DataNoob2 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hei! Jeg har bestemt meg for å bytte fra laminat til parkett nede i et kjellerrom(kjellerstue) pga fukt. Igår så fjernet jeg laminaten , og under lamineten var det et slikt underlag: Og under dette var det et lag linoleum. Da jeg tok av dette kom jeg til betongen, og det var tydelig våte flekker . Altså fukt. Så nå skal jeg la dette tørke. Under betongen har jeg gulvvarme, som er lagt i 1980 ca. Hva burdte jeg ha over denne betongen som fuktbeskyttelse, noe som er litt sterkere enn et vanlig underlag, og tåler gulvvarme? Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Mange legger diffusjonsperre (plast) som fuktsperre. Dette kommer i tillegg til parkettunderlaget. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Har du gulvvarme fra 1980 ville jeg vurdert å få lagt nye varmekabler og avrettet gulvet en cantimeter eller 2 før du fortsatte med gulvet. Det er dåg viktig at gulvet før tørke slik at det holder rett fuktighetsnivå før du lukker det. Alternativt kan du benytte f.eks. Lamiflex, Devicell eller Raychem T2 rød gulvvarmesystem under den nye laminaten. Det finnes flere systemer en dette men felles for de alle er at du får et lite lag isolasjon over betongen og en sperre for den nye varmen i gulvet som gjør at varmen reflekteres oppover og ikke nedi betongen som kun hjelper "Gammel Erik" og holde fyringskostnadene nede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå