Trymte Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Heisann, jeg er en gutt som går første året på videregående skole. Jeg har i det siste tenk på å starte å trene styrke. Men jeg har da veldig lite peiling på dette temaet. Målet mitt er rett og slett bare å bli større enn det jeg er idag, og ikke kun overkropp, men hele kroppen. Så spørsmålet mitt er da om noen kunne hjolpet meg å sette opp en treningsplan jeg kan følge? Hvor ofte bør jeg trene, hvordan bør man varme opp? Bør jeg trene hele kroppen hver gang jeg trener , eller forskjellige muskelgrupper forskjellige dager i uka osv? Hvordan er det med spising, hva er det viktigste å få i seg før/etter trening, for å få maks utbytte? Noe ellers annen kost jeg bør tenke på for å få best mulig utbytte av treningen? Litt info om min kroppstype, da jeg regner med (?) at det er ganske vesentlig. Ca 1.70 høy Veier omlag 65 kilo. -- Jeg har også en gymoppgave der jeg skal sette opp et styrkeprogram på minimum 15 minutter, så om noen hadde giddi å gjort det i samme slengen, hadd jeg satt veldig stor pris på det (da jeg har veldig lite peiling på dette selv). Håper på noen svar her, mvh Trymte EDIT: Kan også være nødvendig å si at jeg ikke har medlemskap eller tilgang til et helsestudio slik det er nå, men kom gjerne med forslag som passer treningsstuioer. Men jeg har et lite vekt-sett hjemme, med 1hånds vekter. Endret 20. mai 2009 av Trymte Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Dette lurer jeg på også. Er i samme situasjon, er bare ett år yngre og ti kilo lettere enn trådstarter Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Spørsmålet er da som følger, har du trent aktivt med noe før? Hvor ofte har du lyst til å trene? Det er meget bra at du har tenkt å trene hele kroppen! Mat etter trening for muskelbygging bør bestå av en del karbohydrater og protein samt fett, ca 60/30/10 blanding vil jeg si. Lenke til kommentar
Trymte Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg har ikke trent aktivt på fler år, værken styrke eller kondis. Selv har jeg lyst til å trene 2-3 ganger i uka til å begynne med. Takk for svar Trymte. Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 2-3 ganger i uken er perfekt til å kjøre fullkropps program. Det som er viktigt er å kjøre mest mulig base øvelser i et fullkropps program. Slikt som markløft, knebøy, benkpress, nedtrekk, stangroing, dips osv Er et eksempel på et fullkropps program. Les på nybegynner tråden og søk på internett etter trenings program. Dag 1 Knebøy 3 sett Bulgarsk utfall 2 sett Benkpress 3 sett Stangroing 3 sett Skulderpress 3 sett Crunch 3 sett Dag 2 Markløft 4 sett Dips 3 sett Bakside lår 3 sett Nedtrekk foran 3 sett Tåhev 3 sett 15 reps Dag 3 Knebøy 3 sett Leg extension 2 sett Benkpress med hantler 3 sett Nedtrekk 3 sett Sittende roing 3 sett Lenke til kommentar
Trymte Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Tusen takk for dette Er det noen steder der det står beskrevet hvordan de forskjellige øvelsene skal utøves? Jeg har ingen anelse på hva leg extension er, eller hva dips er. Som sagt har jeg veldig lite peiling på temaet foreløpig Takk igjen! Trymte. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Spørsmålet er da som følger, har du trent aktivt med noe før? Hvor ofte har du lyst til å trene? Det er meget bra at du har tenkt å trene hele kroppen! Mat etter trening for muskelbygging bør bestå av en del karbohydrater og protein samt fett, ca 60/30/10 blanding vil jeg si. Forslag til enkle småting i matveien som inneholder gode mengder av dette du nevner? Type frukt, grønnsaker etc.. Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) ris inneholder mye karbohydrater kylling inneholder mye protein søk på det på http://www.næringsinnhold.no/ Enkle måltider må vel bli havregryn med helmelk og proteinpulver Endret 20. mai 2009 av Kenneth199 Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Tusen takk for dette Er det noen steder der det står beskrevet hvordan de forskjellige øvelsene skal utøves? Jeg har ingen anelse på hva leg extension er, eller hva dips er. Som sagt har jeg veldig lite peiling på temaet foreløpig Takk igjen! Trymte. Det hadde vært fint ja! Kan alle øvelsene gjøres uten noen form for apparater etc? Lenke til kommentar
