Gå til innhold

[Løst]Problemer med diskytelse

Anbefalte innlegg

Har et problem med en server hos en av mine kunder. Skrivehastigheten til disk (Raid 10) er utrolig lav. Dette merkes godt ved daglig bruk av serveren, og spesielt ved installasjoner av programvare. For eksempel tok installasjon av Office Small Business ca 2 timer !!

Serveren er en Fujitsu Siemens Econel 200 S2. Den har en LSI embedded Megaraid kontroller, med WD 250GB disker tilkoblet. Serveren er installert med Windows Server 2003 R2 32bit, med alle oppdateringer. Windowspartisjonen er defragmentert. Det er lagt inn nyeste LSI drivere og Intel chipset drivere. Jeg har forsøkt å sjekke disken for feil med chkdsk, men da jeg ikke kan ha serveren nede i lengre perioder måtte jeg gi opp. Det ble ikke funnet feil, men søket tok evigheter, den var ikke ferdig etter en hel natt. I device manager kan jeg ikke endre instillinger for cache på disken, den er grået ut, men krysset av for caching.

Serveren fungerte bra tidligere.

Det eneste forslaget jeg har selv er å oppdatere bios for LSI kontrolleren, men av erfaring er det risky business i forhold til diskenes eksisterende Raid.

Noen som har noen ideer?

Under har jeg lagt ved et screenshot fra Atto, og det illustrerer problemet ganske godt.

atto.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da fant jeg løsning på problemet. Ved å endre til følgende verdier med kommandolinjeverktøyet MegaCli, ble resultatet betydelig bedre.

Current Cache Policy: WriteThrough, ReadAhead, Cached, Write Cache not OK if Bad BBU

atto2.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...