Gå til innhold

Trenger 2. opinion på oppgradering HK, RAM, CPU, GPU

Anbefalte innlegg

Skal ta et lite krafttak og bytte ut noen "slitedeler" i maskinen min, i første omgang er jeg bestemt på GPU og CPU. Trenger noe input på om det kan være bedre konfig. til ca samme pris. Maskinen skal i hovedsak brukes til spilling/multitasking

GPU: Asus EAH4890/HTDI/1GD5

Cpu: AMD Phenom II X4 940 Black Edition

HK: Asus M3A78-T

Ram: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 X 2

Har forstått at denne komboen hk, cpu og gpu er knall...? Ramen har jeg egentlig lite peiling på, dette er noen som skal evt passe i mitt eksisterende hk (Asus M3A32-MVP Deluxe).

Tar imot kommentarer med stor takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet blir vell hva du har fra før (CPU, GPU, RAM), hvor mye du har budsjett til, og når du planlegger neste oppgradering.

Hvis du har et greit nokk oppsett fra før mener jeg du burde vente litt (et par-tre månder eller noe sånt) og kjøpe AM3 hovedkort samtidig for å få muligheten til å oppgradere videre senere. Kjøper du AM2+ nå får du mye for pengene, men du kommer ikke langt videre. Du kan selvfølgelig oppgradere med AM3 prosessor på AM2+ hovedkortet senere, men det er vell nesten like greit å gå AM3? Prisforskjellen fra det du tenker på til et AM3 oppsett med 8GB DDR3 og Phenom x4 955 er ca 500-800kr (CPU+RAM) + hovedkort (300-500kr?).

Lenke til kommentar

Har en X2 6000+ prosessor, nvidia 8800GT, M3A32-MVP Deluxe nå. Problemet mitt er at noe er alvorlig galt med systemet. Kjører for det meste win 7 (build 7057) med XP SP3 dual. De siste dagene har skjermene plutselig mistet input (gåt idvalemodus) selv om vifter etc fortsatt kjører. Er passelig frustrert, tenker at det (forhåpentligvis) kun er GPU'en som er gåen (ca 2 år gammel, aldri OC). Hvis ikke skjer denne oppgraderingen asap.

edit: hvilket hk hadde du i tankene? Har sett litt på Asus M4A78T-E, vel 100 lappen over det jeg fant først.

Endret av Conkey
Lenke til kommentar

Det er det nøyaktig samme problemet som har skjedd med foreldrene mine sin PC. Jeg er ikke helt sikker på HK som står i den, men det er integrert GPU på et AMD hovedkort. Den har det med å plutselig gå i dvalemodus og miste skjerm-input og ikke våkne uten restart. Det tar normalt et par timer på før det skjer, og noen ganger kan den stå på i et par døyn før det skjer, totalt uavhengig av belastning eller hva den gjør. Jeg kan tenke meg 3 alternativer, feil ved den integrerte GPUen, feil ved skjermen, og driverfeil. Eventuelt kunne det vært noe surr med strømsparing, men det er ikke aktivert.

Det høres ut som du har en grei nokk rigg nå, men problemet ditt er jo veldig plagsomt, så jeg skjønner at du vil oppgradere ASAP.

Hvis det ikke er noe feil med 8800GT kortet ditt fungerer jo det fortsatt fint, så det er jo ikke nødvendig å oppgradere, men 4890 er et greit alternativ om du vil.

Jeg tror jeg vil anbefale deg å gå for AM3 når du først skal oppgradere HK, så har du en fremmoverkompatibel plattform du kan oppgradere videre. Prisforskjellen er ikke så stor.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Drivere har jeg utelukket. Installert og prøvd forskjellige drivere. Hadde samme problemet for ca 1 mnd siden med win 7 og skjermtull, da løste det seg med driveroppdatering. Nå har jeg gått litt frem og tilbake uten hell. Etter tvungen restart hender det at skjermen forblir svart 8-10 restarter. Viften på GPU kjører da max uten å justere seg ned. Hadde lignende problem på annen pc tidligere. Da ble løsningen å bytte ut hk. Forstår ikke at dagens hk kan ta kvelden, har ikke tuklet med det (alt standard).

Beveger meg litt ut på tynn is her med potensiel feilposting, men vil jo sjekke at evt nye komp. passer noenlunde

Edit: AM3 hk kan ikke kombineres med AM2+ cpu? Leste noen tester hvor de ene siden skrev at disse hk IKKE er bakoverkompatible, mens det stod noe helt annet neste side...

Endret av Conkey
Lenke til kommentar

"Edit: AM3 hk kan ikke kombineres med AM2+ cpu? Leste noen tester hvor de ene siden skrev at disse hk IKKE er bakoverkompatible, mens det stod noe helt annet neste side..."

Et AM2+ hovedkort er kompitabel med AM3 cpu.

mens AM3 hovedkort ikke er kompitabelt med AM2+ cpu

men er jeg deg ville jeg kjøpt alt i AM3, det skal jeg gjøre nå.

har selv spurt etter noen tips om hvilke deler som er best her på forumet. fikk en del linker av en.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1112033&hl= <-- post nr. 2 er det linker... lykke til med oppgraderingen!

Lenke til kommentar

En AM3 prosessor kan brukes på AM2+ og AM3 hovedkort. 940 er AM2+, og derfor kan den bare brukes på AM2+ hovedkort. Så dersom du gå for AM3 må du bytte ut HK, RAM og prosessor som du har foreslått. Det blir mellom 1000-1500 økning i pris, uten merkbar ytelsesforbedring. Men du har mulighet for å oppgradere RAM og CPU i nærmere framtid. Det er opp til deg om du synes det er verdt det. Går du for oppsettet du har valgt i første post får du klart mer for pengene. Om du ikke har tenkt å oppgradere på 2-3 år så ville jeg nok heller gjort det. Hovedkortet støtter også crossfire, så du kan fint oppgradere på grafikkfronten.

Lenke til kommentar
En AM3 prosessor kan brukes på AM2+ og AM3 hovedkort. 940 er AM2+, og derfor kan den bare brukes på AM2+ hovedkort. Så dersom du gå for AM3 må du bytte ut HK, RAM og prosessor som du har foreslått. Det blir mellom 1000-1500 økning i pris, uten merkbar ytelsesforbedring. Men du har mulighet for å oppgradere RAM og CPU i nærmere framtid. Det er opp til deg om du synes det er verdt det. Går du for oppsettet du har valgt i første post får du klart mer for pengene. Om du ikke har tenkt å oppgradere på 2-3 år så ville jeg nok heller gjort det. Hovedkortet støtter også crossfire, så du kan fint oppgradere på grafikkfronten.

940 brikken virker på mange måter som en meget respektabel bang for bucks brikke. Må gjennomføre en del feilsøking for å utelukke evt hk som årsak til mine problem. Dersom det er ødelagt vet jeg sannelig ikke. Klarte å regne ut et ganske respektabelt i7 oppsett ikke mye dyrere enn et AM3 (CPU, HK, RAM).

Lenke til kommentar

Ja, 940 gir veldig mye for pengene, og er en god prosessor. Om det er mest spill du bruker PC'en til kan det være verdt å se på x3 720, som vil yte vel så bra som 940. I tillegg er den AM3 og koster 500 mindre, men du kan likevel bruke den med valgt hovedkort og RAM (DDR2). Bang for buck er nok den noe av det beste du får nå.

i7 blir nok tusenlappen dyrere enn AM3 pga dyrere CPU og hovedkort.

Men det kommer an på hva du har tenkt å bruke PC'en til. Dersom det er spill bør du vurdere forslaget under:

Phenom II x3 720 Black Edition ~ 1170

Asus M3A78-T ~ 1060

Asus EAH4890/HTDI/1GD5 ~ 1950

OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 X 2 ~ 470x2 ~ 940

Til sammen blir dette ca 5100 på Amentio, og du får da en ypperlig spillrigg. Dette er det du minimum må betale for CPU+HK+RAM om du velger i7, og selv med skjermkort til 2000 i tillegg vil den ikke kunne yte noe merkbart bedre enn oppsettet over (i spill).

Men om du klarer å finne ut hva som er feilen i maskinen din er det best. Det er ikke sikkert du behøver å bytte ut alle delene, og da sparer du en del. For all del kan det være en dårlig driver, og ikke hardware relatert i det hele tatt. Dersom det er hardware som er feilen kan du få dette på garanti/reklamasjon, og det er noe du bør benytte deg av!

Prøv å finn ut av det først ;)

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

940 brikken virker på mange måter som en meget respektabel bang for bucks brikke. Må gjennomføre en del feilsøking for å utelukke evt hk som årsak til mine problem. Dersom det er ødelagt vet jeg sannelig ikke. Klarte å regne ut et ganske respektabelt i7 oppsett ikke mye dyrere enn et AM3 (CPU, HK, RAM).

kanskje dele i7 oppsettet med oss? :p

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig er det nok skjermkortet, men test for sikkerhetsskyld stabiliteten på resten av systemet. Hvilken strømforsyning har du? Dersom GPU'en du har i nå er vesentlig svakere enn ditt eget kan det hende at strømforsyningen din ikke klarer å gi nok strøm til systemet ditt, og komponenter slutter å fungere skikkelig. Har opplevd det selv, og måtte kjøpe en mer stabil strømforsyning. Om du har mulighet kan du også prøve å sette skjermkortet ditt inn i en annen PC og se om du opplever lignende symptomer. Gjør du det kan du være rimelig sikker på at det er defekt. Da krever du nytt eller får pengene tilbake enten gjennom garantien, om den enda er gjeldende, eller ved reklamasjon der du kjøpte det.

Jeg vil anbefale at du beskriver problemet ditt i forumkategorien Maskinen fungerer ikke, og se om du ikke kan få noe hjelp der, så kan du heller komme tilbake til denne tråden når du har funnet ut nøyaktig hva problemet er. Det er ikke vits å bruke opp mot 7000kr hvis du bare behøver nytt skjermkort, og kan få det på garantien ;)

Lykke til!

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. Vet posten gikk way of topic. Kjører en 620 w Corsair Powersupply, den har ikke vært noe problem enda, men er noe i det du sier. Kortet jeg ar prøvd er gammelt, et ATI Radeon x700 Pro. Skal sette mitt kort i en annen pc og sjekke (får håpe det streiker der..)

Lenke til kommentar

Takker for alle gode svar, både mht til opsett og problemløsning. Faller nok ned på et AM3 oppsett når tiden (les pengene) er inne. Valg av skjermkort er imidlertid mer uklart. Trodde til nå at 4890 kortet presterte jevnt over bedre enn GTX275 kortet, men ser at dette ikke er helt korrekt. Men har også lest at de i tester har brukt et 275 kort med en kjerne fra 285, og at resultater derfor ikke er nødvendigvis helt riktige. Noen kommentarer på den saken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...