Trymte Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Tusen takk for dette Er det noen steder der det står beskrevet hvordan de forskjellige øvelsene skal utøves? Jeg har ingen anelse på hva leg extension er, eller hva dips er. Som sagt har jeg veldig lite peiling på temaet foreløpig Takk igjen! Trymte. Det hadde vært fint ja! Kan alle øvelsene gjøres uten noen form for apparater etc? Det kan vel jeg allerede si at det ikke kan, såpass vet jeg. Benkpress (for eksempel) krever faktisk en benk, en vektstang og vekter Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Du trenger apparater/frivekter til meste parten av øvelsene. På http://www.bodybuilding.com/fun/exercises.htm er det mange øvelser, du kan trykke på kroppsdel for å se hvilke øvelser som passer for musklene. Anbefaler at dere leser litt rundt på fora for å få ideer og finne program, samt lære masse nyttige ting. Lenke til kommentar
Trymte Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Du trenger apparater/frivekter til meste parten av øvelsene. På http://www.bodybuilding.com/fun/exercises.htm er det mange øvelser, du kan trykke på kroppsdel for å se hvilke øvelser som passer for musklene. Anbefaler at dere leser litt rundt på fora for å få ideer og finne program, samt lære masse nyttige ting. Working on it : D Tenkte å lese nybegynner tråden litt mer nøye etter jeg er ferdig med skoleoppgaven som skal leveres ved midnatt. Endret 20. mai 2009 av Trymte Lenke til kommentar
creaT Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) ta en tit hær du;) 3 split programet skal være ganske bra Endret 20. mai 2009 av creaT Lenke til kommentar
Trymte Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Takker for svar fra alle sammen. Setter pris på at det er folk som faktisk hjelper meg Men en ting som da gjenstår, er: hvordan ser et oppvarmingsprogram ut? Jeg aner ikke hvordan jeg skal varme opp når det kommer til styrketrening. Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Du kan gå/jogge 5 min på tredemølle for å få kroppstemperaturen opp, og så tar du 5-10 lette reps med den øvelsen du skal utføre. Når du er ferdig med øvelsen og skal ta neste øvelse så må du kanskje ta et oppvarmings sett til på 5-10reps. Spørs hvordan programmet ditt ser ut. Lenke til kommentar
creaT Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Ro maskin er jo en veldig fin øvelse til å varme opp. da den aktiverer nesten hele kroppen. men du må jo selfølgelig varme opp med et oppvarmingssett på de øvelsene du skal ta. bruk lette vekter og ta mellom 10 - 15reps. Endret 21. mai 2009 av creaT Lenke til kommentar
Trymte Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Takk for alle svar. Da er det kun en ting som gjenstår. Jeg har lest en god del rundt nå, og sett på en del styrkeprogrammer. Og i alle disse programmene er det øvelser som jeg ikke aner hvordan skal utøves riktig, eller som jeg ikke aner hvordan skal utøves i det hele tatt. Er det noen som vet om et sted der det er en guide for hvordan man skal utøve alle øvelsene? Og om det er en engelsk side, hadde noen tatt seg bryet med å "oversette" øvelsene til engelsk, slik at jeg vet hva som er hva? Håper noen skjønte Trymte. Lenke til kommentar
creaT Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) http://www.coopersguns.com/ Endret 21. mai 2009 av creaT Lenke til kommentar
Trymte Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Takk, men jeg føler fortsatt at jeg ikke vet hvordan jeg skal utøve noen av øvelsene. Lenke til kommentar
creaT Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) er vel ikke mer en videoer jeg kan hjelpe med. så da er vel det eneste å ta kontakt med en personlig trener på gymet og be han/hun hjelpe deg. Endret 21. mai 2009 av creaT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå