Gå til innhold

[Løst]BK: skarpe bilder?

Anbefalte innlegg

Hei

har i det siste vært misfornøyd med skarpheten på bildene mine. Gikk i dag ut for å ta noen tester med de innstillingene jeg mener skulle gi et nokso skarpt bilde. Bildene er ikke ment for å være gode. Her er det kun skarpheten og fokus jeg vil ha kommentarer på. Alle bildene ble tatt i raw formatet .cr2 og deretter konvertert til .jpg uten komprimering. Alle bildene er tatt med canon 40D med EF-S17-85mm f/4-5.6 IS USM.

test skarphet.jpg

f/8

1/125

ISO-200

IMG_2586.jpg (klar over at lukkertiden kanskje ble litt for lang, men trodde 1/80 skulle holde siden det ikke er zoomet inn kraftig)

F/5,6

1/80

ISO- 100

IMG_2576.jpg

F/8

1/80

ISO-200

Bildene kan lastes ned her!

Er det noe jeg gjør feil? eller er det rett å slett utstyret?

Takk for svar :thumbup:

post-135452-1242845540_thumb.jpg

post-135452-1242845562_thumb.jpg

post-135452-1242845573_thumb.jpg

Endret av Nabbetuzz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er ubehandlede råfiler som er konvertert rett til jpeg så blir det aldri sylskarpt ...

På det siste bildet ser det ut som du har bommet med fokus.

Tror ikke det er utstyret, men etterbehandlingen.

For å være sikker ta bilder inne under kontrollerte forhold. Sett kameraet stødig, ha godt med tilgjengelig lys og ta bilde av noe som ikke rører seg.

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

I og med at du skal ha oss til å vurdere skarpheten; så må du nesten laste opp bildene i full størrelse (De skal normalt være 1280px eller mindre).

De to første bildene er slik jeg forventer at et raw blide blir ved en direkte konvertering til JPEG. Du må ettebehandle råbildene, og da er oppskarpning en del av oppskriften.

Bilde nr.1: Det ser for meg ut som om kamera har fokusert helt ytterst på løvene. Det kan være at du lar kamera velge fokuspunkt automatisk - elller at kamera/objektiv fokuserer feil.

Bilde nr.2 burde bli skarpt med en passende oppskarpning.

Bilde nr.3 lider litt av det samme som nr.1

Jeg ser at du har valgt adobe rgb. Det fargerommet er ikke noe særlig for presentasjon på web - fargene blir blasse.

JPEG'ene virker hardt komprimerte - det går også ut over bildekvaliteten.

Tom

Lenke til kommentar

1. Om du vil se bildene i full størrelse ukomprimert kan du følge linken i første post.

2. Kameraet mitt er innstilt på SRGB, så vet ikke hvorfor det er blitt ARGB

Det ser for meg ut som om kamera har fokusert helt ytterst på løvene. Det kan være at du lar kamera velge fokuspunkt automatisk - elller at Det ser for meg ut som om kamera har fokusert helt ytterst på løvene. Det kan være at du lar kamera velge fokuspunkt automatisk - elller at kamera/objektiv fokuserer feil.

Har antageligvis fokusert ytterst på bladene, men jeg trodde alle bladene skulle bli skarpe siden jeg brukte f/8. kamera/objektiv fokuserer feil? Hva mener du med dette?

Hvis det er ubehandlede råfiler som er konvertert rett til jpeg så blir det aldri sylskarpt ...

Mener du at det blir skarpere om jeg tar bilder i Jpeg? (om jeg ikke har planer om å etterbehandle)?

Lenke til kommentar
1. Om du vil se bildene i full størrelse ukomprimert kan du følge linken i første post.

OK.

2. Kameraet mitt er innstilt på SRGB, så vet ikke hvorfor det er blitt ARGB

Kan være programmet du brukt til å konvertere til JPEG.

Har antageligvis fokusert ytterst på bladene, men jeg trodde alle bladene skulle bli skarpe siden jeg brukte f/8. kamera/objektiv fokuserer feil? Hva mener du med dette?

Tror også at du har fokusert på tuppen av bladene. Hvor mye dybdeskarphet du før der avhenger av brennvidde.

Kamera og objektiv samarbeider om fokus. Slik jeg har forstått det; så foretar kamera en grovjustering og så gir kamera beskjed til objektivet om hvor mye det skal etterjustere ved eksponering (andre som har mer peil, får utdype). Fokusmåleren i kamera kan være feil. Eller så kan objektivet juster for mye/lite. Da blir fokuspunktet for langt foran eller bak det du fokuserer på.

Mener du at det blir skarpere om jeg tar bilder i Jpeg? (om jeg ikke har planer om å etterbehandle)?

Ja, fordi det er flere parametre du kan skru på i kameramenyene, bl.a. skarphet. Disse gjelder kun JPEG filer og ikke RAW.

Tom

Lenke til kommentar

Det er kanskje på tide med et teori time.

Her er side som snakker om dybdeskarphet osv.

<a href="http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...th-of-field.htm" target="_blank" rel="nofollow">http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...th-of-field.htm</a>

Og her er en kalkulator som kan være interessant: <a href="http://www.dofmaster.com/dofjs.html" target="_blank" rel="nofollow">http://www.dofmaster.com/dofjs.html</a>

bilde 2: har jeg skarpet opp, ser dere på dette som et bilde med bra skarphet?

Du er ikke langt unna ihvertfall. Kanskje bittelitt mye ettersom du bruker såpass høy ISO at det er litt bildestøy. Jeg har ikke noe i mot bildestøy selv; og i de tilfellene er jeg mer forsiktig med oppskarpningen.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Tok et bilde nå med blitz, som jeg synes ble ganske skarpt.. Har brukt unsharp mask på det også (kanskje litt for mye).

post-135452-1242903921_thumb.jpg

Må bare laste opp for å forsikre meg om at det ikke er noe galt med fokusen. VIl fortsatt ikke ha kommentarer på selve bilde siden dette bare er test bilder. :cool:

Lenke til kommentar
Hvilke verdier bruker du i Unsharp mask ?

Jeg har en følelse av at objektivet ditt front-fokuserer noe. Det kan du teste ut ved å prøve metoden som er beskrevet her. Den er ikke 100%, men burde en en indikasjon.

Tom

Vet desverre ikke verdiene jeg brukte på det bilde der.

Takk for link til hvordan jeg kan teste fokusen, men jeg synes den ble litt for omfattende :p . Noe annet jeg kan gjøre? Kan objektivet og kameraet evt. senden inn til butikken hvor jeg kjøpte det for å få det fikset, uten at det ikke blir så store kostnader?

Edit: Har tatt noen kjappe tester nå, der jeg bruker litt av samme prinsippet. stillte opp en rekke cd'r med tekst på coveret, i forskjellig avstander. Deretter tok jeg bilder av disse med størst mulig blender (bestemte meg for 1 cd jeg ville skulle være skarp). zoomer og ser på pc'n nå og det ser ut som den cd'n jeg ville ha i fokus er i fokus. Avstanden mellom cd'ne var ikke mer enn par cm. For at bildene skulle bli optimale brukte jeg også stativ+ selvutløser. Tror det ikke er noe feil.

Endret av Nabbetuzz
Lenke til kommentar
Edit: Har tatt noen kjappe tester nå, der jeg bruker litt av samme prinsippet. stillte opp en rekke cd'r med tekst på coveret, i forskjellig avstander. Deretter tok jeg bilder av disse med størst mulig blender (bestemte meg for 1 cd jeg ville skulle være skarp). zoomer og ser på pc'n nå og det ser ut som den cd'n jeg ville ha i fokus er i fokus. Avstanden mellom cd'ne var ikke mer enn par cm. For at bildene skulle bli optimale brukte jeg også stativ+ selvutløser. Tror det ikke er noe feil.

Det høres ut som om det er noenlunde greit. Det skarpe området skal ideelt være 1/3 skarp foran og 2/3 skarpt bak der du fokuserer.

Det kan være en ide å prøve ut forskjellige fokuseringstekninkker. F.eks. bruk av midtre fokuspunkt, der du fokuserer på det du vil ha i fokus og så rekomponere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...