Gå til innhold

Forskjell på aktiv og passiv digitizer?

Anbefalte innlegg

Har nettopp bestilet en Fujitsu Siemens Lifebook T1010 til "utrolige" 8595 kr og leser på spesifikasjonene at den har en passiv digitizer som er touchteknologien som brukes på skjermen.

Ser at Lifebook T5010 har en aktiv digitizer. Som jeg har oppfattet det er fordelen med passiv digitizer at man kan bruke hvilken som helst styluspenn i tillegg til fingrene.

T1010 er den billige modellen og da bør det vel også være en ulempe, noen som vet andre forskjeller på aktiv og passiv digitizer, kanskje er det følsomheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen er som natt og dag.

Passiv er slik som normale mobiltelefoner (ikke iphone) og Nintendo DS. Et trykkfølsomt belegg er plassert oppå skjermen. Dette gjør at man kan bruke hva som helt, også fingre. Billig måte, som ikke gir noen sensitivitet. Oppleves noe kornete når man skriver.

Aktiv er ufattelig dyrt. Min Toshiba M200 vil jeg regne med var 70-80% av pris bare for skjermen. Man har da en hard overflate på skjermen. Fingre vil ikke virke. Det er derimot basert på en magnetisk trykksensitiv penn. To eller tre knapper på siden av pennen (midtre og høyre museknapp). Noen har til og med visk på andre enden. Oppløsningen er som regel fire ganger høyere enn skjermen i seg selv. Sammen med trykksensitiviteten gir dette veldig behagelig skriving. Et must om man driver med tegning eller CAD.

Noen pc-er har også multitouch. F.eks Dell XT (som kan bestilles over telefon). Da brukes en teknologi lignende det man finner på en touch-pad på en bærbar. Dermed kan man bruke flere fingre til å kontrollere pc. Ofte er slike pc-er også hybrid med aktiv digitaliser.

Man har også hybrider i forskjellige varianter. Dell XT har multitouch og aktiv. HP TX1000 serien har bare passiv, mens TX2000 serien er aktiv og har forbedret passiv. M200 har som sagt bare aktiv. Har aldri prøvd Fujitsu tablet-er, men har et godt kvalitetsinntrykk av dem. Jeg vil derimot si at en tablet har obligatorisk pris på over 10 000. Gode anmeldelser på http://www.tabletpcreview.com/

Personlig bruker jeg M200 mye til skolearbeid. Innleveringsoppgaver blir veldig ryddige i Windows Journal (gratis). Skal ikke legge skjul på at en god del forelesninger har gått vekk på tegning.

Lenke til kommentar

Takker for ett meget utfyllende svar, vet ikke i praksis hvor stor forksjellen er men har en kamerat som har Lifebook T5010 og gleder meg til å sammeligne. På prisen i USAer det ca 300 dollar i forskjell så forskjellen bør ikke være veldig stor, mulig Fujitsu Siemens har løst den passive delen veldig bra.

Når det gjaldt prisen kostet vel Lifebook T1010 nesten 15 000 kr ved lansering. Nå er billigste pris 9995 kr på komplett men med en liten mail fikk jeg faktisk senket den med 1400 kr til.

Gleder meg utrolig til den dumper inn på det lokale postkontoret her.

Edit:

Har hatt PC-en en stund nå og har samtidig hatt muligheten for å sammenligne med Fujitsus egen T5010 og kan komme med noen erfaringer som er basert på sammenligning mellom Fujitus Siemens Lifebook T1010 med passiv digitizer og Fujitus Siemens Lifebook T5010 med aktiv digitizer.

Hovedpoenget med denne testen var å se på presisjonen mellom den aktive og den passive digitizeren og konklusjonen er ganske klar. Nei, det var ikke stor forskjell om noen i det hele tatt.

Men forskjeller er det ja, her kommer en liten oppsummering:

Presisjonen er i praksis helt lik men likevel er det en liten forskjell på følsomheten. Med den passive digitizeren må man presse litt hardere på skjermen for å få den til å reagere. Dette er i og for seg logisk siden den passive er trykkfølsom mens den aktive registrerer forandringer i felt. Likevel er den passive meget følsom og dette er ikke noe som helst problem.

Siden den aktive ikke reagerer på fysisk trykk er det mulig å legge til litt ekstra funksjoner sammenlignet med den passive digitizeren. Høyretrykk foregår med en egen knapp på pennen med den aktive mens den passive utfører høyretrykk med press og hold metoden.

Med den aktive kan man også viske med baksiden av pennen.

Selve følelsen når man skriver/tegner er også litt ulik. Med den aktive digitizeren føles det ut som man bruker en god penn mot en glatt overflate. Med den passive føles det mer ut som en tynn fargestift mot vanlig papir, det er ihvertfall det nærmeste jeg klarer å beskrive forskjellen.

T5010 leveres med mulighet for å bytte ut platestasjon med ekstra batteri og den kommer med 3G og smartkortleser.

I skrivende stund koster T5010 17181 kr men jeg betalte 8595 kr for min T1010 med samme prosessor, minne og grafikkløsning. Det er det ikke verdt på grunn av digitizeren men MÅ man ha en eller flere av ekstrafunksjonene så er det bare å bla opp det dobbelte.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...