger ikke noe "bedre"? 2. Gigabyte GA-EP45C-DS3R (rev. 1.0) + Gainward GeForce 9500GT 256MB PhysX CUDA (som jeg har liggende fra før) Fordeler: Bedre(?) overklokkingsmuligheter Ulemper: Andre fordeler/ulemper jeg glemmer her??? Hvordan er egentlig overklokkingsmulighetene til GeForce 9400 sammenlignet med P45 chipsettet???? CPU-kjøler: Har som sagt kjøpt dette "kabinettet" Har derfor ca max 15cm høydeklaring til en cpu-kjøler. Lurte derfor på om noen kunne anbefale noen av disse kjølerne (med tanke på litt overklokking): Zalman CNPS9500LED Noctua NH-C12P Thermaltake V1AX Har Thermaltake Golden Orb II liggende fra før. Er den bra nok?? Håper dere kommer med enda flere tips folkens..... :-) Endret 5. juni 2009 av bandit Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Selv om du kjøper Gigabyte GA-E7AUM-DS2H (Rev 1.0) kan du jo fortsatt kjøpe deg skjermkort ved en senere anledining. (Eleer med en gang). Jeg er usikker på om det innebygde skjermkortet blir koblet ut om man setter ett PCIe x16 skjermkort i hovedkortet, men det kan kanskje noen andre svare på. -Men jeg ville valgt som følger: Om man kan bruke hdmi utganen OG ett 9500GT skjermkort ville jeg ha valgt 9400 hovedkortet. Jeg vil faktisk tro at din golden orb vil fungere helt greit. Du hadde noen spørsmål for og mot P45. -Jeg har selv ett P35, og min erfaring er at Intel brikkesett fungerer helt greit, og har akkurat passe med tilkoblingsmuligheter, men ikke så mye mer. nVidia derimot gjør sitt ytterste for å presse mest mulig inn på samme brikke, noe som i en del tilfeller gjør at brikkesettene deres blir noe varme. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Jeg tror overklokkingsmulighetene er omtrent like på geforce brikkesettet og P45, uten at jeg er noen ekspert. (Det finnes en artikkel om dette på Tomshardware, men finner den ikke igjen). Geforce 9500GT 512Mb utgaven vil gi litt bedre bilde på vanlige tv sendinger, regner med at 256Mb utgaven også er kraftigere (bedre postprossesering/deinterlacing av bildet). Men de utvikler mer varme og krever mer kjøling. Kjøleren du har fra før burde holde. Edit: En liten google search så fant jeg dette: This GIGABYTE GA-E7AUM-DS2H wont come close to what the GA-EP45-UD3R can do. Sorry its hard to have the best of both worlds. Spend the money on a GA-EP45-UD3R and buy a dick cheap video card like a 7200se or something Så i forhold til overklokking er nok P45 bedre.. men det kommer jo ann på hvor mye du ønsker å overklokke en stuepc. Jeg ville heller undervoltet den for mindre varme/støy Endret 7. juni 2009 av obergeru Lenke til kommentar
bandit Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Geforce 9500GT 512Mb utgaven vil gi litt bedre bilde på vanlige tv sendinger, regner med at 256Mb utgaven også er kraftigere (bedre postprossesering/deinterlacing av bildet).Men de utvikler mer varme og krever mer kjøling. Nå skal ikke jeg se tv-sendinger, blir mest å se nedlastede filmer/serier/musikkvideoer. Men regner med at den litt forbedringen gjelder her oxo :-) Så i forhold til overklokking er nok P45 bedre.. men det kommer jo ann på hvor mye du ønsker å overklokke en stuepc. Jeg ville heller undervoltet den for mindre varme/støy Undervolt=underklokke ??? eller kjøre med samme ytelse, men bruke mindre power?? off, litt av et dillemma asså :-) Har litt lyst til klokke litt oxo, f.eks fra 2,5 til 3 Noen formening om hvor "mye" GA-E7AUM-DS2H klarer å klokke? Slik det ligger an nå så ligger det mest ann til innkjøp av GA-EP45C-DS3R (rev. 1.0) (med RAID og DDR3/DDR2 combo. til ca 970kr , så er jeg litt friere til både å klokke og skifte grafikk-kort fremover.... Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Undervolt=underklokke ??? eller kjøre med samme ytelse, men bruke mindre power?? Underklokke ja Du trenger som regel ikke så mye regnekraft til en HTPC siden skjermkortet gjør det meste av jobben. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) nei undervolte betyr ikke underklokke, underklokke betyr underklokke som et eksempel har en cpu som fra intel sin side starter på 1,25V men den trenger egentlig ikke mere en 1,0V det utgjør enormt med varme. og mellom 40-50W i forbruk og ca varme så dette er rett eller kjøre med samme ytelse, men bruke mindre power?? resultetet er mindre varme som gir mindre kjølebehov som gir mindre støy ike stress med OC, du blir neppe og merke det på noe annet en støy og varme. de fleste hovedkort i dag klokker godt nok slik at luftkjøling er begrensningen Endret 7. juni 2009 av leifeinar Lenke til kommentar
bandit Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 nei undervolte betyr ikke underklokke, underklokke betyr underklokke som et eksempel har en cpu som fra intel sin side starter på 1,25V men den trenger egentlig ikke mere en 1,0V det utgjør enormt med varme. og mellom 40-50W i forbruk og ca varme Ok, hvor forsiktig må man være når man undervolter evnt overvolter?? hvilke symptomer får man om man f.eks setter ned (evnt. opp) volten for mye? Og mens man er i farta, hva er akseptabel temp på en E5200 ?? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 beste du kan gjøre er og kjøre prime 95 det kræsjer ved for lite volt. så sett ned gradvis, kjør litt prime95 som er en stabilitets test, så finner du hvor lavt den kan gå. http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103 Lenke til kommentar
bandit Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Ble til at jeg bestillte Gigabyte GA-EP45C-DS3R (rev. 1.0) fra amentio, men etter at jeg bestilllte økte de prisen med ca 130kr :-) For håpe de sender til gammel pris :-) Men neste problem nå er cpu-kjøler, tenkte på thermaltake Blue orb II, men på komplett.no advarer de om at den ikke passer gigabyte HK, noen som kan bekrefte/avkrefte dette??? og hvilke cpu-kjølere bruker dere som har GA-EP45 kort??? PS: Har en høydebegrenseing på ca 15-16cm Lenke til kommentar
asjafjell Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Hei! Ser at du, Bandit, søker akkurat det samme som meg når det gjelder HTPC-deler. Hvis man antar at spesifikasjonene på HDMI er de samme for et hovedkort som et skjermkort, hva vil være forskjellene når det kommer til rendering, bruk av prosessor, varme osv Er veldig i tvil på om jeg skal gå for billig hovedkort og et greit skjermkort med HDMI-utgang eller et mellomdyrt hovedkort. Takker for svar! Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Hei! Ser at du, Bandit, søker akkurat det samme som meg når det gjelder HTPC-deler. Hvis man antar at spesifikasjonene på HDMI er de samme for et hovedkort som et skjermkort, hva vil være forskjellene når det kommer til rendering, bruk av prosessor, varme osv Er veldig i tvil på om jeg skal gå for billig hovedkort og et greit skjermkort med HDMI-utgang eller et mellomdyrt hovedkort. Takker for svar! En ting å tenke på hvis du har (eller kommer til å kjøpe) en forsterker som kan benytte 7.1 HD-lyd er at det er ganske få valgmuligheter. nvidia har noen løsninger til hovedkort, men ikke til skjermkort(!), mens ATI tror jeg kun har skjermkort som takler 7.1 lyd (4000-serien). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå