tacomodo Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Skal på første telttur i morgen og driver og pakker sekken. Det jeg lurer på er om teltet skal festet på bunnen eller toppen av sekken? Det er ganske stort/bredt og veier 7kg, om det har noe å si. Jeg tenkte først å ha det oppi sekken, men da er det ikke plass til noe annet... Lenke til kommentar
StormKnight Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 En god regel er at det tyngste skal være i bunn. (egentlig nærmest korppen, men litt vanskelig å få til) Øverst må det du trenger tilgang til fort ligge, dvs regnklær, sitteunderlag, litt mat etc. Legger du teltet ditt på toppen, vil du oppleve at sekken blir meget ustødig. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 En god regel er at det tyngste skal være i bunn. (egentlig nærmest korppen, men litt vanskelig å få til) Øverst må det du trenger tilgang til fort ligge, dvs regnklær, sitteunderlag, litt mat etc. Legger du teltet ditt på toppen, vil du oppleve at sekken blir meget ustødig. da var vi enige om 'nede'? Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Jeg endte opp med å ta det på toppen. Tror faktisk jeg tar det i bunnen neste gang. Turen viste seg være mer klatring enn bortover-gåing og da var det litt vinglete og ubalansert å ha det på toppen. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Teltet skal vel bindes under sekken. I hvert fall slik vi gjorde det i speideren. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Tja, tyngdepunktet på sekken skal ideelt sett være så tett ryggen som mulig og ganske høyt. Det blir ikke ustødig. Lettere å bære enn når alt det tunge ligger i bunnen. Slik de fleste sekker er designet i hvert fall. Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 en annen ting er at har du det oppå sekken så blir det vanskelig og pakke sekken som man vil på toppen,du går glipp av betydelig pakkeplass,så det er lite praktisk og ha det på toppen, svært lite praktisk spør du meg..lykke til og god tur Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Her har du gode tips hvordan sekken skal pakkes. Lenke til kommentar
BraxKung Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 de tyngste sakene skal på toppen! Det er best for ryggen! Steinsamliga øverts og potetgullposen nederst Lenke til kommentar
t-jelsa Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hva er det du sier?? har du i det heletatt peiling!! Dette stoffet fant jeg på naturtips.no Tunge saker skal høyt opp og nært kroppen. Husk, ryggsekken skal sitte på ryggen, ikke henge. Pakker du med tyngdepunktet for langt ut fra kroppen, går du krumrygget og framoverbøyd. Heng minst mulig utenpå sekken. Ikke pakk tunge ting i lommen utvendig på sekken. Det går utover balansen. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Hva er det du sier?? har du i det heletatt peiling!! Dette stoffet fant jeg på naturtips.no Tunge saker skal høyt opp og nært kroppen. Husk, ryggsekken skal sitte på ryggen, ikke henge. Pakker du med tyngdepunktet for langt ut fra kroppen, går du krumrygget og framoverbøyd. Heng minst mulig utenpå sekken. Ikke pakk tunge ting i lommen utvendig på sekken. Det går utover balansen. Var det ikke det han sa...? Lenke til kommentar
BraxKung Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Det var jo akkurat det jeg sa ... Lenke til kommentar
t-jelsa Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Han jeg skrev til hadde trukket vekk sinn komentar Han sa ting som ikke lignet på grisen! jeg mente det ikke mot dere, beklager viss det oppstod en missforståelse Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 2. august 2009 Forfatter Del Skrevet 2. august 2009 Bedre sent enn aldri? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Det er veldig jalla å pakke ting utenpå en sekk. Poenget med en sekk er at ting skal plasseres INNI. Får man ikke plass, er sekken for liten. Tunge ting bør ligge øverst, ja. Ellers vil man gå krumbøyd, og man merker at hoften presses fremover når man står i ro (på skitur kan det etter min erfaring være grunn til å pakke annerledes). Ellers bør en pakke slik at ting er tilgjengelige ettersom man trenger dem. F.eks. er det dumt å ha regntøyet helt nederst... Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Haha, kommer jo litt an på hvor lenge man skal være borte og størrelsen på utstyret. Har foreløpig klart å få sovepose, telt, klesskift og mat+drikke i sekken, men det er for 3 dager, noe særlig over det så tror jeg at jeg hadde blitt nødt til å pakke utenpå også. Sekken er forøvrig en 95-liters sekk. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Haha, kommer jo litt an på hvor lenge man skal være borte og størrelsen på utstyret. Har foreløpig klart å få sovepose, telt, klesskift og mat+drikke i sekken, men det er for 3 dager, noe særlig over det så tror jeg at jeg hadde blitt nødt til å pakke utenpå også. Sekken er forøvrig en 95-liters sekk. Hvorfor? Jeg har vært på en del ukesturer på fjellet, og har aldri hatt problemer med å få plass til alt i min 80 liters-sekk. Pakk bedre. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Haha, kommer jo litt an på hvor lenge man skal være borte og størrelsen på utstyret. Har foreløpig klart å få sovepose, telt, klesskift og mat+drikke i sekken, men det er for 3 dager, noe særlig over det så tror jeg at jeg hadde blitt nødt til å pakke utenpå også. Sekken er forøvrig en 95-liters sekk. Hvorfor? Jeg har vært på en del ukesturer på fjellet, og har aldri hatt problemer med å få plass til alt i min 80 liters-sekk. Pakk bedre. Kommer jo litt ann på hvilke utstyr du har dette da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå