Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddiskdød på HP dv5-1190?

Anbefalte innlegg

Sønnen min har en HP Pavillion dv5-1190eo laptop, kjøpt februar 2009. Den har en 2 GHz Intel Core 2 Duo prosessor, 4 GB DDR2 SDRAM minne og 32B 5400 rpm harddisk. Maskinen er levert med 32-bits Windows Vista Home Premium SP1

I dag ville ikke maskinen starte. På skjermen kom følgende melding:

Boot Device Not Found

Please inntall an operating system on your hard disk

Hard disk – (3F0)

Av lydene fra laptopen høres det noen svake, regelmessige lyder fra harddisken, og fra dvd-stasjonen. Den prøver sikkert å finne harddisken, og når den ikke finner, vil den boote fra DVD-stasjonen.

Sønnen min sa at i går begynte Windows Vista å oppføre seg merkelig. Ikoner forsvant, og feltet nederst med Start-knapp osv ble utilgjengelig.

Jeg gikk inn i BIOS, for å endre boot-rekkefølge (satte HDD først) men dette løste ikke noe problem. (Senere prøvde jeg, etter å ha konferert med HPs hjelpesider, å sette default innstillinger i BIOS, men disse er ikke endret uansett.)

Deretter forsøkte jeg å gjenopprette ved å boote med Norton Internet Security resque DVD: Booting fra DVD fungerte helt normalt, men denne fant intet gjenopprettingspunkt. Den fant harddisken, men den het nå X: og inneholdt bare ca 30 GB, hvorav 2 GB som var brukt. Harddisken var før delt i tre partisjoner, pluss en skjult gjenopprettingspartisjon. All gone.

Deretter prøvde jeg å installere Win 7, men denne fant ingen harddisk, og forsøket ble oppgitt.

Det kan se ut som harddisken i denne nokså nye laptopen er sluttet å virke.

Noen som har hatt lignende problemer, tenker spesielt på nyere Pavillion.modeller?

Kan det være et virus som har slettet alle data og partisjoner på harddisken? Min sønn har ikke mistet maskinen i gulvet, og heller ikke utsatt den for tøff behandling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvilsomt at det er et virus --- harddisker i Pc'er er rimelig skjøre saker og man behøver ikke å ha behandlet Pc'en spesielt dårlig for at de skal begynne å fungere dårlig.

Det man kan prøve er jo å kjøre diskverktøy som feks chkdsk eller HDD regenerator og se om de finner noe feil.

Lenke til kommentar
Tvilsomt at det er et virus --- harddisker i Pc'er er rimelig skjøre saker og man behøver ikke å ha behandlet Pc'en spesielt dårlig for at de skal begynne å fungere dårlig.

Det man kan prøve er jo å kjøre diskverktøy som feks chkdsk eller HDD regenerator og se om de finner noe feil.

Jeg har prøvd å kjøre disksjekking, men disken ble ikke funnet.

Dersom jeg ikke kommer videre, leverer jeg den inn. Håper det er en garantisak. Så får poden heller vente et par-tre uker.

Lenke til kommentar

Byttet hardisken i en HP Pavilion dv5-1055 for 2 mnd siden. Lot være å sende den til reperasjon, for det ville nok ha tatt lang tid. Kjøpte en ny disk hos komplett og byttet den selv, enkel jobb å bytte disken på denne maskinen. Jeg tror det er dårlige disker i disse maskinene.

Lenke til kommentar
Byttet hardisken i en HP Pavilion dv5-1055 for 2 mnd siden. Lot være å sende den til reperasjon, for det ville nok ha tatt lang tid. Kjøpte en ny disk hos komplett og byttet den selv, enkel jobb å bytte disken på denne maskinen. Jeg tror det er dårlige disker i disse maskinene.

Mister jo grarantien, i så fall, men jeg er jo ganske fristet til å bytte ut disken selv. For det første kan jeg da velge diskprodusent og lagringskapasitet selv, forutsatt at disken er kompatibel. For det andre slipper jeg å vente i verste fall mer enn noen få dager. For det tredje slipper jeg å betale for sjekk av PC'en, i tilfelle det ikke er en garantisak.

Skulle tegnet en "uhellsforsikring" da jeg kjøpte den, så hadde det bare vært å få ny PC, eller i allefall fått fikset den gratis, uansett.

Noen som kan bekrefte at diskene på disse maskinene er dårlige?

Lenke til kommentar
Om BIOS ikke detekterer disken og oppsettet i BIOS er korrekt er det vel bare to ting som kan være galt --- enten disken eller en annen maskinvarefeil og da er det vel egentlig ikke mye man kan gjøre uansett.

Nei, jeg kan vel egentlig bare sende den inn, eller prøve å skifte disken selv. Da ryker jo grarantien, men det har sine fordeler også, mht. ventetid og valgmuligheter.

Men dersom jeg sender den inn, sjekker de jo om det er disken eller om feilen ligger et helt annet sted.

Denne maskinen er kjøpt etter at jeg fikk refundert penger for en annen HP-maskin, som brøt sammen, grunnet dårlig kjøling. Heldigvis fikk jeg den gang meget god oppfølging fra HP.

Lenke til kommentar

Ser ut fra denne siden ut som at det er en mekaisk feil på harddisken:

http://www.dataclinic.co.uk/hard-disk-failures.htm

Sitat her:

Mechanical Failure

Mechanical hard disk failures are those which develop on components internal to the hard disk itself. Often as soon as an internal component goes faulty the data on the hard disk will become inaccessible.

Mechanical failures - How to diagnose: Common Symptoms

When powered on, the hard drive will immediately begin to make a regular ticking or clicking sound

Actions to take

Recovering data from hard drives with mechanical failure requires the drive to be worked on in a clean room as the drive has to be taken apart and investigated in lab conditions. Data Clinic have a fully equiped Class 100 clean room which we use to recover drives with mechanical problems.

Note: We see many laptop hard drives with mechanical failure. Fortunately the data is often recoverable. For specific symptoms, please read our laptop hard disk failures page

Do not be tempted to open a hard disk if you suspect a mechanical fault: there is nothing you will be able to do and you will contaminate the internal clean air environment. There is also a good chance that during this process you will destroy any chance that we have of successfully recovering the data.

Ut fra symptomene, er det dette som skjer på harddisken i vårt tilfelle (regelmessig tikke- eller klikkelyd)

Heldigvis ligger det ikke viktige data på den gjeldende harddisken, så det er om å gjøre å få en ny, og få maskinen opp å gå igjen.

Forresten, noen som vet hvilket merke og modell som står i HP dv5-1190?

EDIT:

Maskinen er nå innlevert, så får vi inderlig håpe det ordner seg på garantien.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...