Gå til innhold

Skal kjøpe konsoll, men hvilken bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Din mening har ingen verdens ting med reglene.

Lengden på reklamasjonsretten varierer i forhold til produkttypen. Produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år har 5 års reklamasjonsrett, dette er f.eks. store hvitevarer, TV apparater, stasjonære HI-FI anlegg, PC og mobiltelefoner.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmål:

Playstation-konsollen min har gått i stykker. Den er 3 år gammel. I følge selger har jeg ingen reklamasjonsrett da han hevder reklamasjonsretten er 2 år. Er dette riktig?

Svar:

I følge forbrukerkjøpsloven er det 5 års reklamasjonsfrist på varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, for eksempel to og et halvt år. Forbrukertvistutvalget har i en konkret sak bestemt at 5 års reklamasjonsfrist gjelder for en Playstation 2. Utvalget sammenligner spillet med en CD-spiller eller DVD-spiller, som begge har 5 års reklamasjonsfrist. Se Forbrukertvistutvalget for nærmere detaljer om saken.

http://forbrukerportalen.no/faq/1125300714.59

Lenke til kommentar

Og PS3 blir ikke tatt som BD-spiller...? BD-spillere bør jo ha samme reklamasjonsrett som DVD-spillere.

Og jeg tror ikke at de ville tatt inn den ødelagte konsollen din hvis de ikke hadde blitt tvunget til det av forbrukerkjøploven. Reperasjon koster penger og det ville ikke Sony betalt hvis de ikke ble tvunget til det.

Edit: Fant dette:

Skal vare i fem år

- En spillkonsoll som Xbox 360 må forventes å vare i mer enn to år, og dermed har forbrukeren fem års reklamasjonsrett gjennom Forbrukerkjøpsloven, sier rådgiver Jarle Vinje i Forbrukerrådet.

Xbox 360 har spesielt store problemer, men Forbrukerkjøpsloven omtalt i denne artikkelen gjelder alle liknende elektroniske produkter.

http://www.spillmagasinet.no/article1195406.ece

Endret av Kris
Lenke til kommentar
5 års reklamasjon på varer som er ment å vare lenge, som f.eks vaskemaskiner, ovner og slikt. Bruksgjenstander som småelektronikk av f.eks konsoller har 1 års garanti.

Så dette er feil da?

Reklamasjon vil IKKE bety det samme som å heve kjøpet. Reklamasjon er noe en kan gjøre om produktet (i løpet av stipulert levetid) ikke fungerer, eller ikke fungerer som annonsert på forhånd. I tilfellet med brunvarer, datamaskin ol. så er forventet levetid stipulert til 5 år. Slutter BD-spilleren å fungere, vil jeg mene dette er klart innenfor hva reklamasjonsrett skal dekke, så du trenger ikke å uroe deg for dette.

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10656836

Utdrag fra forbrkjl. §27:

"Reklamasjon må skje senest to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år"

Jeg mener at en PS3 skal vare i lenger enn to år.

Og hvor tar jeg feil?Eneste jeg bommer med er 1 år kanskje, men du quoter jo det samme som jeg har sagt bare tatt fra lovdata. Vet at en del mener at en konsoll skal vare lengere enn 2 år men der strides det og mellom Forbrukerråde og utsalgssted. Inntil noen har prøvd det ut og fått det konstantert en vei eller den andre så er det fremdeles åpent for strid hva som gjelder.

Lenke til kommentar
Vet at en del mener at en konsoll skal vare lengere enn 2 år men der strides det og mellom Forbrukerråde og utsalgssted.

Det er jo forbrukerrådet som bestemmer det. Og de har sagt at konsoller skal vare i 5 år:

Skal vare i fem år

- En spillkonsoll som Xbox 360 må forventes å vare i mer enn to år, og dermed har forbrukeren fem års reklamasjonsrett gjennom Forbrukerkjøpsloven, sier rådgiver Jarle Vinje i Forbrukerrådet.

Xbox 360 har spesielt store problemer, men Forbrukerkjøpsloven omtalt i denne artikkelen gjelder alle liknende elektroniske produkter.
Lenke til kommentar

Sier rådgiver Jarle Vinje, jeg kan ikke se at det er noe annet enn synsinger fra en rekke hold, eneste tilfellet jeg ser er at PS2 fikk 5 års reklamasjonsrett grunnet DVD spilleren men utenom det har jeg ikke sett dette prøvd ut enda.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke åpenlyst, PS2 fikk den retten fordi den ble klassifisert som DVD spiller, om det er tilfellet med dagens konsoller derimot er ikke prøvd enda. Forbrukerrådet mener at det er 5 år men jeg kan ikke se at det er prøvd enda så om det blir tilfellet er en helt annen sak.

