johome Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg har tenkt å ha flere OS på dataen min (XP, W7 + Linux) Lurer på om det finnes programmer som lar meg bestemme hvilket OS som skal boote. Og hvis jeg bestemmer meg for å fjerne et OS , så skal de andre OS'ene fortsatt boote uten problemer. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 med mindre du har satt en hdd til master så skal det gå av seg selv. et program er som ofteste lite brukbart før windows booter. men for all del. jeg er åpen for å bli slaktet.. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hvis du bruker linux så fikser vell Grub biffen. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Du trenger en bootloader som kan starte alle operativsystemene du ønsker å installere. Windows sine bootloadere klarer kun å laste Windows-OS som er av samme versjon eller lavere. Dvs, Win7 sin bootloader kan laste XP, Vista og Win7. XP sin bootloader kan kun laste XP eller eldre OS. For Linux er vel GRUB den vanligste bootloaderen. GRUB kan laste Linux, pluss at den kan laste bootloaderen til Windows som igjen laster Windows. Grub kan installeres manuelt, eller du kan få det automagisk satt opp dersom du installerer Windows-OSene i gamlest-først rekkefølge, og deretter installerer Linux sist. Lenke til kommentar
johome Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg har litt dårlig erfaring med Grub. Jeg har XP x64 som hoved OS (og det vil jeg fortsette med). Lastet så ned Linux Mint. Bestemte meg så for å fjerne Mint , fordi jeg ville prøve Mandriva, og da ville ikke XP boote mere. Måtte ta en full reinstall av XP. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Bootit NG er en avansert bootloader. Men ikke gratis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå