Gå til innhold

Et vanskelig valg: Hvilket kamera skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Zuiko 70-300/4-5.6 ("140-600mm") vet jeg ingenting om. -Telefoto er ikke helt min greie.

Dette objektivet fikk overraskende gode kritikker i siste FOTO (svensk fotoblad). Det er likevel liten tvil om at det ikke er i samme klasse som 50-200mm, men for fuglebilder er den ekstra telen opplagt en fordel. Bare ikke forvent superrask fokus, og F5.6 som største blender gjør at Iso fort må skrus opp for å få raske nok lukkertider.

Årsaken til at det er billig er moderat lysstyrke, det har ikke Olympus sin beste autofokus teknologi og sikkert ikke værtetting. Mye mulig dette er Olympus versjon av en eller annen 70-300 som det finnes et uatll billige versjoner av fra alle produsenter. Men det spiller liten rolle, 70-300 er et opplagt (og eneste) valg hvis du skal ha mer enn 200mm og relativt rimelig optikk fra Olympus.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok alle sammen: hvis jeg da vil ha både en telelinse OG en god normalzoom, bør jeg da vurdere å kjøpe Zuiko 70-300 mm + 14-54 mm f/2.8 (bedre enn 14-42, men ikke like som 12-60 mm) ?? Eller bør jeg bare gå for 12-60?

Lenke til kommentar
Ok alle sammen: hvis jeg da vil ha både en telelinse OG en god normalzoom, bør jeg da vurdere å kjøpe Zuiko 70-300 mm + 14-54 mm f/2.8 (bedre enn 14-42, men ikke like som 12-60 mm) ?? Eller bør jeg bare gå for 12-60?

Æh. Tja. 12-60 er lekker og går ganske vidt i tillegg, det kommer godt med av og til. Jeg har den, og er knallfornøyd. Samtidig er den også grei nok til nærfotografering (og kjappe portretter):

3604329793_03f78ae4c8.jpg

Ja, bildet er litt kornete, for det var dårlig med lys.

Men om du ønsker noe lenger enn 60mm, så er jo 14-54 og 70-300 en knallkombinasjon!

Lenke til kommentar

Noe jeg ikke skjønner er det der at 70-300 fullframe tilsier 140-600mm på 4/3 system.

Vil det si det samme som en 140-600mm på et Sony A200? De høres litt rart ut.

-------------------------------

Ok. Jeg begynner å bli usikker igjen om jeg skal kjøpa Pentax 20D eller Olympus E-520.

Grunn: jeg skal i grunnen holde til meg et budsjett på max. 9500!!

Derfor har jeg jo lenge tenkt på å kjøpe Olympus E-520 med 14-54 og 70-300mm.

Men er 14-54 så mye bedre en 14-42? Hvis ikke kan jeg jo heller kjøpe 14-42 + 70-300 + et macroobjektiv.

Å jeg tenker at Olympus er noe av det samme som Sony, noe jeg ikke vil komme i nærheten en gang av!

Pentax K20D ser og hørres mye proffere ut. Det er et mer solid og bra kamerahus, og pentax selger billigere objektiver enn Olympus. Og er bildekvaliteten på Pentax verre enn Olympus objektiver (generelt?)

Dessuten er kitobjektivet til Pentax ganske bra etter mine erfaringer.

Og hvis jeg i så fall skal velge Pentax: to gode linser (en normal, en telefoto) å anbefale som passer til Pentax k20d?

Lenke til kommentar
Sony A200 er ikke fullframe. Det blir samme utstnitt som en 140-600 på en A900, D700 eller 5d osv.

Nå begynner jeg å tenke litt på å kjøpe Pentax 200D isteden for k20d eller Olympus E-520.

Grunn: ikke like avansert som k20d, solid kamerahus, og får råd til bedre/flere linser.

Har også en venninne med samme, så kan byttelåne linser.

Noen som har forslag til en god normalzoom og en god tele

Kamerahuset koster 4490 kr, så jeg har ca 5000 igjen å bruke på linser

Lenke til kommentar

Generelt skal man kjøpe et kamera som er akkurat så bra som man trenger, og legge resten av penga der det gjelder: I optikken og evt en fin blits.

Om K200D møter kravene dine (tror det gjør det, men husk å kjøpe batterilader og nok oppladbare AA-batterier), så er det smart å gå for K200D. Kjenner ikke Pentax-optikken så bra, men Tamron 17-50 f/2.8 er et bra stykke optikk til 3400 kr som ogå er et helt greit nesten-makroobjektiv til blomsterfotografering og portretter (men 50mm er for kort til å være bra til insekter). Når det gjelder telezoom, så våger jeg meg ikke utpå med noen anbefalinger på pentax-siden. Du kan evt spørre i optikk-forumet om ingen andre tør gi deg anbefalinger :)

Edit:

Ser det er litt forvirring ang crop-faktor og fokallengder.

På en fullframe-sensor (Nikon D3/D700, Sony A900, Canon 1D(whatever), så er det ingen crop-faktor. Dermed er en 70-300m en 70-300m. Samme utsnitt.

På en 1.5x-crop-sensor, så ganger man fokallengden med 1.5 for å få en tilsvarende fokallengde (EFL, equivalent focal length) - som blir 105-450mm. Sensoren er mindre, og en sideeffekt av dette er at det skal mindre fokallengde til for å få tilsvarende utsnitt.

På en 2x-crop-sensor så har en 70-300mm en EFL på 140-600m.

Alt i alt betyr crop-sensor at man får mer kompakt optikk, men man ofrer mengden lys som faller på hver pixel. Man får også kortere dybdeskarphet med crop-sensor.

Uansett - du er neppe i markedet for fullframe-kamera siden du bare såvidt kommer igang til 9500 med en brukt Canon 5D + elendig optikk for den prisen. Et brukt Canon 5D ser ut til å gå for 8000-9000 kr for tid..

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...