Gå til innhold

[Løst] Laga nytt array på ny kontroller - Windows klager plutselig på ntoskrnl.exe

Anbefalte innlegg

Hallo,

jeg holder på tiden på med å prøve å få satt opp et nytt RAID 5-array på mitt nyinnkjøpte kontrollerkort (Adaptec 5805), men det skulle ikke vise seg å være bare enkelt. Det vil si, å sette opp selve arrayet var lett som bare det, men da jeg hadde satt opp arrayet og skulle boote XP, klaga plutselig Windows-booten med:

"Windows could not start because the following file is missing or corrupt:<windows root>\system32\ntoskrnl.exe"

Etter å ha tatt ut hele kontrollerkortet og prøvd å boote pc'en igjen, starta derimot Windows helt fint. Det er med andre ord ett eller annet med det nye arrayet som tydeligvis blir for mye å takle for XP, noen som har noen anelse om hva det er?

Selv mistenker jeg at det kan ha noe med at <windows root> faktisk viser til feil partisjon etter at jeg oppretter arrayet. RAID-arrayet blir jo stående som en SCSI-disk, kanskje SCSI-disker "sniker seg foran" andre disker ellerno? Jeg ser jo i boot.ini-fila at boot-partition er satt til

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)

Jeg vurderer å prøve å endre boot.ini-fila manuelt men kjenner ikke godt nok til syntaxen til å prøve meg på det enda. Litt kjedelig om jeg endrer feil også siden maskina ikke har dvd-rom for øyeblikket, noe som vanskeliggjør bruk av recovery console...Noen som har forslag her? Det finnes ingen andre disker på maskina enn OS-disken (bortsett fra arrayet da selvsagt), og det er bare én partisjon på den disken.

Takker for alle råd, tips, hint og/eller fullverdige svar :)

Endret av halopete
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skjer hvis man booter på feil disk. Du må sette hvilken disk du skal boote på i bios.

His man har en kontroller som du, så vil den settes til #1 automatisk. Derfor må du stille på at den bootdisken din skal boote først.

Har adaptec kontroller selv, og har opplevd det samme :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Å sjekke boot-order i BIOS var selvsagt det første jeg gjorde (glemte som vanlig å nevne det :)), men OS-disken står fremdeles som første disk der. Men uansett tyder det jo på at det er OS-disken som forsøkes lastes inn også, siden det jo faktisk er en Windows-feilmelding jeg får (ntoskrnl.exe etc.). Dette bekreftes videre av testen jeg prøvde nå:

Jeg fant ut at man kunne spesifiere flere valgbare OS i boot.ini, så for sikkerhets skyld lagra jeg følgende i den fila:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="par2" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="rdisk1" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer

Og neste gang jeg boota fikk jeg faktisk opp en boot loader-liste med tre options: "Microsoft Windows XP Professional", "par2", og "rdisk1". Dette tyder jo da på at den får lest boot.ini-fila korrekt også. Men det hjalp uansett ikke på å faktisk få boota spetakkelet, standardvalget ga meg bare den kjente beskjeden om ntoskrnl, mens de to andre klagde fælt på at den ikke fant riktig disk.

Begynner virkelig å lure på hvor feilen kan ligge nå...

Lenke til kommentar

Heh prøvde recovery disk, men XP setup-disken spontanboota under innlasting av drivere.

Men det satte meg på sporet av hva problemet var da, måtte gå inn i config-verktøyet som fulgte med og disable run-time BIOS på konrolleren. Jeg oppfatta det sånn at den BIOS'en burde enables hvis man ville boote fra en partisjon som fantes på kontrolleren, men ikke hvis man skulle boote fra en annen disk. Etter dette boota XP uten problem.

Uansett, takk for hjelpen, bestandig bra å få raske svar når man lurer på noe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...