minien_ Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 8-9000kr. for kamera og objektiv i mid-range klassen...? Canon 40D + Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8 Det blir ca. 9300kr. Personlig liker jeg ikke Canon 40D, men det er ett meget godt kamera. Sannsynlig det beste kameraet til den prisen. Den er billigere i Norge! Både Sigma og Tamron er gode objektiver, du slipper å tenke på å bytte ut ett kit-objektiv og f/2.8 holder for de fleste. K20D pluss ett av disse objektivene kommer på ca. 9500kr. Hva er det du ikke liker med Canon 40D? 8-9000kr. for kamera og objektiv i mid-range klassen...? Ja, kan gi deg et eksempel: Olympus E-620 kit m/14-42 og 40-105 mm i tilegg til Sigma 105mm f/2.8 = 1,289 $ = 8379 NOK Det totalt sett sikreste er å kjøpe kamerahus + evt kitobjektiv her i Norge, og kan en komme over et godt tilbud, kan det være svært konkurransedyktig i forhold til utlandet økonomisk også. Garantireparasjoner og reklamasjonssaker på kamerahus forekommer mer enn vi liker å tenke på. Objektiver, særlig sånne uten egen fokusmotor og bildestabilisering, kan du evt plukke med deg fra seriøse forhandlere utenlands. Men helst håndplukk - så du veit hva du kjøper. Momsgrensa kan også være grei å ha da. Men hva med Kina, er det billigere igjen der? Har en venn som skal der. Hvis ikke kjøper jeg kameraet i Norge, selv om jeg trodde B&H var en seriøs forhandler. Men hvilke gode kameraer m/kitobjektiv får jeg i Norge som ikke koster skjorta? Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Kitobjektiv er ikke gode. Bortsett fra proff-kit da.. Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Må vel legge til 8% skatt når du kjøper varen fra butikkene i NY ? Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 egentlig så må du vel legge på 25% dersom det er dyre ting du skal handle? Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Bør jeg da heller kjøpe et godt kamerahus i Norge (uten objektiv) og kjøpe noen bra i New York? For eksempel. Pentax 20Ds kamerahus, også kjøper jeg objektiver i NYC Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Bør jeg da heller kjøpe et godt kamerahus i Norge (uten objektiv) og kjøpe noen bra i New York? For eksempel. Pentax 20Ds kamerahus, også kjøper jeg objektiver i NYC Kit objektivet er gjerne såpass rimelig at det tar du med på kjøpet når du handler i Norge. Da har du et objektiv som du kan bruke mens du blir kjent med kameraet; og som du kan legge ved når du skal selge huset fordi du skal oppgradere om 3-4 år. Så kan du finne hvilke objektiver som du ønsker å ha, og som er kalrt rimelige i NY; og kjøper de der. Tom Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Bør jeg da heller kjøpe et godt kamerahus i Norge (uten objektiv) og kjøpe noen bra i New York? For eksempel. Pentax 20Ds kamerahus, også kjøper jeg objektiver i NYC Kit objektivet er gjerne såpass rimelig at det tar du med på kjøpet når du handler i Norge. Da har du et objektiv som du kan bruke mens du blir kjent med kameraet; og som du kan legge ved når du skal selge huset fordi du skal oppgradere om 3-4 år. Så kan du finne hvilke objektiver som du ønsker å ha, og som er kalrt rimelige i NY; og kjøper de der. Tom Ok. Etter det jeg har hørt og sett er Pentax's kitobjektiv rimelig bra bildekvalitetsmessig, til å være et kitobjektiv. Tror jeg heller velger Pentax K20D fremfor E-520 pga: - K20D er proffere, tviler på at det er stor forskjell på E-520 og mitt forrige SonyA200. - K20D er værbestandig - k20d er mye mer solid bygd - Pentax's objektiver er mye billigere Eller: noen som mener det motsatte eller har argumenter for/imot, så kom med dem! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Ok. Etter det jeg har hørt og sett er Pentax's kitobjektiv rimelig bra bildekvalitetsmessig, til å være et kitobjektiv. Tror jeg heller velger Pentax K20D fremfor E-520 pga: - K20D er proffere, tviler på at det er stor forskjell på E-520 og mitt forrige SonyA200. - K20D er værbestandig - k20d er mye mer solid bygd - Pentax's objektiver er mye billigere Eller: noen som mener det motsatte eller har argumenter for/imot, så kom med dem! Helt greit valg. Det eneste jeg er uenig i er at en E-520 med kit vil gi klart bedre bilder enn A200 med kit. Det er fordi kit-en til Sony er en særdeles trist affære. A-200 med god opptikk vil gi like gode bilder som E-520 med god optikk. Eller K20D med god optikk ... Men Pentax K20D er et mer avansert hus en E-520. Det er uten diskusjon. Tom Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Jeg synes det høres fornuftig ut med K20D. Objektivene utover kit'et kan gjerne kjøpes hos B&H - de er veldig velansett. Ved kjøp under 6000 kr på reise kan en innføre momsfritt i Norge, og vanligvis refunderes MVA el ved utførsel. Veit ikke hvordan det stiller seg med sales tax i USA. Beløpsgrensa er egentlig ganske kjekk i forhold til objektivkjøp. Dersom du har vært utenfor tollområdet i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer tollfritt for inntil 6000 kr. Er utenlandsoppholdet kortere, kan du ta med deg varer tollfritt for 3000 kr. (http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=177179&epslanguage=NO&parentid=66241) Jeg for min del hadde sett mer på seriøsiteten og kunnskapen hos de som driver forretning, enn på hvilket land de holder til i. Samt sjølsagt på retur-policyen deres. Veit B&H er vel ansett for sin. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 K20D med 18-55 II for 6500kr. Men det er usikkert når den kommer inn. Send de en mail. Kun huset koster 6100kr. Det er ikke så mye å spare på billige objektiver hos B&H. Du sparer en god del på litt dyrere DA* objektiver og Limited objektiver. DA 55-300mm koster ca. 2300kr. hos B&H og 3000kr. hos Japanphoto. DA 17-70mm SDM, ca. 3450kr. hos B&H og 4400kr. hos Scandinavian Photo. Hvis du tar sjansen, kjøp dette K20D kitet hos B&H. Kjøp det første dagen du er der og bruk det mye mens du er der. Pentax AF-540 blitsen sparer du ca. 1100kr. på å kjøpe hos B&H. Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Men det er en ting jeg lurer på om K20D: Jeg vet dette er mer avansert en de i en lavere klasse; men har det ikke noen form for feks. macro/landskap fotografering? Jeg kommer jo til å bruke mest manuellt, men det er greit med ikke bare manuelle instillinger, i tillegg til en helautomatisk innstilling. Er det noe annet jeg bør vite om dette kameraet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Du kommer ikke til å savne et eget makroprogram. Velg heller et av de programmene som lar deg bestemme blender (f.eks. Av) Tom Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Minien_: "Men hva med Kina, er det billigere igjen der?" Nei. -Om du ikke regner med Hong Kong, hvor det kan være noe billigere. Mat og transport er svært billig i Kina. Kameraer koster nesten det samme som i Norge. Jeg har forstått det slik at du har 8-9000,- kr å handle kamerahus+optikk for. Nå har du fått mange gode råd. Jeg har og ett; putt pengene i god optikk. -Kjøp en god normalzoom, siden det trolig er det objektivet du vil bruke desidert mest. Nye kamerahus kommer flere ganger i året, og du kan spare mye på å kjøpe fjorårets modell brukt. Jeg har stor sans for optikken til 4/3-systemet. Olympus/Zuiko og Panasonic/Leica (+Sigma) lager noen Fantastiske objektiver til 4/3-systemet. Utvalget er ikke like stort som hos Canon og Nikon, men de har knapt et middelmådig objektiv i serien sin. Alle objektivene er konstruert for