Gå til innhold

Kan jeg unngå nettverksledning?

Anbefalte innlegg

Jeg tømmer snart mitt leide kontor og flytter en haug med pc-er og skrivere hjem til mitt eget hus. Ønsker helst å unngå å strekke kabel fra ruteren til en bod med IT-utstyr, og får dermed noen nettverksutfordringer...

Til bredbåndsmodemet har jeg koblet en ruter (d-link dir-655) som jeg igjen har koblet et par pc-er og en squeezebox trådløst til. Til dette nettverket ønsker jeg også å ha tilgang til maskinparken i boden som blir 3 skrivere og 2-3 pc-er (ingen trådløs). Har forøvrig en 8-porter svitsj som forenkler litt..

Jeg har lest litt på forumet nå og kom over noe som heter dd-wrt, som dessverre ikke ser ut til å være forenlig med ruteren min (som jeg forøvrig har to av).

Må jeg legge nettverksledning mellom ruteren i kjellerstua til svitsjen i boden, eller er det mulig å få til en elegant trådløs løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Homeplug er et alternativ, det ser jeg. Hastigheten vil i praksis sikkert være vel så bra som det jeg kan oppnå trådløst med N-standard.

Har imidlertid funnet en relativt ny sak fra d-link som kan passe til mitt behov. Det er en DAP-1522. Noen som har erfaringer med denne? Den kan bruke 2 frekvenser samtidig, og passer dermed veldig godt til DIR-855... Men den kan vel kjøres med DIR-655 også.

Lenke til kommentar

Så fin ut den. Tipper den har begrensning på båndbredde på 2,4GHz slik at du oppnår kun halv hastighet mot DIR-655 mens du vil få det doble på 5GHz ved gode forhold.

Man må ha rimelig godt signal for å oppnå maks hastighet og noen vegger eller gulv mellom kan dempe hastigheten vesentlig. Ved optimale forhold vil man kunne oppnå ca 50 eller 100Mbit avhengig av om man bruker 20 eller 40MHz båndbredde i utstyret.

Det er vanlig at man begrenser 2,4GHz til 20MHz/50Mbit som standard for at det skal være plass til flere brukere i samme område.

Det står mere om praktisk test her: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30455/96/1/2/

Lenke til kommentar

Ser i noen tester at DAP-1522 ikke er best i klassen når det gjelder signalstyrke/overføringshastighet. Det virker som den interne antenna ikke er et spesielt godt valg.

Nettverk via eksisterende strømkabel er kanskje det tryggeste alternativet, men det er utvilsomt mer spennende å få til en trådløs løsning med f.eks. DAP-1522. :hmm:

Lenke til kommentar

Akkurat nå heller jeg mot å legge en nettverkskabel mellom rommet der ruteren står og inn til boden. Det blir i så fall litt arbeid å få det til, men det bør gå. Fordelene blir gigabit linje, enklere oppsett, færre bokser og billigere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...