Gå til innhold

Skal teltet på topp eller i bunn?

Anbefalte innlegg

Skal på første telttur i morgen og driver og pakker sekken.

Det jeg lurer på er om teltet skal festet på bunnen eller toppen av sekken? Det er ganske stort/bredt og veier 7kg, om det har noe å si. Jeg tenkte først å ha det oppi sekken, men da er det ikke plass til noe annet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En god regel er at det tyngste skal være i bunn. (egentlig nærmest korppen, men litt vanskelig å få til) Øverst må det du trenger tilgang til fort ligge, dvs regnklær, sitteunderlag, litt mat etc.

Legger du teltet ditt på toppen, vil du oppleve at sekken blir meget ustødig.

Lenke til kommentar
En god regel er at det tyngste skal være i bunn. (egentlig nærmest korppen, men litt vanskelig å få til) Øverst må det du trenger tilgang til fort ligge, dvs regnklær, sitteunderlag, litt mat etc.

Legger du teltet ditt på toppen, vil du oppleve at sekken blir meget ustødig.

da var vi enige om 'nede'?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

en annen ting er at har du det oppå sekken så blir det vanskelig og pakke sekken som man vil på toppen,du går glipp av betydelig pakkeplass,så det er lite praktisk og ha det på toppen, svært lite praktisk spør du meg..lykke til og god tur :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er det du sier?? har du i det heletatt peiling!!

Dette stoffet fant jeg på naturtips.no

Tunge saker skal høyt opp og nært kroppen. Husk, ryggsekken skal sitte på ryggen, ikke henge. Pakker du med tyngdepunktet for langt ut fra kroppen, går du krumrygget og framoverbøyd. Heng minst mulig utenpå sekken. Ikke pakk tunge ting i lommen utvendig på sekken. Det går utover balansen.

Lenke til kommentar
Hva er det du sier?? har du i det heletatt peiling!!

Dette stoffet fant jeg på naturtips.no

Tunge saker skal høyt opp og nært kroppen. Husk, ryggsekken skal sitte på ryggen, ikke henge. Pakker du med tyngdepunktet for langt ut fra kroppen, går du krumrygget og framoverbøyd. Heng minst mulig utenpå sekken. Ikke pakk tunge ting i lommen utvendig på sekken. Det går utover balansen.

Var det ikke det han sa...?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er veldig jalla å pakke ting utenpå en sekk. Poenget med en sekk er at ting skal plasseres INNI. Får man ikke plass, er sekken for liten.

Tunge ting bør ligge øverst, ja. Ellers vil man gå krumbøyd, og man merker at hoften presses fremover når man står i ro (på skitur kan det etter min erfaring være grunn til å pakke annerledes). Ellers bør en pakke slik at ting er tilgjengelige ettersom man trenger dem. F.eks. er det dumt å ha regntøyet helt nederst...

Lenke til kommentar

Haha, kommer jo litt an på hvor lenge man skal være borte og størrelsen på utstyret.

Har foreløpig klart å få sovepose, telt, klesskift og mat+drikke i sekken, men det er for 3 dager, noe særlig over det så tror jeg at jeg hadde blitt nødt til å pakke utenpå også.

Sekken er forøvrig en 95-liters sekk.

Lenke til kommentar
Haha, kommer jo litt an på hvor lenge man skal være borte og størrelsen på utstyret.

Har foreløpig klart å få sovepose, telt, klesskift og mat+drikke i sekken, men det er for 3 dager, noe særlig over det så tror jeg at jeg hadde blitt nødt til å pakke utenpå også.

Hvorfor? Jeg har vært på en del ukesturer på fjellet, og har aldri hatt problemer med å få plass til alt i min 80 liters-sekk. Pakk bedre.

Lenke til kommentar

Hvorfor? Jeg har vært på en del ukesturer på fjellet, og har aldri hatt problemer med å få plass til alt i min 80 liters-sekk. Pakk bedre.

Kommer jo litt ann på hvilke utstyr du har dette da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...