E1:

Verd å merke at samme tvisten var oppe rundt mobiltelefoner, hvor fabrikken mente at 1 år kanskje 2 var maks levetid for en mobiltelefon. Nå er det sterke krefter i sving rundt dette og det kommer eller er kommet 5 års reklamasjon på mobiltelefon. Er ikke helt sikker her...

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Det er vedtatt 5 års reklamasjonsrett for mobiltelefoner. Det er en avgjørelse jeg mener er feil. Synes mobiltelefoner burde klassifiseres som andre bærbare enheter (cd-spillere osv) og dermed ha 2 år. Spillekonsoller derimot er helt åpenbart samme type produkt som en CD/DVD-spiller eller TV eller stereoanlegg og andre stasjonæres brunevarer og derfor blir reklamasjonstiden 5 år.

Jeg forstår ikke hvordan du kan være uenig. Hva mener du er så prinsippielt forskjellig fra en TV til en spillekonsoll?

Lenke til kommentar

Har aldri utalet meg om noe personelig mening, jeg har bare diskutert rundt det som jeg tolker utfra loven, hva jeg mener personelig har aldri vært oppe og jeg ser ikke noe grunn til å dra det opp nå heller. Jeg sier bare at det er aldri prøvd ut med eldre konsoller over 2 år i norsk forbrukerklage saker og dermed vet man ikke hvordan loven blir tolket av de med utøvende makt. Om man får en rettskraftig dom som sier at joda konsoller skal ha 5 års reklamasjon så greit. Nå utvidet Microsoft sin garanti fordi de viste at de hadde et problem med sin enhet. Det tok dem jævlige lang tid spør du meg, noe de kunne unngått om de hadde laget en funksjonibel enhet som ikke spilte russisk rullett med innmaten men det er en annen side av saken. Men med denne utvidete garantien får man vel aldri vite hva som er hva egentlig, har tilgode å se PS3 maskiner som bryter sammen for et godt ord og Wii maskiner som bryter sammen for et godt ord kombinert med forbrukere som ikke får det som de mener de har krav på. Inntil den dagen står jeg fremdeles på min tolkning av loven.

Lenke til kommentar
I USA er nettet bygget ut for slike tjenester, her i Norge er det ikke det, og slik er det og mange andre steder i Europa. Intill de har en internettlinje som holder mål med høy nok hastighet for å laste ned slike ting så tror jeg nok at det vil holde godt trinn med over disk distro :)

Og når internettlinjeje blir såpass rask at det er verd å satse på et slikt prosjekt så er Sony der med...

Det er vel mer eller mindre bygget ut her og, men problemet er at Telehor sitter på fibernettet som går til tilnærmet alle nokså nye og nyoppussede hus og leiligheter, jeg vil tippe ca. 80% av alle hus i landet egentlig har fiber. Men Telehor vil ikke bruke dem enda...

Lenke til kommentar

"Det er jo forbrukerrådet som bestemmer det. Og de har sagt at konsoller skal vare i 5 år":

Forbrukerrådet bestemmer ingenting.. De legger gjerne føringer på hvordan lovene skal tolkes, men dersom det er uenighet, har de ikke makt eller myndighet til å gjøre noenting.. Men ellers er jeg enig i at en konsoll bør vare vesentlig lengre enn 2 år.

Mobiltelefon derimot burde vært 2 års reklamasjonsrett og helt sykt at det har blitt 5 år.. Men nå kommer jo snart eøsregler som gjør at norske forbrukerne får dårligere rettigheter. Så det kommer nok til å bli 2 år for både xboxer og mobiler etterhvert..

Lenke til kommentar
I USA er nettet bygget ut for slike tjenester, her i Norge er det ikke det, og slik er det og mange andre steder i Europa. Intill de har en internettlinje som holder mål med høy nok hastighet for å laste ned slike ting så tror jeg nok at det vil holde godt trinn med over disk distro :)

Og når internettlinjeje blir såpass rask at det er verd å satse på et slikt prosjekt så er Sony der med...

Festlig at dette skjedde så få dager etter denne posten...

"Microsoft announced the Games on Demand service for the Xbox 360. Set to launch in August, the service allows 360 owners to purchase and download a select offering of full retail 360 games online."

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...