deleder Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hei, vi er en gjeng på 25 gutter som har støtt på et lite problem. Vi har solgt en russebuss til en gjeng jenter. Vi skrev en kontrakt, men jenta som underskrev er ikke 18. Vi fikk et forskudd av pengene for cirka en måned siden på godt over 50%. Nå føler jentene seg lurt og vil ha prisavslag eller eventuelt gå tilbake på avtalen. Siden underskriveren er 18 er vel ikke kontrakten gyldig. Der jeg tenker vi har vårt på det tørre er at vi sitter med noe over 100 000 som de forhåndsbetalte oss. Har de da mulighet til å trekke seg? Jeg skjønner at de kan trekke seg, men har de da krav på å refundere de pengene som er allerede betalt? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Man kan fint kjøpe ting selv om man er under 18.. Hvorfor føler de seg lurt? Er bussen kaputt? Lenke til kommentar
deleder Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Man kan fint kjøpe ting selv om man er under 18.. Hvorfor føler de seg lurt? Er bussen kaputt? Nei, men de mener vi har solgt den til for høy pris. Bussen fungerer strålende. Men er det slik at du har lov til å signere en kontrakt på at man kjøper noe til en viss sum når du er under 18? Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Man kan fint kjøpe ting selv om man er under 18.. Hvorfor føler de seg lurt? Er bussen kaputt? Nei, men de mener vi har solgt den til for høy pris. Bussen fungerer strålende. Men er det slik at du har lov til å signere en kontrakt på at man kjøper noe til en viss sum når du er under 18? Vergemålsloven sier at umyndige primært disponerer egne penger, de 100.000 må vel antas også å være penger tilhørende andre. En slik avtale som er signert av en umyndig må man kunne tro må anses som ugyldig. Var den umyndiges verge (forelder?) involvert i handelen? Vergemålsloven § 37 Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Man kan fint kjøpe ting selv om man er under 18.. Hvorfor føler de seg lurt? Er bussen kaputt? Nei, men de mener vi har solgt den til for høy pris. Bussen fungerer strålende. Men er det slik at du har lov til å signere en kontrakt på at man kjøper noe til en viss sum når du er under 18? Vergemålsloven sier at umyndige primært disponerer egne penger, de 100.000 må vel antas også å være penger tilhørende andre. En slik avtale som er signert av en umyndig må man kunne tro må anses som ugyldig. Var den umyndiges verge (forelder?) involvert i handelen? Vergemålsloven § 37 Skjønner ikke umiddelbart hvordan §37 kommer til anvendelse her. Kan du utdype litt? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Utgangspunktet i norsk rett er at avtaler er bindende. Dette modifiseres for personer under 18 år til at de ikke kan inngå avtaler på egen hånd, men de kan inngå avtaler med vergens godkjennelse. Slik godkjennelse kan komme i forkant eller etterkant. Jentene selv kan ikke gå fra avtalen. Det er kun jentenes verger som kan nekte å godkjenne avtalen, slik at § 37 kommer til anvendelse. Bestemmelsen regulerer rettsvirkningene av at slik godkjennelse av avtalen blir nektet: Begge sider må gi tilbake det de har fått ut av avtalen. Jentene har da krav på å få tilbake det de har forhåndsbetalt. Problemstillingen bør behandles etter kjøpslovens regler, da vergemålsloven er lite sannsynlig at kommer til anvendelse her. Jeg ser på det som svært lite sannsynlig at jentas verge går tilbake på avtalen. Og avtalen kan i så fall kun heves for de jentene som er under 18. Det er lite fruktbart å få panikk bare fordi vedkommende er under 18. Det er mer hensiktsmessig å fokusere på hvorfor de ønsker prisavslag -- er prisen ikke i samsvar med gjengs pris for andre russebusser i tilsvarende stand? Lenke til kommentar
deleder Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Er det bare de som er under 18 som kan gå tilbake på avtalen? Den personen som signerte er under 18. Siden man disponerer egne penger når man er under 18 år, hvordan kan de da ha rett til å få pengene igjen? Prisen på bussen er på langt nær akseptabel i forhold til markedspris. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Prisen på bussen er på langt nær akseptabel i forhold til markedspris. Hva mener du med "på langt nær"? For meg betyr det at prisen er veldig forskjellig fra markedspris. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Prisen på bussen er på langt nær akseptabel i forhold til markedspris. Hva mener du med "på langt nær"? For meg betyr det at prisen er veldig forskjellig fra markedspris. Kunne gått hende vi kunne fått mer for den for å si det sånn. Uansett har vel ikke det noe å si juridisk? De har på ingen måte blitt lurt. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Er det bare de som er under 18 som kan gå tilbake på avtalen? Den personen som signerte er under 18. Siden man disponerer egne penger når man er under 18 år, hvordan kan de da ha rett til å få pengene igjen? Prisen på bussen er på langt nær akseptabel i forhold til markedspris. Prøv og les svaret du fikk en gang til. De som er under 18 kan ikke automatisk hevde at avtalen er ugyldig, alene fordi de er under 18. Verge er hovedsaklig foreldre/foresatte, med mindre noen har oppnevnt verge (men dette vet vi ikke noe om her). Hvis de foresatte hevder at avtalen er ugyldig, så kan en begynne å diskutere vgml. Det du beskriver er hvis jeg lager en avtale med en person om å kjøpe en vare for egne penger jeg har tjent. Men her har jo en gruppe med flere mindreårige slik du beskriver det satt seg i gjeld ved å binde seg til en avtale, hvor de overtar gjenstand X mot et vederlag. Dette vederlaget betales dels forskudd, og dels etterskudd. Når forskudd er betalt, skylder likevel gruppen dere et beløp...altså har en jo gjeld til dere. Personen som har signert avtalen har jo opptrådt på vegene av de andre, og således satt de i solidarisk gjeld ovenfor dere. (forutsettes jo at de andre var inneforstått med avtalen, og alle skulle betale like mye) Men hvorfor er du egentlig bekymret nå? Har de gitt noe indikasjoner e.l. på hva de vil foreta seg? eller for den saks skyld; brukt argumentasjonen med alder? Prisen på bussen er på langt nær akseptabel i forhold til markedspris. Hva mener du med "på langt nær"? For meg betyr det at prisen er veldig forskjellig fra markedspris. Kunne gått hende vi kunne fått mer for den for å si det sånn. Uansett har vel ikke det noe å si juridisk? De har på ingen måte blitt lurt. Det er din mening, men du ber om hjelp, og det tjener deg bedre å svare korrekt og presist på det som blir spurt om...fremfor å svare diffust Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 At kjøper nå synes prisen er for høy er vel ikke grunn til å bryte kontrakten, med mindre det i etterkant har kommet frem mangler utover det som kommer frem i kontrakten. Er grunnen til protestene ene og alene at prisen er for høy? Lenke til kommentar
deleder Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg er bekymret siden de sier de vil trekke seg siden de 3 som underskrev kontrakten er under 18 år. Vi har fått 110 000 og de skylder oss 80 000, hva ville dere gjort? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Fastholdt kontrakten. DE kan ikke gå fra kontrakten, men foreldrene deres kan. Man kan hovedsaklig ikke gå fra avtaler bare fordi man i etterkant synes prisen er for høy, med mindre man oppdager noe som kvalifiserer som avtalebrudd/mangel. I kjøpsforholdet har de ingen sak med mindre slik mangel finnes. I kontraktsforholdet ville det hjulpet en del å faktisk få vite hva kontrakten går ut på, samt hvem som undertegner på vegne av hvem. Hvem er de andre jentene? Har de fylt 18? Hvor mange snakker vi om? Lenke til kommentar
deleder Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Kontrakten går ut på at de kjøper vår russebuss (25 gutter) til kroner 190 000,-. 110 000,- er betalt i forskudd til oss. De 3 jentene som har signert er _ikke_ 18 år og de snakker på vegne av cirka 23 andre jenter der cirka halvparten er 18 år. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Aha. I så fall snakker vi om et fullmaktsforhold. De overårige kan ikke gå fra kontrakten. De mindreårige kan heller ikke gå fra kontrakten, men vergene deres kan velge å ikke godkjenne den (hvis dette skjer går det i så fall ut på det samme). Jentene som gruppe kan ikke gå fra kontrakten -- bare de mindreårige. Dette bør du få frem: En fullmektig trenger ikke å ha fylt 18 for å binde fullmaktsgiveren. De mindreårige som har signert har bundet både de mindreårige og overårige i kraft av det fullmaktsforholdet som foreligger mellom dem. Vi snakker om to avtaler her: Det er avtalen internt i jentegruppa om å kjøpe en buss, og avtalen mellom jentegruppa og guttegruppa om å kjøpe den spesifikke bussen. Den førstnevnte avtalen kan jentene komme seg ut av via vergemålsloven (ved å be mamma og pappa pent om å gå ut av avtalen). Den sistnevnte avtalen kommer jentegruppa som helhet seg ikke ut av med mindre det foreligger kjøpsrettslig mangel. De mindreårige vil da måtte overlate de overårige til "crash and burn". Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Skal dei holde tilbake betaling så må det være mangel på bussen som du/dere ikkje har opplyst om. At dei nok kan kjøpe ein buss billigare en det prisen var på når dei inngjekk avtalen er ikkje relevant. Folkl som kjøpte hus/leiligheit rett før boligprisane falt får ikkje prisavslag på bakgrunn av at verdien av boligen er lavere ved overtakelse en den var ved avtale om kjøp. Om avtalen skal hevast (er usannsynlig) og dere får igjen bussen og betaler tilbake forskudsbetalinga så er det også eit spørsmål om verdien på bussen etter at desse jentene har hatt den. Har dei lagt ned noe arbeid i den? Eller har dei latt den forfalle? Kan du seie litt meir om kontrakta? Eg lurer spesielt på om alle jentene er nemt med namn i kontrakta, eller om det einaste navnetrekka du har er til dei 3 jentene som var under 18. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg kan selge de brukte sokkene mine for 10.000,- om jeg vil. Hvis kjøperen i etterkant finner ut at min sokke-odør ikke kan brukes til å lage gull av allikevel, er det kjøpers problem så sant jeg aldri har lovt at nettopp dette var mulig. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg kan selge de brukte sokkene mine for 10.000,- om jeg vil. Hvis kjøperen i etterkant finner ut at min sokke-odør ikke kan brukes til å lage gull av allikevel, er det kjøpers problem så sant jeg aldri har lovt at nettopp dette var mulig. Dette medfører ikke riktighet. Se kjøpsloven § 17 (2) pkt b. Kort sagt: Hvis du var klar over at det var det han var ute etter, så er det ditt problem. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 I kontrakten står ikke navnet til alle jentene på bussen, det står derimot bare navnet til de tre som ikke er 18 år. Betyr dette at de ikke har rett til å trekke seg på grunnlag av de er 18? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 I kontrakten står ikke navnet til alle jentene på bussen, det står derimot bare navnet til de tre som ikke er 18 år. Betyr dette at de ikke har rett til å trekke seg på grunnlag av de er 18? Kan du poste hele kontrakten? Anonymisert, selvfølgelig. Det blir så mye greiere når man faktisk får se hva dere har skrevet under på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå