Hamnli2 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Er det juks å be om gode resultater før du tar eksamen? Du får jo, om det virker, en urettferdig ledelse over resten? Om du ikke tror bønn virker så ber du vel ikke, så det blir ikke relevant for ikke-troende, iallefall ikke lenger en at de bedende prøvde å jukse Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Det er ikke juks før du har samtaler med Gud i ditt indre under eksamen. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 it's a conspiracy, they don't care about god! Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Juks defineres her i området som "any unfair means" og bønn må jo gå under urettferdig, eller? Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hvorfor unfair? Alle har da muligheter for å be? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Så hvis du deler ut en jukselapp til alle på eksamen så er det plutselig ikke juks? Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Alle har muligheter for å jukse og, det gjør det ikke mer rettferdig. Sånn jeg ser det så har du kun lov til det rettningslinjene gir deg lov til under eksamen, og bønn, eller gudehjelp, er ikke nevnt. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Tror ikke det er nevnt under listen over ulovlige ting heller, for å si det slik. Å forby å be før en prøve, blir som å forby å øve på prøven. Lenke til kommentar
PSV Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Det er vel bare "kommunikasjon med medelever" som er forbudt, er det ikke det da? Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Det stemmer. Edit: Og jukselapper, selvsagt - spesielt under 'vanlige' prøver, ikke eksamener) Endret 20. mai 2009 av Kurt Grusom Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Nei, ekstra utstyr er heller ikke lov, og selvsagt all kommunikasjon. Men er ikke bønn kommunikasjon med gud da? Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 En bønn er jo en del av forberedelsesprosessen, og før eksamen kan man vel gjøre hva man vil for å forberede seg? Hvis du sitter under prøven og mener du har en samtale gående med Gud, blir det jo noe litt annet. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Ja, er vel helst under eksamen jeg tenker på. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Tviler uansett på at dette er en type bønn som får svar. Det står jo i bibelen at Gud lar det regne over rettferdige og urettferdige, altså at Han ikke gjør forskjell på folk. Og også at bønner som bare handler om egen vinning ikke får svar. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Er det juks om du ber for noen andre under eksamen da? Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Jeg tror nok vi kan konkludere med at bønn ikke er juks, uansett. Gud ville aldri fortelle deg hva kvadratroten av 71 er om du ba under en prøve. Endret 20. mai 2009 av Kurt Grusom Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Det er da mange kristne som påstår at han ville? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Vi kødder nå ikke sant? Vi tror ikke at bønn hjelper for noe som helst, gjør vi vel? Om de vil sitte å skusle bort tiden med vissvass som bønn må det være helt opp til dem. Hvis det er muslimer der som har et behov for et eget rom når de skal leke sykkelstativ så krever du å få gå på dass for å nappe i løken Mye sunnere enn bønn og det hjelper på stress Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Tror nok jeg ville ha brukt tiden på å gå igjennom faget før eksamen, i stedet for å bruke den til å be. Jeg har forøvrig enda til gode å se noen som helst beviser for at det i hele tatt eksisterer en gud. Men det er en annen diskusjon! Skulle jeg bedt, ville det være til fru Fortuna om å få en eksamen som passer meg best mulig.. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Fru fortuna er mye bedre å ha på fanget enn det noen bønn klarer å oppdrive ja... Har selv hatt henne på fanget under noen eksamenere som jeg fikk 6... som karakter altså Det er mer makt i to arbeidene hender enn i tusen foldede...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå