Gå til innhold

Skal kjøpe konsoll, men hvilken bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Jeg ville ikke sagt det for tidlig. Microsoft er flinke med nettdistribujon. Blant annet selger de filmer som hakka møkk via Netflix i USA og de jobber med lignende tjenester i Europa. Spill distribueres i stor stil på 360en via nettet, eller glemte du Xbox Live Arcade? ;)

7 gigabytes med full-versjonsspill er nok ikke klart for nettdistribusjon enda, men det kommer nok med tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I USA er nettet bygget ut for slike tjenester, her i Norge er det ikke det, og slik er det og mange andre steder i Europa. Intill de har en internettlinje som holder mål med høy nok hastighet for å laste ned slike ting så tror jeg nok at det vil holde godt trinn med over disk distro :)

Og når internettlinjeje blir såpass rask at det er verd å satse på et slikt prosjekt så er Sony der med...

Lenke til kommentar

Vet ikke hva du mener med at nettet er "bygget ut for slike tjenester", men USA er på 19. plass i verden når det gjelder utbredelse av bredbånd internettaccess ifølge tall fra OECD. Norge er på tredjeplass, med Nederland og Danmark foran. USA er også på 19. plass når det gjelder gjennomsnittlig hastighet. Her er det Japan og Korea som leder.

Lenke til kommentar

Nå er bredbånd og en veldig bred definisjon, man kaller det "mobilt bredbånd" selv om man bare maks får 286 kb/s f.eks. Det jeg mener er at i Norge f.eks har man alt for lav snittfart over hele landet for å ha en tjeneste som dette. Og slik tror jeg det er i mange andre land og, det tar fremdeles litt for lang tid å laste ned 7 Gb.

Lenke til kommentar

Tihi, søtt med fanboys som diskuterer..

Når du skal kjøpe spillmaskin, se på hvilken maskin som har flest spill som du liker.

At 360 har Gears of War, har ikke mye å si når du ikke vil spille slike spill (selv om det er drit bra! :p). Gå derfor inn i en spillbutikk, eller nettbutikk, og finn spill du har lyst til å spille. Det er tross alt en SPILLmaskin. Media og slike funksjoner er bare ting som er lagt på i etterkant.

Lenke til kommentar
PS3 er den klarte beste blu ray spilleren på markedet - når du tar med alt det andre du får med. Og hvem vil ha 2 bokser ved siden av Tv`n når du kan begrense deg til 1?

Jeg ser mange fordeler med å ha 2 bokser i stedet for en. Jeg tror at produktet blir bedre om man kun satser på en hovedfunksjon, i stedet for en boks til å gjøre alt. Dersom man kjøper spillmaskin og blurayspiller, kan man se blurayfilmer om spillmaskinen går i stykker. kjøper du ps3 og den går i stykker, kan du hverken spille eller se film når den er på rep.

Har du blu ray spiller separat, kan dama se på film mens du spiller, så slipper du å få mas om å slutte å spille. Dette forutsatt at du har to tver, men det er det jo mange som har. Kanskje du kan spille mer??

Endret av husgutt
Lenke til kommentar
PS3 er den klarte beste blu ray spilleren på markedet - når du tar med alt det andre du får med. Og hvem vil ha 2 bokser ved siden av Tv`n når du kan begrense deg til 1?

Jeg ser mange fordeler med å ha 2 bokser i stedet for en. Jeg tror at produktet blir bedre om man kun satser på en hovedfunksjon, i stedet for en boks til å gjøre alt. Dersom man kjøper spillmaskin og blurayspiller, kan man se blurayfilmer om spillmaskinen går i stykker. kjøper du ps3 og den går i stykker, kan du hverken spille eller se film når den er på rep.

Har du blu ray spiller separat, kan dama se på film mens du spiller, så slipper du å få mas om å slutte å spille. Dette forutsatt at du har to tver, men det er det jo mange som har. Kanskje du kan spille mer??

Hva med 2 PS3? :) Tenkte selvfølgelig antall bokser på stua...tror d blir rotete m 2 TV`er på samme rom, men men ...times are a changing.

Uansett når priskuttet kommer (og det kommer). Så blir most-bang-for-the-buck-krigen vunnet av PS3. Med mindre Xbox360 kutter prisen til 500,-

Lenke til kommentar
Og når det gjelde kino så merker jeg at jeg er mindre og mindre på kino med årene, var greit når man satt hjemme å så tv på 28" og hørte på tv lyden. Men nå som man har store hd tv'er og anlegg som spiller høyt og bra nok så er det faktisk bedre med film hjemme. Popcorn knaskende bråkete fjortisser gjør ikke akkurat en god film bedre.

:D rofle.

Du får gå på filmklubb og på småsalene andre uka, eller noe. Film er fremdeles best på Kino - halve opplevelsen er opplevelsen, som en sa..

Til OP - bare kjøp den du liker spillene til best. Og hvis du har andre venner med 360 så er det konge å spille på i en haug bra spill, og det er verdt kjøpet alene. Ps3en er litt mer asosial og privat. Home (virtuelle verdenen Sony bor i, tror jeg) kommer seg, men det er langt, langt, langt igjen, så ikke tro at det er stort sett det samme. 360en er best på online- spill slik det er nå. Og selv om det dukker opp invitasjonssystemer i WipeoutHD, eller voice og tekst- chat i Little Big Planet, så er dette spill- avhengig. Generell tekst- chat var en flott ekstra ting vi fikk i den sistle patchen - men det er litt skrale greier, gitt.

...så du kan kanskje velge om du satser på at det kommer noe ufattelig fantastisk på ps3en etterhvert, og spille multiplatform spill i mellomtiden - med dårligere kvalitet generelt (med unntak av f.eks Oblivion eller Mirror's Edge - du kan regne med at det blir mye av det samme på større multiplatform releaser fremover - vanskelig å se forskjell, men ingen spesialbehandling for ps3en).

Og det er helt klart ikke noe poeng å kjøpe ps3 for å spille multiplatform, så gjør følgende test: liker du Flower, flOW, WipeoutHD, MGS4, GT5, Heavy Rain, Killzone2, inFamous (og muligens er interessert i "Trico"), osv, så kan det være verdt det. Samme hvis du ønsker deg en billig blu- ray spiller, og helt greie mediaserver greier. Du kobler også til alt bluetooth og usb uten problemer, og kopierer filer frem og tilbake - det er ingen "vi gjetter på at dette kan bli et problem i retten en dag, så vi legger inn en idiotisk sperre på kopiering" på ps3en. Lyden via hdmi osv på ps3en er også overlegen - men det er ikke sikkert det er noe poeng på det oppsettet du vil bruke den på - og i såfall får du ikke noe ut av det dyre kjøpet.

Hvis du i tillegg ikke er litt piksel- hore, og ellers gir fullstendig blanke i om AIen er smartere enn deg, eller om det er utrolig komplekse geometriske bevegelser som foregår i spill- maskinen, når du ser en skygge eller en sky langt bak i bildet.. der en programmerer har brukt en uke på å fremstille grå overganger i uendelige trinn... ta en titt på 4d demoen for Killzone 2, for eksempel.. bryr du deg ikke noe om det, så er det null niks poeng å kjøpe ps3. Du vil ikke se noe forskjell uansett - heller at spill som kjører nedskalert på en sd tv ser forferdelige ut, har for små objekter, osv. Her har MS vært mer bevisste på hva folk flest har, og konsollen er overlegen på en standard tv. Men nå blir det jo veldig billig med en svær lcd med bra bilde, så det blir jo noe det går an å vurdere - men ikke kjøp en ps3 til en vanlig tv og stereo- speakere for å spille multiplatform.

Lenke til kommentar

Takker for alle flotte innleggene i diskusjonen! de er lastet ned og jobbet med på harddisken (aka hjernen).

Valget ble en x-box 360 Elite (sort).

Var i sverige og der var den jo litt billigere og svensk kurs og sånt så skulle jo bli billig :D (men den smarte selgeren klarte jo å lure meg en del da :S tenkte jeg skulle sende en mail og klage bare for morroskyld, min feil enkli, var mest i ekstase for å få en konsol).

Spilt Tomb Raider (som jeg kjøpte med) og er helt frelst!! :D

Bildet er utrolig fint på min 38" (tror jeg) hdtv.

Støyen ble jo borte ved å legge spillet på harddisken :)

Nå er jeg litt på jakt etter ekstra stuff til den (kontroll, ladestasjon/batteri) tips til dette? Finnes jo ikke så utrolig mye som jeg så i butikkene, men hva trenger man liksom?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Nå har jeg bare skumlest tråden, men jeg har ikke registrert at noen har nevnt håndkontroll. Jeg er svoren Sony-fan, men håndkontrollen til 360 regelrett pisser på PS3 sin. Grunn nok til at jeg kjøpte den møkkakonsollen faktisk (360 altså). Den sluttet å funke etter noen måneder, men håndkontrollen er fortsatt dødsbra.

Lenke til kommentar
Nå har jeg bare skumlest tråden, men jeg har ikke registrert at noen har nevnt håndkontroll. Jeg er svoren Sony-fan, men håndkontrollen til 360 regelrett pisser på PS3 sin. Grunn nok til at jeg kjøpte den møkkakonsollen faktisk (360 altså). Den sluttet å funke etter noen måneder, men håndkontrollen er fortsatt dødsbra.

Jassåja, bare skummlest.. ;) hehe

Det med håndkontrollen var faktisk noe en person i butikken sa til meg og ingen her på tråden.

Jeg er i hvertfall fornøyd med kontrollen så langt :)

(og garantien på maskinen: 360 - 3 år / PS3 - 1 år :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Reklamasjonsretten er nok til at jeg ikke gidder å forsikre de elektriske produktene mine i hvert fall.

Lenke til kommentar
(og garantien på maskinen: 360 - 3 år / PS3 - 1 år :)

Hvor har du det fra?

Hvis Xboxen din går i stykker kan du sende den inn til MS med mindre det har gått over to år. Da tar de den ikke inn, og du må levere den i butikken. Unntaket er hvis maskinen din får RRoD, da tar de den inn til det har gått tre år siden du har kjøpt konsollen. PS3 har også 3 år.

Og uansett har vi 5 års reklamasjonsrett i Norge.

:)

Lenke til kommentar
5 års reklamasjon på varer som er ment å vare lenge, som f.eks vaskemaskiner, ovner og slikt. Bruksgjenstander som småelektronikk av f.eks konsoller har 1 års garanti.

Så dette er feil da?

Reklamasjon vil IKKE bety det samme som å heve kjøpet. Reklamasjon er noe en kan gjøre om produktet (i løpet av stipulert levetid) ikke fungerer, eller ikke fungerer som annonsert på forhånd. I tilfellet med brunvarer, datamaskin ol. så er forventet levetid stipulert til 5 år. Slutter BD-spilleren å fungere, vil jeg mene dette er klart innenfor hva reklamasjonsrett skal dekke, så du trenger ikke å uroe deg for dette.

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10656836

Utdrag fra forbrkjl. §27:

"Reklamasjon må skje senest to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år"

Jeg mener at en PS3 skal vare i lenger enn to år.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...