det digitale 4/3-systemet og er mindre enn 6 år gamle. Oversikt over 4/3 optikk. Zuiko 12-60/2.8-4 ("24-120mm") er kanskje den beste normalzoomen som noensinne er laget, og er alene en god grunn til å satse på 4/3-systemet. Bildestabilisering og resten av objektivserien er andre. Zuiko 12-60/2.8-4 er ikke et makroobjektiv, men også godt til nærfoto: "This lens also boasts impressive close-up shooting capability, allowing users to shoot from as close as 25 cm (fra bildebrikken) throughout the zoom range. Maximum image magnification = 0.28x (0.56x)." (fra four-thirds.org) Hos B&H får du Zuiko 12-60/2.8-4 for ca. 6000,- kr (= momsgrense, innførsel). Da har du et kremobjektiv livet ut, som du også kan bruke på micro4/3-systemet når det er modent, og som ikke faller nevneverdig i verdi. Makroobjektivet Zuiko 50/2 er også av ypperste klasse. Du får den fra B&H til ca. 2800,-. Men da har du bare 200,- kr igjen til kamerahus ... Så mitt forslag er: * Kjøp Zuiko 12-60/2.8-4 hos B&H. = 6000,-kr * Kjøp brukt Olympushus i Norge. E-520 får du for 2000,-, kanskje enda mindre nå som E-620 er her. * Vent med å kjøpe flere objektiver, nytt kamera eller annet utstyr før du har lært deg å bruke det du har og vet hva du trenger og ønsker. * Kjøp fotobok/kurs/kunnskap/reise for de resterene 1000,- kronene. Da har du et veldig godt kamera med bildestabilisering (IS), et Fantastisk objektiv, og kunnskap nok til å få Stor glede av det. For ordens skyld: Jeg fotograferer ikke med 4/3-systemet. Men om jeg skulle startet omigjen i dag ... Endret 30. mai 2009 av Ronny1 Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Minien_: "Men hva med Kina, er det billigere igjen der?"Nei. -Om du ikke regner med Hong Kong, hvor det kan være noe billigere. Mat og transport er svært billig i Kina. Kameraer koster nesten det samme som i Norge. Jeg har forstått det slik at du har 8-9000,- kr å handle kamerahus+optikk for. Nå har du fått mange gode råd. Jeg har og ett; putt pengene i god optikk. -Kjøp en god normalzoom, siden det trolig er det objektivet du vil bruke desidert mest. Nye kamerahus kommer flere ganger i året, og du kan spare mye på å kjøpe fjorårets modell brukt. Jeg har stor sans for optikken til 4/3-systemet. Olympus/Zuiko og Panasonic/Leica (+Sigma) lager noen Fantastiske objektiver til 4/3-systemet. Utvalget er ikke like stort som hos Canon og Nikon, men de har knapt et middelmådig objektiv i serien sin. Alle objektivene er konstruert for det digitale 4/3-systemet og er mindre enn 6 år gamle. Oversikt over 4/3 optikk. Zuiko 12-60/2.8-4 ("24-120mm") er kanskje den beste normalzoomen som noensinne er laget, og er alene en god grunn til å satse på 4/3-systemet. Bildestabilisering og resten av objektivserien er andre. Zuiko 12-60/2.8-4 er ikke et makroobjektiv, men også godt til nærfoto: "This lens also boasts impressive close-up shooting capability, allowing users to shoot from as close as 25 cm (fra bildebrikken) throughout the zoom range. Maximum image magnification = 0.28x (0.56x)." (fra four-thirds.org) Hos B&H får du Zuiko 12-60/2.8-4 for ca. 6000,- kr (= momsgrense, innførsel). Da har du et kremobjektiv livet ut, som du også kan bruke på micro4/3-systemet når det er modent, og som ikke faller nevneverdig i verdi. Makroobjektivet Zuiko 50/2 er også av ypperste klasse. Du får den fra B&H til ca. 2800,-. Men da har du bare 200,- kr igjen til kamerahus ... Så mitt forslag er: * Kjøp Zuiko 12-60/2.8-4 hos B&H. = 6000,-kr * Kjøp brukt Olympushus i Norge. E-520 får du for 2000,-, kanskje enda mindre nå som E-620 er her. * Vent med å kjøpe flere objektiver, nytt kamera eller annet utstyr før du har lært deg å bruke det du har og vet hva du trenger og ønsker. * Kjøp fotobok/kurs/kunnskap/reise for de resterene 1000,- kronene. Da har du et veldig godt kamera med bildestabilisering (IS), et Fantastisk objektiv, og kunnskap nok til å få Stor glede av det. For ordens skyld: Jeg fotograferer ikke med 4/3-systemet. Men om jeg skulle startet omigjen i dag ... Vet noen om noen brukte E-520 hus som selges?? Trenger å vite det, siden jeg ikke fant noe på finn.no Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 brutkmarkedet på foto.no er greit. sjeldent useriøse aktører og som regel ungår du fantasiprisene enkelte på finn tror de skal få. Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 http://www.amazon.com/gp/customer-media/pr...TF8&index=0 Jeg mener ikke at disse bildene var særlig 'knivskarpe' som dere ville ha objektivet til å være? Hva kan være grunnen? (Sitter på en pc med litt lav oppløsning, men kan se om bilder er skarpe eller ikke) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 http://www.amazon.com/gp/customer-media/pr...TF8&index=0 Jeg mener ikke at disse bildene var særlig 'knivskarpe' som dere ville ha objektivet til å være? Hva kan være grunnen? (Sitter på en pc med litt lav oppløsning, men kan se om bilder er skarpe eller ikke) Årsaken er vel Amazon sin maltraktering av bildene, vil jeg tro. Sterk JPEG komprimering, og det faktum at gode fotografer ikke legger inn bildene sine i Amazon. Det er andre her som er bedre til å lete opp gode bilder tatt med objektiver enn meg, så jeg håper de kan komme med noen gode linker. Ser du på aprilfesten min, så ser du bilder tatt med dårligere Olympus objektiver enn ZD 12-60mm. Tildels klart dårligere hvis vi ser på 17.5-45mm jeg har. Tom Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Flickr og pbase er fine steder å se bilder. Endret 5. juni 2009 av Ronny1 Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 Flickr og pbase er fine steder å se bilder. Hvorfor ikke kjøpe 70-300 og et billigere normalobjektiv? Jeg så her: http://www.flickr.com/photos/christosuk/23...57603880542391/ og bildene tatt med 70-300 imponerte meg sterkt. Hva er det som gjør dette objektivet så billig? Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 minien_: "Hvorfor ikke kjøpe 70-300 og et billigere normalobjektiv?" Men hvorfor da handle i USA? Rimelige objektiver koster omtrent det samme i Norge som i utlandet. Mitt svar må leses i lys av at du ønsket noe "knivskarpt", og at du ønsket å handle i utlandet. Ønsker man "knivskarpt", så leter man på øverste hylle, og betaler deretter. (-Og får pengene igjen når man engang selger.) Når man handle i utlandet, så frasier man seg de gode norske forbrukerrettighetene, så da bør det være høy kvalitet over det man kjøper. -Mener jeg. Vedrørende normalobjektiv, så skrev jeg i mitt første innlegg: "-Kjøp en god normalzoom, siden det trolig er det objektivet du vil bruke desidert mest". -Men det er ut fra mine egne erfaringer og måter å fotografere på (folk, gateliv, landskap, .., litt av alt). Om du for det meste tar bilder av fuglehoder så legger du selvsagt pengene i god teleoptikk og stativ. Tar du stort sett bilder av insekter og støvbærere, så kjøper du god makro-optikk og stativ. Det er godt mulig at du blir svært fornøyd med et E-620 dobbeltzoomkit. E-520 ble/blir også solgt som dobbeltkit til rundt 5000+. Både Zuiko 14-42/3.5-5.6 og Zuiko 40-150/4-5.6 er gode, men ikke Fantastiske. Dette er utstyr som du bør kjøpe i Norge. Du bør gå i en butikk å holde i, og se gjennom søkeren på de aktuelle kameraene fra de ulike systemene (merkene). Er du svaksynt brillebruker er det ikke sikkert at søkeren på et 4/3-kamera passer for deg. Zuiko 70-300/4-5.6 ("140-600mm") vet jeg ingenting om. -Telefoto er ikke helt min greie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå