Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk R1 som privatist

Anbefalte innlegg

Hei.

Beklager hvis jeg lager en unødvendig tråd her nå, men har et lite spørsmål jeg gjerne skulle hatt besvart. Jeg går nå på vg2, og har blant annet matematikk R1 på timeplanen. Har vel kanskje ikke jobbet nok med faget, og derfor har ikke karakterene vært all verden. Forrige uke kom jeg i tillegg opp i eksamen i samme fag, og ble ikke helt fornøyd med det. Er redd karakteren i disse to fagene vil ødelegge en del for karaktersnittet mitt, og vurderer derfor å ta opp faget til høsten. I den anledning lurer jeg derfor på om standpunkt- og eksamenskarakteren min fra i år vil bli slettet til fordel for karakteren min på privatisteksamen, eller om en av dem vil bli stående.

Håper på et raskt svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Når du tar privatisteksamen vil du konkurrere i to forskjellige kvoter når du søker på høgere utdanning:

Primærvitnemålskvoten og sekundærvitnemålskvoten

I primærvitnemålet vil R1-karakterene du nå får bli stående for alltid, ingenting å gjøre med det.

I sekundærvitnemålet vil de R1-karakterene du nå får "forsvinne", og bli erstattet av én karakter fra privatisteksamenen.

Lenke til kommentar

Hei. Det som har blitt sakt, er det endel feil ved.

Ettersom den nye reformen har kommet er det nye regler. Du følger læreplan for kunnskapsløftet.

Hovedregelen her, er at du kan forbedre så mange karakterer du bare vill. Så fremt du er i videregående opplæring. Å da alikevell komme i primærkvoten når du søker til høyere utdanning (den kvoten som elever, rett ifra videregående søker i).

hva er en privatistkarakter?

En privatistkarakter er noe som kommer i stede for eller erstatter standpunkt karakter.

Eksempel:

Du får fire i karakter i R1 som standpunkt av skolen. I tilegg kommer du opp i eksamen og du får to der.

Da har du to karaktere i faget. Fire i standpunkt og to ifra eksamen. Dette er to ulike karakterer som vill begge stå på vitnemålet ditt.

Før så reknet de sammen standpunkt og eksamenskarakter og delte dette på to. Det er den gamle måten å gjøre det på, som ikke er gjeldende lenger.

Det vill si: 4 (standpunkt) + 2 (eksamen) = 6 = 6/2 = Karakter 3 får du i karakter i R1 (ifølge den GAMLE reformen)

Men etter kunnskapsløftet vill eksamenskarakteren være en egen karakter påført vitnemålet ditt. Altså dette vill være akuratt som en egen fagkarakter.

Hva skjer dersom du forbedrer deg som privatist?

Du tar opp faget og får fem på eksamen. Da kan du velge å ha den femmeren på ditt vitnemål. Da kommer både standpunkt og den gamle eksamenskarakteren til å bli slettet! Å du får fem i faget som privatist. Altså privatistkarakteren erstatter og kommer i stede for standpunkt karakter. Den erstatter også eksamenskarakteren din.

Du får altså fem i faget, i stede for fire og to.

Som nevnt havne du i primærkvote, dersom du gjør dette mens du er i videregående opplæring. Å det er jo du. Dersom du forbedrer deg ETTER du er ferdig med vgs, da havner du i ordinær kvote.

Håper det var et klart svar :)

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Ettersom den nye reformen har kommet er det nye regler. Du følger læreplan for kunnskapsløftet.

Hovedregelen her, er at du kan forbedre så mange karakterer du bare vill. Så fremt du er i videregående opplæring. Å da alikevell komme i primærkvoten når du søker til høyere utdanning (den kvoten som elever, rett ifra videregående søker i).

En privatistkarakter er noe som kommer i stede for eller erstatter standpunkt karakter.

Eksempel:

Du får fire i karakter i R1 som standpunkt av skolen. I tilegg kommer du opp i eksamen og du får to der.

Da har du to karaktere i faget. Fire i standpunkt og to ifra eksamen. Dette er to ulike karakterer som vill begge stå på vitnemålet ditt.

Før så reknet de sammen standpunkt og eksamenskarakter og delte dette på to. Det er den gamle måten å gjøre det på, som ikke er gjeldende lenger.

Det vill si: 4 (standpunkt) + 2 (eksamen) = 6 = 6/2 = Karakter 3 får du i karakter i R1 (ifølge den GAMLE reformen)

Men etter kunnskapsløftet vill eksamenskarakteren være en egen karakter påført vitnemålet ditt. Altså dette vill være akuratt som en egen fagkarakter.

Du tar opp faget og får fem på eksamen. Da kan du velge å ha den femmeren på ditt vitnemål. Da kommer både standpunkt og den gamle eksamenskarakteren til å bli slettet! Å du får fem i faget som privatist. Altså privatistkarakteren erstatter og kommer i stede for standpunkt karakter. Den erstatter også eksamenskarakteren din.

Som nevnt havne du i primærkvote, dersom du gjør dette mens du er i videregående opplæring. Å det er jo du. Dersom du forbedrer deg ETTER du er ferdig med vgs, da havner du i ordinær kvote.

Det klarte opp en del ting for meg og, men jeg har et spørsmål som kanskje du kan svare på. Jeg har fått vite at jeg ikke kan forbedre 1T-karakteren min fra 1. klasse og få den til å telle på primår, fordi jeg er ferdig med R1 før den tid. Vet du om dette gjelder for EngelskVG1 og international english, VG2? :)

Lenke til kommentar

Hei

Har eksamen i faget Matematikk R1 i morgen. Sliter litt med noen kompliserte derivasjonsoppgaver. Kan noen hjelpe meg å derivere følgende funksjon:

f(x) = x (25-x)^3

Jeg ser at vi må bruke kjerneregelen, men x-en foran parentesen forvirrer meg.

Kan noen gi meg en detaljert fremgangsmåte for derivasjonen? (Svaret skal til slutt bli: (25-x)^2 (25-4x) ).

Lenke til kommentar
Hei

Har eksamen i faget Matematikk R1 i morgen. Sliter litt med noen kompliserte derivasjonsoppgaver. Kan noen hjelpe meg å derivere følgende funksjon:

f(x) = x (25-x)^3

Jeg ser at vi må bruke kjerneregelen, men x-en foran parentesen forvirrer meg.

Kan noen gi meg en detaljert fremgangsmåte for derivasjonen? (Svaret skal til slutt bli: (25-x)^2 (25-4x) ).

Multiplikasjonsregelen på hele:

f(x) = x (25-x)^3

u = x v= (25-x)^3

u`= 1 v`= -3(25-x)^2 (finner den nedenfor)

-3x(25-x)^2 + (25-x)^3

(25-x)^2 er felles faktor.

(25-x)^2 (-3x + 25-x) = (25-x)^2 (25-4x)

Kjerneregel for å finne frem til v`:

(u^3)` = 3u^2

(25-x)` = -1

-3(25-x)^2

Jeg tror dette blir riktig.

Lenke til kommentar

Eksempel:

Det klarte opp en del ting for meg og, men jeg har et spørsmål som kanskje du kan svare på. Jeg har fått vite at jeg ikke kan forbedre 1T-karakteren min fra 1. klasse og få den til å telle på primår, fordi jeg er ferdig med R1 før den tid. Vet du om dette gjelder for EngelskVG1 og international english, VG2? :)

Hei. Du kan fint forbedre deg i 1T. Dette er et eget mattefag i forhold til R1.

Det samme gjelder for engelsken din. Engelsk VG1 og internasjonal engelsk (som er et programfag) kan du fint også forbedre uten problemer.

Som jeg har skrevet, så kan du forbedre hva du vill. Å alikevell havne i primærkvoten, så fremt du er i videregående opplæring.

I den gamle reformen, så kunne du ikke forbedre karkaterer på lavere nivå, når du hadde karakter ifra høyere nivå. Feks viss du hadde karakter 4 i 2MX (som nå er R1) og du hadde 6 i 3MX (som nå er R2) så kunne du ikke forbedre 2MX karakteren din. Men ikke bry deg om de gamle reglene. Forhold deg til de nye, for det er de som gjelder for deg. Å meg også :).

I tilegg til å forbedre, kan du også fint ta ekstra fag utenom. Altså du velger nytt fag i stede for forbedring på privatistweb. (dette er fag du ikke har karakter i fra før)

Å alikevell havne i primærkvote. Så fremt du er under opplæring.

Vurderer du å ta 1T som privatist, er det viktig å vite at alle hjelpemiddle er tilatt. Utenom del 1, som skal gjøres uten hjelpemiddler.

Selv har jeg tatt mange programfag ekstra. Å jeg er i videregående opplæring på VG2.

Lenke til kommentar
Det går ikke an å ta 1T som privatist, en må da ta 2T eller 2P som privatist, hvilken av de man velger bestemmer man selv.

Ja jeg mente 2T. Men dette dekker også 1T pensum. Beklager.

Samme gjelder for P matte.

Det vill si at dersom du har fått en karakter i 1T og har denne som standpunkt. Som mange har, siden det skifter om til S eller R matte. Så må du ta 2T. Denne karakteren vill da erstatte 1T.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...