Gå til innhold

Hva skader CPU? Høy volt eller varme?


Anbefalte innlegg

På i7 920'en min som jeg kjørte på 4 ghz uten HT, endte jeg opp på 63 grader på maks temp. (prime 95, 20 minutter) Dette syntes jeg var overaskende kaldt i forhold til mange andre her? CPU'en kjøres også på 1.4 volt. Vist jeg øker denne til 1.5 volt (for å klare en bedre klokk) og la oss si jeg ender opp på 80 grader maks load, vil det kunne skade CPU da?

 

Har lest at 1.4 er maks 24/7 klokk. Men jeg har fantastisk god temp.

 

Vist noen lurer så har jeg Noctua NH-UP12 viften, 1 push en pull som kjøres på 8V.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke det bør gå over 70 grader... Men 4ghz er da nok? Eller?
Ok, ser folk som primer som er oppe i 90 - 95 uten at dem sier det skader CPU'en. Men de fleste tror jeg skjønner at 90 grader er en smule mye. 4ghz er greit ja, men vil jo få den til å yte maks :)
Lenke til kommentar
Anyone ? =)

 

Jeg vil først si at jeg er på ingen måte ekspert på området og hare bare overfladiske kunnskaper om transistorer.

 

Høy volt kan kille CPU'en din kjapt hvis du er "for raus" med den. Høy temperatur vil redusere levetiden på prosessoren. Tror at du kan finne ut mer detaljert om dette ved å lese spesifikasjonen på intel sine sider.

 

Jeg tror at 65 grader var ansett som en fin balansegang mellom levetid og fin overclock for 65 nm teknologien. Hva det er for 45 nm vet jeg ikke.

 

EDIT:

Det fremstår ikke klart av det opprinnelige innlegget at volt økningen vil garantert også redusere levetiden på en CPU. En annen ting er varme i dette tilfelle er jo en funksjon av spenning...

Endret av PzMan
Lenke til kommentar
Anyone ? =)

 

Jeg vil først si at jeg er på ingen måte ekspert på området og hare bare overfladiske kunnskaper om transistorer.

 

Høy volt kan kille CPU'en din kjapt hvis du er "for raus" med den. Høy temperatur vil redusere levetiden på prosessoren. Tror at du kan finne ut mer detaljert om dette ved å lese spesifikasjonen på intel sine sider.

 

Jeg tror at 65 grader var ansett som en fin balansegang mellom levetid og fin overclock for 65 nm teknologien. Hva det er for 45 nm vet jeg ikke.

Yes, tror det du sier dem stemmer egentlig nokså bra. Dem som bencher på LN2 drar jo langt over 100- (usikker på nøyaktig tall) og stiller ikke opp volten til sånn 2V på 45nm selvom dem har langt over -100 minus på CPU'en.

 

Takk takk :)

Lenke til kommentar

Må innrømme at etter å ha tenkt mer på saken så er den første teorien min delvis feil.

 

Varmen i en CPU påvirker ikke levetiden til en CPU direkte. Varmen er funksjon av spenning i dette tilfelle. Varmen påvirker stabiliteten i en system og ledningsevnen.

Spenningen som driver transistorene i en CPU påvirker levetiden derimot direkte pga eletkronmigrasjonen.

Både varmen og volten killer CPU'en men varme effektene kan dempes ved kjøling.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er litt offtopic, men lurte på om du kunne fortelle meg litt om kjølinga i kabinettet ditt Jompio. Har bestilt i7 920 d0 stepping, Asus P6T Deluxe V2 og Noctua NH-UP12 1366 og siden du hadde samme opplegget lurte på hvilke temps jeg kunne vente meg.

 

Har Lian Li PC-V1010B. Referansebilde av innsiden:

34.jpg

 

Den har ikke inntaksvifte i varmesonen HK er i, men perforerte 5 1/4" covers og ei 120mm uttaksvifte rett ved CPU. I tillegg har den ei 120mm vifte som peker 45 grader ned mot RAMbrikkene.

v2010t9s.jpg2.jpg

 

45 gradersvifta vil da suge suge litt luft igjennom 5 1/4" coverene hvertfall, kjøle rambrikkene før noctuaen suger inn lufta på den ene sida, igjennom heatsinken, og ut på andre siden der den blir sugd rett ut av kabinettet. Blir effektivt 4 uttrekksvifter på rad der, så vil kanskje skape undertrykk i kabinettet og dra inn luft igjennom fronten, og under GFX kortet håper jeg. Så jeg vil egentlig vite litt om kabinettkjøling di så jeg har en liten ide om hva jeg kan vente meg :)

Lenke til kommentar
På i7 920'en min som jeg kjørte på 4 ghz uten HT, endte jeg opp på 63 grader på maks temp. (prime 95, 20 minutter) Dette syntes jeg var overaskende kaldt i forhold til mange andre her? CPU'en kjøres også på 1.4 volt. Vist jeg øker denne til 1.5 volt (for å klare en bedre klokk) og la oss si jeg ender opp på 80 grader maks load, vil det kunne skade CPU da?

 

Har lest at 1.4 er maks 24/7 klokk. Men jeg har fantastisk god temp.

 

Vist noen lurer så har jeg Noctua NH-UP12 viften, 1 push en pull som kjøres på 8V.

 

 

Om RealTemp eller CoreTemp kun viser 63c med 100% load i Prime small-FFT og 1.4v/4Ghz så har du fått en kjølig CPU.

 

En annen ting er at du kjører uten HT, og da faller raskt temperaturen 10-12c.

 

80c ved 100% last vil ikke være noe problem, men hvor ofte har du 100% last?

Lenke til kommentar
Sorry off topic, men er det verdt å aktivere HT når det kommer til ytelse/varme med vannkjøling?

 

Så vidt jeg forstår er det anbefalt å ha HT av når man klokker. Man kommer unna med lavere varme og vcore når HT er av. Er litt krøll med apps som assigner tråder til de fire "HT kjernene", og faktisk senker ytelsen også. Ytelsesøkningen er også litt tvilsom selv når alt går glatt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Angående temps på i7 er det flertall av de som sier den magiske grensen for å være 90C på "vanlig" kjøling som luft og vann. Holder du deg under 90, skal du være nokså trygg.

 

Jeg finner dette troverdig. Min 920 ble nesten 80C på stock-vifta med en OC på bare 3GhZ, under load. Og den var på ca 55C idle. Da jeg gikk over til vann, så jeg at det var muligens ørlite grann for lite termisk pasta på. Men dette er i orden nå, og med OC på 3,4 og alt på enabled av turbo, speedstep og HT, og CPU-voltage på 1.080 (1.1 i BIOS), maxer den på 55C load og ligger på 32C idle. Den kommer ikke over 90 før på 4,3GhZ med CPU-voltage på 1.47.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...