Gå til innhold

2x 4870x2 og sinnsyk fan speed i spill, noen som har råd?

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke helt hvor denne posten tilhører, da den handler om skjermkort og spill, så sattser på denne plassen :)

Når jeg spiller spill, så vil jo selfølgelig fan speeden på skjermkortene øke, MEN, det er kun 1 spill som jeg har (brothers in arms, HH) der fan speeded på begge kortene går til 100%, høres ut som en rom-rakett som tar av under bordet.

Noen som vet hvorfor fan speeded går så høyt i enkelte spill? er det en driver bug? utrolig kjipt, da det ødelegger spillopplevelsen, da jeg er litt "redd" for at viftene skal gå til dundas ved konstant 100%

Håper nesten at noen har det samme problemet, for og vite at det ikke er bare meg som har det slikt.

Har også prøvd og justere fan speed i rivaturner, men samme tingen med og uten den.

Må på en måte justere litt om sommeren, siden 2x 4870x2 gir fra seg fy søren my varme, ligger litt over 100C på GPU'ene, med default setting i IDLE, men nå 80-90C i load med nye instillingne.

Går det an i rivaturner og sette det slik at, hvis temp'ene ikke overskrider 90C så trenger ikke viftene og gå 100%? for og på en måte "tvinge" viftene å ikke gå i 100% i spillet konstant. (og 100% hvis tempen er over 90C)

-Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bedre erfaringer med Speedfan, der kan du kontrollere når tempen overskreder det du har satt til maksimum og deretter øke viften's RPM'en eller stille viften på en konstant hastighet.

Tror problemet ditt er throtling, at viften skrur automatisk øker RMp for å kjøle ned GPU'en

Korrigere meg hvis jeg har feil :thumbup:

Lenke til kommentar
Spill belaster GPU'en(e) og forskjellige deler av GPU'en(e) i forskjellig grad, noe som påvirker strømbruket og dermed varmeutviklingen og til slutt hastigheten til den temperatur styrte vifta.

helt sykt hvor mye og da :p, satte på default fan speed, etter 10min spilling i BIA:HH, så var fan speed på 100%, med 104 C på gpu'ene.. i motsettning til andre spill der de holder seg til 80 ish C

EDIT: Vurderer nesten og ta ut det ene X2 kortet i sommer, før jeg settet huset i brann :p

men, ytelsesmessig, vil det bli stor forskjell fra X2 til 2x X2 ?

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar

tror nok at 1 stk 4870 x2 vil klare seg ganske bra. men er støynivået virkelig så høyt at selv med lyd i spillet så hører du viftene ? har vist at ati har slitt med høye temps og viftelyd, men at det var så ille trodde jeg ikke. har du sjekket ventilasjon i kabinettet ? har du kabinettvifter ?

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare sette viftene manuelt i Ati CC da. Forsøk med 40% først når du spiller, for så å justere opp eller ned etter behov. I idle kan du sette de til 25%, og de vil bli stille.

Bruk GPUz til å sjekke varmen når du spiller.

Lenke til kommentar
Kan du ikke bare sette viftene manuelt i Ati CC da. Forsøk med 40% først når du spiller, for så å justere opp eller ned etter behov. I idle kan du sette de til 25%, og de vil bli stille.

Bruk GPUz til å sjekke varmen når du spiller.

hjelper ikke når viftene går i 100% i spill :p og ikke klarer og holde tempen nede.

har medium stor vifte foran, som blåser inn, en bak, som blåser ut, og en STOOOOR en på døra som blåser inn.

tok ut det ene kortet nå. og klarte faen meg og rive av den pci-e "handtaket" som holder kortet på plass lol.

men men, har funket uten før og :p

får ta noen tester i spill nå med bare 1, og se hvordan det går med performance og temps

EDIT: idle temps 87 C... akkurat det samme som med 2 kort..

EDIT2: ble ikke den store forskjellen jeg hadde håpet på nei :( framdeles 87c idle, og 90-100 C load, bare med 1 kort

EDIT3: ble litt bedre faktisk, istedenfor 104C og 100% fan speed i BiA: HH så lå den nå på 86ish C, og 94 ish % fan speed

spillbart iallefall nå hehe

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar

Riktignok kan det ikke sammenlignes, men jeg ligger under 60grader på LOAD og under 50grader idle med mitt 4890. Da går viftene rundt 25% idle og tja alt mellom 30% - 60% load. Den er til og med klokka.

Skrur jeg på 100% vifte dropper tempen til 30-tallet idle og under 45 load.

Standard kjøling.

Endret av SASv2
Lenke til kommentar
Vet ikke om andre har sagtd ette men det er forøvsig ikke skadelig for viften å gå på 100% konstant. Det sliter ikke på elektromotorer å ha høyt turtall i motsetning til bensinmotorer:)

Motoren er ikke den som ryker først på vifta i allefall, det er lagrene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...