Gå til innhold

sliter noen ganger med valg av hvitbalanse

Anbefalte innlegg

hei

jeg merker at på visse bilder så er der nesten irriterende vanskelig å bestemme seg for hvit balansen; skal bilde ha litt kjøligere trekk eller varmere!!

Er det noen andre her som har samme problemet!?

Kanskje jeg bare burde "stole" på kameraet og la være å rør hvit balansen når jeg behandler filene!?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er vel egentlig bare 2 gode løsninger på problemet, det ene er å bruke et gråkort, den andre er å bruke raw og justere det i etterkant.

slik jeg ser det er ikke det viktigste at hvitbalansen er 100% riktig, men at sluttreslutatet ser bra ut.

Lenke til kommentar
det er vel egentlig bare 2 gode løsninger på problemet, det ene er å bruke et gråkort, den andre er å bruke raw og justere det i etterkant.

slik jeg ser det er ikke det viktigste at hvitbalansen er 100% riktig, men at sluttreslutatet ser bra ut.

Er nettopp raw fila jeg snakker om, noen ganger så kan det være vanskelig å bestemme seg for hva som tar seg best ut ;)

Lenke til kommentar

Er nettopp raw fila jeg snakker om, noen ganger så kan det være vanskelig å bestemme seg for hva som tar seg best ut ;)

Hvis du har et sted på bilde som du kan bruke balansemåleren(eller hva det nå enn den heter) for å finne nesten riktig hvitbalanse, og deretter små justere etter egen smak. Det pleier jeg å gjøre.

Endret av Inc
Lenke til kommentar
jeg merker at på visse bilder så er der nesten irriterende vanskelig å bestemme seg for hvit balansen; skal bilde ha litt kjøligere trekk eller varmere!!

Om du ønsker et kjølig elelr varmt bilde er avhengig av motivet. Et utebilde om vinteren kan gjerne ha et kjølig drag, men et innebilde med stearinlys helt klart bør ha et varmt skjer.

Bilder tatt hvor det er blandet lys kan være en utfording. Dagslys, lysstoffrør, glødepærer, sterainlys etc er alle eksmepler på lyskilder som sjelden går godt sammen. Men de forskjellige fargetemperaturene kan også gi bilde et ekstra piff, evt. understreke ting i bildet.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at kameraet (D40) greier dette veldig bra på egen hånd (auto). Det er svært sjelden det er behov for å korrigere. Hvis jeg ønsker en spesiell tone i bildet, tar jeg det heller senere i photoshop.

Noe annet er det selvfølgelig hvis jeg umiddelbart ser at automatikken har sviktet og at bildet har fått et toneavvik.

boos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...